Bloodforge

Bloodforge

Det är inte utsidan som räknas, det är insidan. En klassisk livsregel som Climax påminner oss alla om med sitt Bloodforge till Xbox Live Arcade

Om du inte har en stabil grund att stå på, spelar det ingen roll hur fin fasad ditt hus har. Det kommer rasa ändå. Är du en horribel person spelar det ingen roll om du ser ut som Tom Cruise snyggare kusin. Alla dessa tankar snurrar i mitt huvud när jag för hundratjugosjunde gången hamrar på X-knappen på min handkontroll. Jag bryr mig inte ens om att jag gör det längre, det är bara rutin. För Bloodforge yta har jag tröttnat på för länge sedan. Bakom den fanns ingenting.

Hela Bloodforge är så outgrundligt vinklat mot en grym presentation och desto mindre mot en njutbar spelmekanik att jag inte riktigt förstår hur Climax tänkte. Berättelsen om barbaren Crom, som luras av gudarna att mörda sin fru och beger sig ut på hämnd mot nämnda gudar, är så flagrant stulen från God of War-serien att jag inte ens orkar bli upprörd. Dessutom är röstskådespeleriet så urbota stereotypt och satt till konstant vrål-styrka, att man nästan helst vill stänga av ljudet. Yta mot innehåll: 1-0.

Crom beger sig ut i ett gråsvart-daskigt landskap med konstant hällregn, med hämnden som enda ledsagare. Varför det som hände faktiskt hände, bryr sig inte spelet om att förklara närmare. I alla fall inte innan spelets slutfajt. Det viktigaste är att allting ska se så brutalfräckt ut som möjligt. Och det gör det, i tio minuter. Världen som Crom hackar och hugger sig igenom är till en början grafiskt imponerande med några riktigt läckra designval när det kommer till både fiender och vapen.

Bloodforge
Vissa designval är riktigt läckra att beskåda, men de blir snabbt gamla och utjatade ju längre in i spelet du kommer.

Men det blir ohyggligt fort ohyggligt gammalt. Eftersom färgpaletten hos landskap, fiender och Crom själv är fastnaglad i fyra nyanser av grått landar alltsammans i en enda grå massa där det ibland knappt går att urskilja vad som är vad. Dessutom har Climax uppfunnit en kamera som ger ett grymt första intryck men som snart blir din värsta fiende. Den gungar fram och tillbaka bakom Crom, som för att skapa någon slags känsla av närvarande som resten av spelet inte lyckas med. Slutresultatet är oerhört tjatigt och ibland frustrerande trasigt.

Dessutom är hack'n'slash-mekaniken så papperstunn att man hinner tröttna redan innan första boss-fighten. En lätt attack, en hård attack och ett distansvapen. Standardformulär 1A. Hade spelet bara belönat dig lite grann när du lyckas knyta ihop en bra slagkombination hade det fungerat, men när jag spelar igenom spelet på en handfull timmar utan att knappt använda någon annan taktik än envetet hamrande på en enda knapp, ja då är något inte som det ska.

Bloodforge
Hamra, hamra, hamra, hamra, där har du nyckeln till Bloodforge enformiga stridssystem.

Under Croms blodiga resa rankar spelet dig på hur bra du har klarat av en viss del av en viss bana, samtidigt som du samlar in poäng beroende på hur varierad du är i ditt ovarierade huggande. Allt detta kan sedan samlas ihop och sättas mot dina Xbox-vänner i ett poängbaserat rankingsystem. En bra idé, om inte spelet i sig motarbetat all form av kreativitet och variation.

Du kan dessutom ta dig an vad som kan liknas vid minispel där det gäller att ha ihjäl fiendevågor så fort som möjligt på utvalda delar av spelets banor. Problemet är bara att hela spelet är uppbyggt på samma sätt, och har du inte kul i spelet kommer du inte ha kul här heller.

Jag tycker nästan lite synd om Climax. Det är så uppenbart att man ville bjuda Live Arcade-kunderna på ett spel större och mer påkostat än vad som normalt sett brukar vara fallet med nedladdningsbara spel. Problemet är att man under tiden glömde bort att det inte spelar någon roll hur bra ett spel ser ut på håll - när det inte håller för närmare granskning och är en ren snarkning att ta sig igenom betyder en snygg yta ingenting. I Bloodforge finns ingen grund att stå på, och det gör att hela spelet rämnar.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+