Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Impact Winter

Impact Winter

Aldin har delat ut nuffra till Mojo Bones ambitiösa äventyr...

Överlev i 30 dagar. Så lyder det mystiska radiomeddelandet. Hjälp är på väg till platsen där asteroidkraschen ägde rum. Platsen som sedan den ödeläggande katastrofen varit djupt begraven under ett mörkt täcke av jord och bråte. Under mörkret har långdragna snöoväder lagt sin död över platsen, med naturen vilandes i sin vita grav. Här ska jag och mina följeslagare överleva. I 30 dagar. Impact Winter ansluter sig till spel som The Flame in the Flood och The Long Dark i den ständigt växande överlevnadsgenren. I Impact Winter spelar du som Jacob Solomon, en man som tillsammans med sin robotkompanjon Ako-Light och fyra andra följeslagare måste hålla sig vid liv en postapokalyptisk snövärld. Det bjuds på knappa resurser, ruskiga väderförhållande, vrålhungriga vargar, påfrestande transportsträckor och många, många svåra val.

Impact Winter
Att hoppa över spelets tutorial är ingen bra idé. Den må klocka in på knappt en timme men den ger en väldigt tydlig och bra bas att stå på innan det är dags att bege sig ut i "The Void", som världen utanför kallas.

Mina följeslagare består av ett gäng olika individer. Vi har Vietnamveteranen Blaine, en överlevnadsexpert som kan det här med att jaga djur, låsa upp dörrar och hur man sätter upp ett stabilt tält. Sen har vi den tuffa mekanikern och ingenjören Maggie som kan bygga en luftavfuktare med hjälp av ett gem, toalettpapper och en gummisnodd. Den tredje följeslagaren heter Christoph och han är en självutnämnd jubeltönt tillika datorgeni. Han är förstås den enda i gruppen som klarar av att uppgradera robotkompanjonen Ako-Light. Sist men inte minst har vi allas favoritmormor Wendy. Mat må vara hennes stora grej men hon besitter även värdefulla kunskaper inom sjukvårdens ädla konst.

Redan på pappret går det att uttyda att spelets karaktärer är ganska typiska: Vietnamveteranen, mekanikern, datorgeniet och mat- och sjuktanten. Mer eller mindre samma roller vi har sett flera gånger tidigare, i både film och spel. I princip allt man får reda på om dessa karaktärer dyker upp på textremsor under karaktärernas respektive storyuppdrag. Glöm påkostade mellansekvenser och inlevelsefyllda röstskådespelare. Den minst sagt lösa storyn förs fram genom spaltmeter med text. Vanligtvis hade jag beklagat mig över detta men just eftersom storyn är ganska ovidkommande i det stora hela, bryr jag mig faktiskt inte.

Tittar man på lanseringstrailern till Impact Winter kan man lätt få för sig att känslor kommer vara inblandade. Om du förväntar dig att knyta an känslomässiga band till karaktärerna då kommer du bli gruvligt besviken. Det föddes inga tårar under min genomspelning. Faktum är att det inte föddes några känslor alls. Impact Winter är inte ett storyspel, det är ett strikt överlevnadsspel med strategielement och det är på den punkten som spelet ger ifrån sig ett litet glimrande skimmer.

Impact Winter
Nej, suktar du efter en bra story då föreslår jag att du letar vidare. Det finns en lös story i Impact Winter men den tar ingen plats. Här är det överlevnad, överlevnad och överlevnad som gäller.

Precis som vanligt finns det ett gäng överlevnadsparametrar att ta hänsyn till ifall du vill hålla dig vid liv. Energi, temperatur, mat, vätska och moral. Så fort en parameter tar slut börjar hälsan sakta försvinna, inget som är särskilt nytt för en individ som spelat ett överlevnadsspel tidigare. Vad som däremot är nytt är att det inte är bara en karaktär som du måste hålla koll på, samtliga följeslagare har exakt samma parametrar som du måste ha uppsyn över. Innan du lämnar kyrkan, som är spelets huvudbas där alla karaktärer håller hus, måste du se till att elden brinner och att du har broderligt fördelat den lilla maten och vattnet som finns bland alla följeslagare. Du får heller inte glömma att hålla alla karaktärer sysselsatta genom att tilldela dem en roll.

Efterhand som du slutför uppdrag och andra miniuppgifter så går du upp i rank. För varje slutfört uppdrag sänks timern som tickar ner från 30 dagar med ett fåtal (livsviktiga) timmar. Varje ny rank innebär även att en ny roll låses upp. Rollerna som låses upp har tydliga för- och nackdelar. En roll kan till exempel vara att du skickar ut en karaktär på jakt efter mat och vatten, vilket är ganska bra att ha ifall man vill... ja, överleva. Nackdelen är att "The Void" är ett snötäckt landskap där konstanta oväder, dödliga sjukdomar och farliga djur härjar. Därför är det livsviktigt att tänka till ordentligt innan du väljer en roll. Jag vet inte hur många gånger jag satt framför min dator och velade fram och tillbaka kring just dessa val eftersom det verkligen gör skillnad - på både gott och ont.

Impact Winter
Varje uppdrag du gör resulterar i att 30-dagarstimern tickar ner några timmar (baserat på din ranknivå). Efter att ha tillbringar några timmar i "The Void" blir man lite intresserad av att veta vad exakt som kommer att hända när timern tar slut. Timern fungerar som en effektiv drivkraft i Impact Winter.
Impact Winter
Impact Winter
Impact Winter