Rent spelmässigt är givetvis House of the Dead lika barnsligt grundläggande och gammeldags som sina två föregångare. Den enda egentliga nyheten är att man nu slipper skjuta utanför skärmen för att ladda om sitt gevär, Thomas Rogans puffra laddas om automatiskt. Detta är en klar försämring av en redan stel och trist spelmekanik, tyvärr. Handlingen har nu flyttats fram ett antal år och det är ett förfallet, tidigare högteknologiskt sci-fi samhälle vi får lära känna. Sega har arbetat mycket med att göra spelet mer tillgängligt för de som inte har råd eller möjlighet att komplettera med en egen ljuspistol, något som gör upplevelsen lika slätstruken som en nyschamponerad snedbena.
Grafiken är dock genomgående superb och lämnar lite att önska. Wow har jobbat en del med den övergripande designen och gett spelet en mindre realistisk och mer överdrivet serieaktig känsla. Tillkommer gör massor av läckra effekter, snygga skarpa modeller och en klockren skärmuppdatering.
För alla som suktar efter ett pistolspel till sin Xbox kan jag sträcka mig till att faktiskt rekommendera House of the Dead 3, trots att spelserien stått helt stilla sedan den påbörjades. För er som kräver mer av ett actionspel än konstant, hjärndött knapprande på en knapp är detta dock inte mycket att ha. Lika dynamiskt som en vedklyv, lika innovativt som Pampers Baby Dry.