Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Injustice 2

Henric har lämnat serietidningarna åt sidan och spenderat tid med DC Comics senaste fightingspel...

Händelserna i Injustice: Gods Among Us fick stora konsekvenser. Allianser splittrades och hjältar blev till hot. Inget kan bli vad det en gång var. Superman tappade kontrollen efter att hans fru och ofödda son brutalt mördades av Jokern och sen dess har han inte varit den hjälten vi är vana vid att se. Shazam och ärkeskurken Lex Luthor är bara några som fick sätta livet till i föregångaren och numera sitter Clark fängslad för sina tyranniska dåd.

Injustice 2 utspelar sig fem år efter det första spelets slut där hjältarna försöker leva vidare trots att Justice League nu är ett minne blått. Bruce har förlorat allt och har nu flyttat sin Batcave till en annan plats för att kunna arbeta utan att riskera att bli upptäckt. Han har arbetat på något nytt som ska kompensera den svagare alliansen som han nu tillhör. Maskinen han byggt kallar han för ''Brother Eye'' och många av er lär säkert omedelbart tänka på George Orwells 1984 och faktum är att de delar vissa likheter. Fastän jordens befolkning inte är medvetna om det är de nu alla bevakade av maskinen som ser allt. Samma sekund som ett brott uppstår rapporteras det direkt till Batman och hans medhjälpare och de kan med detsamma sätta stopp för det. Utan att berätta hur är detta något som vänds emot dem då ett nytt globalt hot uppstår som tar hjälp från maskinen.

Injustice 2
Injustice 2 har ett generöst utbud av spelbara karaktärer. 28 finns att välja mellan med 9 kommande karaktärer i framtiden. Förhandsbokar du spelet finns även ärkeskurken Darkseid tillgänglig.

Fightingspel brukar sällan bjuda på ambitiösa berättelser men i Injustice 2 bevisar man att det går att bjuda på en spännande handling i ett fightingspel också. Med hjälp av ny teknik kan man även leverera berättandet ännu bättre. Ansiktsanimationerna är nämligen makalösa och får karaktärerna att kännas äkta. Det går tydligt att se rädslan i ansiktet på Supergirl när hon bevittnar sin hemplanet Krypton dö eller Black Canarys oro när hon ställs inför berättelsens stora hot. Det är på gränsen att det nästan ser kusligt ut men det imponerar ordentligt.

Röstskådespelarna har också gjort ett fantastiskt bra jobb där Kevin Conroy åter igen röstar Batman, Matthew Mercer röstar Deadshot och Tara Strong lånar åter igen ut sin röst till Harley Quinn. Faktum är att alla karaktärer tycks ha fått lika mycket kärlek från utvecklarna och det ska erkännas att jag lett brett åt deras dialogväxlingar i början av striderna.

Karaktärsgalleriet i Injustice 2 är ännu större än tidigare. Redan när du börjar spela har du tillgång till 27 karaktärer och när du tagit del av spelets slut låser du upp ytterligare en. Det är ett generöst utbud av karaktärer med både nya och gamla ansikten. Har du spelat Injustice: Gods Among Us kommer du känna igen karaktärer som Catwoman, Cyborg, Black Adam, Wonder Woman samtidigt som de fått sällskap av bland annat Swamp Thing, Scarecrow och Poison Ivy.

Injustice 2
Under berättelsen får du flera gånger välja mellan två karaktärer att spela som. Detta förändrar däremot inte berättelsen.

Den stora nyheten i Injustice 2 är att du nu kan modifiera din karaktär. När du startar din resa börjar du på nivå ett. Alla karaktärer startar på samma nivå samtidigt som ditt konto har en egen nivå. Genom att klättra till nya nivåer låser du upp ny utrustning och färger till karaktärerna. Det handlar däremot inte om meningslös kosmetika utan de kommer påverka din hjälte eller skurk också. Det finns fem olika delar på kroppen att byta ut: huvud, torso, armar, ben och vapen. Alla delar av utrustningen kräver dock att du uppnått en viss nivå för att du ska kunna använda den. Har du exempelvis låst upp en starkare mask för Batman som är i nivå 5 måste du först nå den nivån med Batman innan du kan applicera den.

Genom att ändra ditt val av utrustning kommer det påverka din styrka, rörlighet, försvar och liv. Att noggrant se över sitt val av delar är därför viktigt för att få en bra balans. Är du dock ute efter att skapa en uppsättning som enbart är gjord för fokus på attack och inte försvar så går det alldeles utmärkt. Har du spelat exempelvis Call of Duty eller Titanfall kommer du känna igen dig när du ser att man kan spara upp till fem olika uppsättningar för sin karaktär. Det är inte en dum idé att ha en rad olika uppsättningar för att vara beredd på oväntade egenskaper hos din motståndare. Injustice 2 välkomnar dig att experimentera fritt och välja något som passar just dig.

Injustice 2
Multiverse är en av de stora nyheterna i Injustice 2 och är riktigt kul att spendera tid i.

Något jag på förhand oroade mig över var att anpassningen av karaktärer skulle skapa en obalans mellan karaktärerna men så är ej fallet. Väljer du att spela rankade matcher används originaluppsättningarna och därmed har varken du eller din motståndare några för- eller nackdelar. Väljer man däremot att spela en vanlig match för skoj skull finns där flera alternativ att välja mellan för att matchen skall passa båda spelarna. Tillsammans kan ni slå på eller av effekten som upplåsbar utrustning medför och ni kan även stänga av möjligheten att interagera med miljön. På så vis är Injustice 2 väldigt öppet för de som vill tävla eller för de som bara spelar för nöjets skull.

Att nå nya nivåer med karaktärerna är lyckligtvis inte det enda sättet att låsa upp nya delar. Du kommer under spelets gång att samla på dig så kallade ''Mother Boxes''. Dessa lådor kan innehålla all sorts utrustning och kommer i fem olika varianter (brons, silver, guld, platinum och diamant). Ju bättre låda du öppnar, desto större chans finns det att du får ett sällsynt föremål. Det finns flera sätt att låsa upp lådorna på men det kanske bästa sättet att låsa upp nya är i spelläget ''The Multiverse''. Man skulle kunna säga att det är spelets motsvarighet till exempelvis ''raids'' i Destiny.

Injustice 2
Istället för att skapa fler identiska karaktärer kan du låsa upp alternativa utseenden till vissa karaktärer. Bland annat kan du spela Captain Cold som Mr. Freeze och Cheetah som Vixen.

I multiuniversumet möter du andra versioner av superhjältarna och skurkarna från spelet vars förmågor förändrats. Dessa utmaningar som du kan ta del av är bara tillgängliga under en viss period och du måste uppfylla vissa krav för att få delta. När du väl besegrat uppdraget som består av ett par olika strider blir du belönad med någon sorts låda eller del av utrustning. Samlar du på dig alla fem föremål av samma utseende kommer din karaktär även att få en bonus för en komplett samling. För de som vill få ordentligt med värdefulla delar och skapa en mäktig karaktär kommer garanterat att spendera många timmar här och eftersom utmaningarna förnyas konstant kommer där alltid vänta något nytt på dig.

Injustice 2
Injustice 2
Injustice 2