Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Ultra Street Fighter II: The Final Challengers

Capcom släpper den slutgiltiga versionen av Street FIghter II och redaktionens mest stryksugne medlem har recenserat...

Att få klappa käft i Street Fighter II har varit en favoritsyssla i 25 års tid, ända sedan spelet släpptes till Super Nintendo år 1992 och en då 15-årig Jonas Mäki spenderade alla julklappspengarna på denna strykfest. Hemligheten som gör att spelet fortfarande står sig ligger i spelkontrollen. Nu som då är den oerhört rapp, extremt responsiv och som spelare har jag hela tiden full kontroll.

Det här är kvaliteter som står sig och under hela Super Nintendo-eran och även efteråt har det sedermera vält ut nya versioner där mer och mer innehåll lagts till. Nya figurer som Cammy och Fei Long har tillkommit tillsammans med supermätare och ett allmänt höjt tempo, liksom utökat stöd för combos. Street Fighter II håller tack vare detta och det är lika kul än idag att plocka upp det, nästan oavsett version, och direkt börja sätta välplacerade Sonic Booms, Spinning Pile Drivers och en och annan Hadouken.

Ultra Street Fighter II: The Final ChallengersUltra Street Fighter II: The Final Challengers
Ultra Street Fighter II: The Final Challengers borde vara himmelsriket, men spelkontrollen sätter stopp för den rätta känslan.

När Ultra Street Fighter II: The Final Challengers utannonserades till Switch blev jag omedelbart på gott humör. Det är ju verkligen ett spel som har allt att vinna på formatet. Street Fighter II på resande fot där jag när som helst kan ta loss Joycons och lira med en vän - låter bra precis som en dröm. De farhågor som ändå infann sig gällde det faktum att Switch inte direkt är utformad med fighting i åtanke, för faktum är att Switch är den första stora konsolen som inte har något digitalt styrkors alls.

Helst ska fighting såklart spelas med arkadjoystick, men trots allt är det nog så för det flesta att det är styrkors som gäller. Jag skulle inte kalla det för någon fullgod ersättning, men det funkar. Bara det att ingen av dessa varianter finns till Switch i dagsläget, utan en ersättning i form av fyra små digitala knappar som med lite god fantasi kan användas som ett styrkors. Men de är just väldigt små och sitter dessutom ganska långt isär. Samt skjuter inte ut särskilt mycket.

Alternativa spellägen finns, som att lira co-op med en vän mot datorn.

De naturliga rullande rörelserna kommer därför liksom av sig och jag som skulle kunna sätta en Tatsumaki Senpuu Kyaki i sömnen får frustrerande nog bita i gräset flera gånger sedan attacker helt enkelt inte avfyras som de ska. Här kan man inflika argument som att jag måste träna mer eller att det är en vanesak... men nä, jag kan min fighting. Det här handlar inte om det, de fyra knapparna är helt enkelt en dålig ersättning för ett styrkors.

Lyckligtvis finns ju Pro Controller som erbjuder ett riktigt styrkors. Vilket ju är bra i teorin. Jag använder själv min Pro Controller flitigt till bland annat suveräna Mario Kart 8 Deluxe. Men till min förvåning inser jag att figuren inte alls beter sig som jag vill. Guile hoppar när han ska backa och Vega duckar utan förvarning när jag tänkt avancera mot motståndaren. En snabb kontroll bland mina övriga kollegor i Gamereactor-nätverket bekräftar att det inte bara är inbillning - de har samma problem.