Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

Det tredje Fire Emblem-liret till Nintendo 3DS är en restaurerad utgåva av ett spel från 1992. Att återuppleva en klassiker för dock med sig vissa brister...

• Text: Ingar Takanobu Hauge GR NO (Översättning: Lisa Dahlgren)

Fire Emblem-fans har en hel del att glädja sig över just nu. I fjol släpptes ett Fire Emblem-spel som egentligen var tre spel i ett, och i år får fansen gotta sig i ett mobilspel, ett Dynasty Warriors-inspirerat spel och en nyversion av en av de äldsta delarna i serien. Frågan är, när det gäller det sistnämnda, om ett spel från 1992 fortfarande har något underhållningsvärde? Vi har testat Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia är alltså en nyversion av Fire Emblem Gaiden från 1992, seriens andra spel. Likt alla de andra delarna i serien som släpptes under nittiotalet lanserades rollspelet enbart i Japan, vilket gör att denna utgåva (som släpps världen över) uppskattas än mer av mig som inte fick spela det då. Echoes-versionen ger även den gamla godingen till spel ett massivt ansiktslyft och det är ju inte helt fel det heller.

Det finns ingenting som stoppar de som aldrig lirat ett Fire Emblem-spel tidigare från att starta sin rollspelsresa med Echoes. Serien är en taktisk rollspelsserie och låter spelaren förflytta sina trupper i tur och ordning över ett schackliknande slagfält. Soldaterna får alla erfarenhetspoäng, går upp i level och deras klasser kan uppgraderas till mer avancerade sådana. Alla soldater har sina styrkor, svagheter och unika personligheter, vilket skapar ett band mellan karaktärerna och spelaren. Detta gör att spelaren kämpar extra hårt för att hålla sina soldater vid liv, för dör de försvinner de för alltid. Skulle detta kännas för brutalt eller helt enkelt irriterande finns ett casual-läge i Echoes som enbart slår ut dina soldater tills striden är över, men det är ändå härligt att vinna ett Fire Emblem-slag utan att mista en enda soldat.

Ett överhängande moment när man lanserar flera spel i en serie till samma plattform är att formeln snabbt kan kännas repetitiv och att spelen till slut känns för lika varandra. Sett till det är Intelligent Systems och Nintendos val av spel att släppa denna nyversion helt rätt strategiskt, Fire Emblem Gaiden skiljer sig på många vis från de andra spelen i serien.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia är en remake av ett spel i serien från 1992.

Ett problem gällande Echoes unika natur är dock att många av de innovationer som introducerades i Fire Emblem: Awakening och Fire Emblem Fates helt skippats i denna release. Detta är antagligen på grund av att utvecklarna Intelligent Systems har satsat på en nyversion som är så trogen originalspelet som möjligt sett till spelmekanik. Spelaren kan exempelvis inte slå ihop två soldater på ett och samma rutfält i strid eller befalla två soldater som står jämte varandra att strida tillsammans i Fire Emblem Echoes.

Har man blivit van dessa nya spelsätt väntar alltså, än en gång, en rejäl omställning åter till klassisk Fire Emblem-strategi. Det är heller inte enbart nya element som försvunnit i Fire Emblem Echoes, enkel spelmekanik som möjligheten för ryttare att plocka upp och frakta soldater har också slopats. Detta gör att Fire Emblem, trots sitt taktiska djup, känns som ett steg tillbaka - särskilt efter att Intelligent Systems visat bättringarna i de två föregångarna till samma format.

Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia