Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Prey

Prey

Lisa har skjutit vilt omkring sig på den alientäta rymdstationen Talos 1 i jakt på ett betyg till Arkane Studios Prey...

Prey, alien-liret från 2006 gick hem hos många och här på redaktionen betraktas det som en riktig klassiker. Med solida betyg från spelpressen och en extremt trogen skara fans var det knappast underligt att Human Head planerade en uppföljare som skulle släppas till PC och förra generationens Microsoft-konsol, Xbox 360. Något mer underligt var dock det faktum att det spelet de jobbade stenhårt på i många år totalskrotades i ett sent stadium år 2014. Två år skulle sedan passera innan vi fick se röken av titeln igen och när den väl dök upp i spelnyhetsflödet hade Prey, något otippat, hamnat i händerna på den riktigt kapabla studion Arkane Studios som ligger bakom den brutalt snyggt designade och tillika superba Dishonored-serien.

Det faktum att Arkane Studios fick ta över efter det att Human Head, motvilligt, fick sitt arbete skrotat efter många års hårt arbete födde givetvis en hel del skepsis och det är svårt att neka till att tvivlen delvis varit befogade. Men med det sagt skulle man göra sig en enorm otjänst om man förväntade sig en uppföljare till 2006 års Prey när man slungar i skivan till 2017 års reboot. Arkane Studios Prey bör ses som en ny spelserie för att uppskattas till fullo - och då blir det genast roligare. Och det ska ju vara roligt!

Prey
Prey-introt bjussar på horribel grafik som, tack och lov, blir bättre.

Prey tar sin början genom att spelaren axlar rollen som antingen den kvinnliga (som var mitt val av karaktär) - eller manliga - vice-chefen/uppfinnaren hos Transtar Morgan Yu, syster till samma företags högsta höns Alex Yu. Efter att ha blivit väckt via högtalare rusar Morgan upp ur sängen, skippar kaffet, drar på sig sin rymdutstyrsel, hälsar på vaktmästaren utanför dörren och tar privathelikoptern till jobbet, dagen ska bli den första på vår huvudpersons arbete i rymden. Målet är att nå Talos 1, rymdstationen som ägs av storebrors superföretag Transtar och innan det att Morgan skjuts upp måste hon genomgå en rad tester ledda av Dr. Bellamy.

Efter att ha hälsat på och mottagit komplimanger av brorsan i lobbyn drar Morgan vidare mot testkammaren. "Spring, hoppa, kasta lådor" beordrar Bellamy, som om Morgan vore någon slags spelkaraktär, innan vi får sätta oss och svara på karaktärsstärkande frågor. Mitt i den urtrista testsekvensen händer någonting, Bellamy käkas upp av kaffet i hans kaffekopp och Morgan ligger chockad på golvet - tur är väl ändå att testkamrarna skärmas av från Bellamy och hans mördarbrygd med glas. Gas fyller rummet och Morgan drar till drömlandet, i bakgrunden hörs brorsan Alex prata tveksamheter med en labbanställd innan bilden blir svart.

Morgan vaknar åter, i samma säng som innan. Solen lyser och fåglar kvittrar utanför - men någonting känns fel. Efter att ha klätt på sig går vår huvudperson ut genom dörren och möts av en skräckinjagande vy, vaktmästaren hon hälsade på innan är stel och grå - stendöd. Efter att ha kikat på den döda kroppen en stund ringer någon som introducerar sig som "January". January berättar att det som hände i testkammaren inte var en dröm, Bellamy är död på riktigt och hans mördarjava kan verkligen suga livet ur folk. Som vilken vanlig person som helst säger Morgan inte ett ord, tar vaktmästarens enorma skiftnyckel, går hem igen och krossar balkongdörren som visar sig vara en simulationsskärm. På andra sidan gömmer sig testlabbet Morgan befann sig i tidigare och labbet visar sig vara belagt på Talos 1.

Prey
Även hjältar som Morgan Yu har en brevlåda full med spam.

Spelarens uppdrag är att lista ut vad som hänt på rymdstationen, hitta ett sätt att stoppa de livsfarliga alien-organismerna och ta reda på vad Alex har med saken att göra. Längs vägen möter man ett gäng olika typer av Typhons, som är samlingsnamnet på mördarsubstansen i Bellamys kaffekopp. Dessa finns alltså i en mängd olika former och storlekar men de vanligaste kallas mimics och kan forma sig till i stort sett vilka objekt som helst. Spelaren attackeras alltså av allt från stolar till toarullar spelet igenom. Andra vanliga typhons är "Phantoms" och "Corrupted Operators".

Prey
Prey
Prey