Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Rime

Rime

Tequila Works sällsamma äventyr Rime är äntligen här, vi har både äventyrat och recenserat...

• Text: Anders Baad Mai GR DK (översättning Kristian Kask)

Det kom en hel del gissningar från de som såg mig spela Rime för första gången. "Spelar du Ico igen?", "Är det där Shadow of the Colossus Remastered?", "Spelar du nån konstig Journey-klon?". Dessa gissningar var inte alltför tokiga egentligen. Rime följer verkligen genrens tidigare jättars fotspår. Tempot är lågt, musiken gåtfull och vacker, och det finns gott om hemligheter på ön. Däremot nöjer sig inte Rime med att bara trampa i samma fotspår, tvärtom så försöker utvecklarna bakom spelet gå bortom det förväntade, Rime är verkligen ett försök att vara unik. Spelet vill få dig att känna och vara med i dina tankar i dagar efter att du lagt ner handkontrollen. Rime lyckas i stort sett med det den försöker med, men en för lång och melodramatisk tredje akt hindrar den från att nå sina idolers höjder.

Likt en modern Crash Bandicoot, så vaknar huvudkaraktären i Rime efter att flutit i land på en strand. Han ställer sig upp, torkar av den våta sanden. Där Crash nu skulle springa runt och ha kul, och inte bry sig allt för mycket om sin omgivning, så tar vår huvudkaraktär i Rime det mycket långsammare och kollar nyfiket in sin nya omgivning. Spelet säger inte åt dig vart du ska gå, den litar på ditt sunda förnuft, som leder dig mot öns mitt. Och så börjar din resa. Efter bara några minuter ser du skymten av ett massivt torn i fjärran, likt berget i Journey. Tornet blir ett självklart mål, då det är få grejer som spelare dras till lika snabbt som utkikspunkter. Allt som behöver listas ut nu är hur du ska ta dig dit.

Rime
Ett sällsamt äventyr väntar dig.

Ön är stor, men aldrig ohanterbart stor. Vid första anblick kan det kanske kännas lite svårt att navigera genom terrängen och hitta rätt väg, men här ligger utvecklaren Tequila Works ett steg före och låter dig snabbt stifta bekantskap med en liten rävaktig varelse som oftast leder dig rätt. Den är inte stor, men du kommer ofta höra dess sorglösa skall och använda det som kompassnål. I slutändan hade jag ganska blandade känslor kring det lilla djuret, det var trevligt med en guide till en början, men det blev ganska frustrerande när den stod rakt framför mig och skällde allt vad lungorna förmådde. Dessutom förstörde det öns stilla lugn. Huvudkaraktären verkar älska sin lilla guide, men som spelare delade jag inte de känslorna.

Och här, ganska tidigt, stöter jag på det stora problemet med Rime, känslor. Spelen Rime jämfördes med i början visste hur man väcker en känslomässig respons hos spelare. Ico är en studie i minimalism och ber dig att fatta tag om Yordas hand och leda henne vidare. Journey använder sig av sin begränsade kommunikation för att låta dig bygga upp din relation med din namnlöse allierade på er väg uppför berget. Shadow of the Colossus är obskyrt och gåtfullt med sina vidsträckta tomma områden.

RimeRime
Du behöver aldrig gå fel tack vare den lilla krabaten till vänster.

Rime försöker sig på denna minimalistiska stil i både design och berättande, men mot slutet av spelet blir det så påtvingat att det blir ganska komiskt. Hur många gånger har du fallit till dina knän och skrikit ut din frustration över den situation ödet lett dig till? Förmodligen aldrig, eller hur? Verkliga människor reagerar inte på det sättet som Hollywood vill få oss att tro, men Rime verkar ha missat det, och använder sig av denna tolkning av känslor allt för ofta, och det känns omotiverat varje gång.

RimeRime
Rime
Rime