Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Star Trek: Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew

Vi har gett oss ut på en resa långt bort i vår kära galax, från vårt trogna vardagsrum. Såhär bra är Star Trek: Bridge Crew...

  • Text: Kalle Max Hofmann, GR DE (Översättning: Jonas Mäki)

En fiffig grej med virtual reality är känslan som infinner sig när man drar på sitt headset eftersom man sömlöst försvinner någon helt annanstans. Med det i åtanke är det såklart helt logiskt att djärvt färdas där ingen varit förut. Målgruppen för Star Trek är naturligt sammankopplad med tekniken och virtual reality i sig självt har liknats vid att använda Star Trek-världens holodeck. Efter en rejäl försening har nu Ubisoft till slut sammankopplat dessa båda världar och låter oss spelare agera besättning på ett skepp i Aegis-klassen (tänk Enterprise).

Star Trek: Bridge Crew är tänkt som en samarbetsupplevelse där tre eller helst fyra personer ska axla rollerna som exempelvis kapten och tekniker. I ett ganska fattigt träningsläge får vi bekanta oss med spelets tryckkänsliga paneler med designen såklart hämtad från Star Trek-världen. Genom torra förklaringar i textform får jag lära mig hur varje aspekt fungerar på skeppet, som hur kaptenen måste ta emot anrop, sätta igång alarmet och bestämma hur uppdragsparametrarna ska sättas ut.

Detta är en annons:

Piloten å sin sida måste såklart avgöra skeppets hastighet, navigera i farliga områden, undvika asteroider och liknande. Detta görs via en liten tryckkänslig platta, medan impulse power och warp drive sköts med rekorderliga spakar. Dessutom finns det här, liksom för rollen tactical officer, tillgång till mindre transporter och sådant. Tactical officer har dessutom full kontroll över oumbärligheter som phasers och photon-torpeter, samt kan scanna och analysera fientliga skepp samt koordinera transporter och hacka saker.

Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew
Dra på dig virtual reality-headsetet och förflyttas till Star Trek-bryggan.

Teknikern har befogenheter att flytta resurser mellan skeppets olika system och kan exempelvis öka sköldarnas kapacitet, ge mer kraft till motorerna eller se till att vapensystemen når längre. Dessutom måste teknikern basa över besättningen som reparerar saker och avgöra hur många som behövs på vilket ställe när det hettar till. En del handlingar kräver naturligtvis samarbete mellan olika stationer på bryggan, så det gäller att snacka ihop sig för att få det att flyta optimalt.

Aegis-skeppet jag får flyga är en nyare variant än Enterprise, och målet är att utforska en aldrig tidigare besökt del av galaxen kallad "the trench" för att hitta ett nytt hem till Vulcans. Att faktiskt få gå ombord på kommandobryggan efter träningen känns som en befrielse, men tyvärr håller glädjen inte i sig överdrivet länge. Bryggan ser visserligen hygglig ut, om än aningen simpel, men rymden är en stor besvikelse. Själva rymdbakgrunden med alla nebulosor och liknande är liksom suddig och otydlig, och det är inget som har att göra med upplösningen i mitt headset, utan vi snackar lågupplösta texturer. Dessutom är kamerakontrollen dålig och det är svårt att fokusera på kontroller och knappar när det liksom skakar hela tiden så som det ibland gör i Playstation VR-spel.

Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew
Star Trek: Bridge Crew
Detta är en annons: