Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

Tack vare Friday the 13th: The Game kan vi nu fira fredagen den trettonde varje dag på året. Och det är något vi kommer göra ofta, för detta är hutlöst underhållande...

• Text: Anders Fischer, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Skräckfilmsfans har såklart ivrigt sett fram emot slasher-subgenrens okrönte konung - Jason Vorhees - intåg i spelvärlden i och med Friday the 13th: The Game. Det är producerat av regissören bakom den första filmen i serien, har musik skriven av originalkompositören och det fick rejält med pengar via crowdfunding. Kort sagt finns en väldans massa kärlek inbakat här, men levererar titeln då?

På flera sätt är detta ett ganska banalt spel som kombinerar allt vi gillar med Friday the 13th. Vi har go'knulen (jämtländska, slå upp det!) Jason och en hög hormonstinna tonåringar på läger vid Crystal Lake. En är Jason och de andra en till sju spelarna agerar... ja, offerlamm. Något singleplayer finns inte (men är på väg!), utan det är asymmetrisk multiplayer som står på menyn, och jag kan glädjande nog informera att det räcker långt.

Som traditionen bjuder är Jason en hårdhudad herre och praktiskt taget omöjlig att avliva (det går, men kräver många faktorer som fans kommer älska). Spelet handlar därför om att överleva natten, vilken är runt 20 minuter lång. Lyckas du klara dig länge och vara smart belönas du med XP, medan Jason kan se fram emot motsvarande poäng för att dräpa så många som möjligt och göra det på kreativa sätt. Du uppmuntras därför hela tiden till roligt spelande.

Friday the 13th: The Game
Var beredd på sadistiska mord om du inte håller dig undan.

Så hur överlever man en bindgalen och oövervinnerlig massmördare då? Ett bra tips är att leta efter bensin, nycklar och batteri till en av de två bilar som finns parkerade på varje bana. En bil rymmer två personer och den andra fyra. En hel del samarbete krävs alltså för att så många som möjligt ska kunna komma iväg och du ska slippa lämnas ensam med dåren.

Men säg den teen slasher där en startad bil är allt som behövs för att undkomma ond bråd död. Självklart kan Jason göra livet surt för dig ändå. Genom att smälla till bilen i fronten stannar den, varpå det blir lite av självplockning av panikslagna tonåringar ur bilen för Jasons del. Spänningen fortsätter alltså vara på topp hela tiden och det finns inget som heter "säkerhet". Annars kan båt vara ett bra sätt att fly med, vilket gör det svårare för Jason att få tag på dig.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game
Att gömma sig i en sovsäck kan vara smart. I teorin...

Spelet är djupare än så och det finns tio ungdomar att välja bland, alla med olika statistik och färdigheter. Det gäller att hela tiden hålla koll på sin uthållighet, rädsla, hur mycket ljud man skapar och så vidare. Några ungdomar är kanonbra på att slåss, medan andra kan reparera saker och ytterligare andra är extremt tysta när de smyger. Fler varianter kan låsas upp när du klättrar i level (även av Jason själv), vilket ger nya för- och nackdelar.

Friday the 13th: The Game gör ett gott jobb med att hela tiden få mig att känna mig skrämd. Jason är totalt övermäktig och atmosfären går stundtals nästan att ta på. När lille Jenny Myers låser dörren följt av Jasons karakteristiska ljud "chi-chi-chi-ha-ha-ha", känner jag instinktivt pulsen rusa och nackhåren ställa sig i givakt. Det gäller att gömma sig och springa så gott det går för att undkomma en säker död, men ofta är det inte nog på långa vägar.

Den mest irriterande aspekten av Friday the 13th: The Game är att dö tidigt. Natten är som sagt lång och hoppar du ur går du miste om 800 XP. Du får istället spendera kvarvarande tid med att kolla in andra spelare och chatta med dem. Om någon av de andra spelarna ringer Tommy Jarvis kan du ha turen att få spawna som honom, men det är långt ifrån säkert. För min egen del slutar det oftast med att jag helt enkelt hoppar ur matchen efter tidigt dödsfall och går miste om mina poäng.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game