Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

NBA Playgrounds

NBA Playgrounds

Hegevall har tillbringat en vecka med Inversion-studions skamlösa NBA Jam-klon...

NBA Jam var lite som en drog, för mig. Som drottningsylt, typ. Det äter jag varje dag, på allt. Mackor, i filen, på gröten och rätt ur burken. Som en tvättäkta idiot. Jag har förmodligen ätit mer drottningsylt än vad som bör anses som mänskligt möjligt. Och så var det ju även med Acclaims gamla arkadklassiker, som lirades varje dag - i flera år. Vi hade en gammal inrökt, supersunkig biljardhall, här i Östersund på den tiden (800 år sedan - ungefär) och bland renrakade skinnskallar och snusfyllda rötägg som på daglig basis stod och gned krita på bättre begagnade köer, stod ett orimligt långt och olustigt gängligt liten spelfreak vid namn Petter och nötte NBA Jam så att fingerblåsorna svettades (ymnigt).

NBA Playgrounds
Designen är underbart retromysig och ser nästan exakt ut som NBA Jam.

Jag tror ärligt talat att jag lirat 1000 matcher i NBA Jam och även om det såklart fanns problem även i det spelet (som i alla spel, det är bara olika tydligt) står det sig som min sportfavorit tillsammans med Athlete Kings och NBA 2K1. När studion bakom det mycket underskattade Inversion (tidernas tightaste Gears of War-kopia) utannonserade NBA Playgrounds, var min reaktion enligt de andra här på redaktionen mer än en smula otäck. Jag såg bilderna från Saber Interactives nya arkadbasket-stund och började per omgående att flaxa vildsint med mina tunna, gråbleka spenar till armar likt en väldigt liten mink. Detta övergick sedan till såväl högljudda skrik som erotiskt flåsande, något som slutade i att jag satt naken i Jonas knä och bara drömde mig bort till dagen då jag satt i testrummet och gned dosan till tonerna av musiken i NBA Playgrounds (för allt vad fingrarna håller för).

NBA Playgrounds
Det finns över 100 riktiga NBA-spelare som alla fått svinstora huvuden.

Nu har jag gnidit klart. En dryg vecka har jag tillbringat med det här spelet och även om jag borde ha avbrutit och skrivit denna text för länge sedan - är jag en mycket svag människa som har en knarkares personlighet, i grunden. Jag blir beroende, även av saker som egentligen inte är särskilt bra (som drottningsylt) och så har det alltså sett ut rörande Saber Interactives nya spel, också. Jag har lirat massor - trots att NBA Playgrounds inte ens är särskilt bra.

NBA PlaygroundsNBA Playgrounds
Spelkontrollen är bra men mekaniken är tunn och enformig.

Grundpremissen är svinenkel. Detta är NBA Jam 2017, rakt av. Saber har norpat allt från den grundläggande estetiken till kameraplacering, spelmekanik och upplägg från Acclaims gamla überklassiker. Allt är kopierat, rakt av. Det är dock vare sig lika roligt eller lika smart utfört. Även om det är roligt i korta stunder (eller i en vecka, utan egentliga pauser - lite vilket som det där). Satan vad jag raljerar just nu känner jag, noll konsekvens och denna text börjar lika något som hör hemma i papperskorgen, precis som mina mat/sylt-vanor.

Men ja, låt mig försöka klargöra vad NBA Playgrounds går ut på (förutom att fyra spelare försöker kasta en skinnboll i en korg): Det handlar om att göra snygga mål för att på det sättet bygga upp en turbo-mätare som möjliggör brinnande volt-dunkar och annat baserat på 100% realism. Specialdunkarna delas dock ut enligt en inte helt slipad slump-algoritm som ibland skapar så mycket katastrofal obalans i matcherna att det inte går göra annat än att vråla likt en drottningsyltsfylld idiot åt TV:n. Bara en sådan sak som att motståndarlaget (som i mitt fall oftast kontrollerats av datorn) ibland får en guldboll och 12 poäng (!) per mål om de lyckas sätta den, gör att en till synes jämn match helt plötsligt, på några ynka sekunder, kan förvandlas till rena rama dödskrossen - även fast inget av lagen gjort några egentliga misstag. Detta är synd, och pajar rätt mycket av dynamiken i det här spelet.

NBA PlaygroundsNBA Playgrounds
Musiken samt kommentatorerna är verkligen helt värdelös i det här spelet.

För även om arkadsport såklart ska vara överdrivet och vansinnigt, är det givetvis viktigt att det är rättvist och att det som spelare enkelt går att förutse vad som är en finurlig taktik och inte. Den biten har Saber misslyckats något med i NBA Playgrounds och tillsammans med det faktum att den grundläggande mekaniken känns mer enformigt enfaldig än i det 25 år gamla NBA Jam, gör att jag tröttnar snabbare än vad jag kanske borde. Animationerna är lite väl styltiga också och musiken svintrist. Kommentatorerna är hopplösa, dessutom. Ja, det blir många klagomål i detta stycket. Jag gillar inte heller att det faktiskt bara finns ett enda spelläge och att detta gör att spelet på flera sätt känns som en early access-titel.

Det jag däremot älskar är den där lekfulla, glada och somriga känslan av våldsbasket som NBA Jam alltid stod för. Presentationen är underbar, designen likaså och det är kanonfint flyt i matcherna. NBA Playgrounds är ett medelspel som hade kunnat bli så otroligt mycket bättre om bara Saber kikat mer på vad som faktiskt gjorde förlagan (NBA Jam) så otroligt bra snarare än att bara försöka kopiera de ytligaste bitarna. Jag är mest glad över att jag nu lyckats knyta ihop denna babbliga nonsensrecension och nu kan återgå till drottningsylten.

NBA Playgrounds
6 / 10
+