Fired Up

Fired Up

Sonys svarta får, London-studion, lyckas återigen underträffa sig egen lågt ställda ribba med action-pekoralet Fired Up

Jag vet ju sedan tidigare att Sony behärskar kombinationen bilar och mäktiga skjutdon bättre än någon annan tack vare spel som Twisted Metal. Av någon outgrundlig anledning tycks de dock helt ha glömt bort vad som gjorde dem så bra, när de under några fikaraster slängde ihop superpekoralet Fired Up.

Problemet är att där spel som 187 Ride or Die och Twisted Metal har en läcker inramning som skapar någon form av trovärdighet, känns Fired Up bara krystat i sina försök att förklara varför man måste köra bil och skjuta. Tydligen är man i något oljerike som regeras av Iron Lady, men riktigt varför det skulle leda till att folk kör omkring och skjuter på varandra från bilar känns ytterst oklart. Till råga på allt berättas allt i historien i textform, vilket gör att den redan fadda anrättningen känns ännu tråkigare.

Men skit i story och allt sådant, detta är ju ändå ett actionspel på fyra hjul med högt oktantal. Det viktigaste är ju att spelbarheten stämmer, för då kan man ju ha överseende med ett trist upplägg. Även där misslyckas dock Fired Up. Till att börja med uppför sig bilarna väldigt märkligt. Det känns nästan som Halos Warthog-fysik från det första spelet, men på Jorden och avsett att användas till eldstrider i hög fart. Det fungerar såklart inte alls och det är svårt att få till någon verklig styrsel på sitt fordon. Inte heller fiendens artificiella intelligens lyckas. Dina motståndare är nämligen stendumma och gör allt för att köra rakt i i dig eller bara stå still och skjuta. Det gör matcherna extremt odynamiska och frustrerande. Lägg till detta att banorna dessutom är både tråkiga och svårnavigerade på grund av den bleka designen som ser likadan ut hela tiden, så förstår du att spelet skulle ha mått väldigt bra av mer utvecklingstid.

Visserligen finns ett multiplayerläge som hade kunnat skänka i alla fall någon underhållning, men på grund av att vapnen är så gräsligt obalanserade blir det snabbt vild jakt på banans värsta kanon och därefter vinner den som har den. Att ha tråkigt tillsammans är helt enkelt inte roligare än att ha tråkigt ensamt.

Är då allt skräp med Fired Up? Nej, faktumet är att det mitt i allt elände ändå måste få betyget godkänt i grafik. Visst är det designmässigt blekt, men animationerna är bra nästan rakt igenom och bilarnas 3D-modeller är inte rakt igenom tokusla. Här ser man att programmerarna nog varit stressade under produktionen för att vara klara med spelet till premiären av PSP. Grafiken hade annars kunnat bli riktigt bra.

Tyvärr. Jag gillar genren och har den senaste tiden kryssat runt i South Central i 187: Ride or Die till Xbox. Det bärbara formatet är dessutom perfekt för ett spel av denna typ. Sony har dock slarvat å det grövsta i utvecklingen och skapat ett spel ingen blir glad, ett riktigt bottennapp som endast bör köpas av de som inte vill se vad sin nyinköpta PSP går för. Bara en sådan sak som att spelet inte ens bekräftats för ett släpp i USA, visar väl vilken kvalitet Sony själva tycker att spelet har.

---------------------------------------------------------------------------
Gamereactors stora PSP-special!

Läs vår stora artikel om PSP - mediamaskinen