Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Dirt 4

Dirt 4

Rallysimulator och arkadracing inpulat i samma paket, finns det tillräckligt med djup i Dirt 4 för att alla ska kunna bli nöjda?

Med två hjul på marken och de andra två i luften glider jag genom en 90-gradig kurva, jag kan se mållinjen, allt som behöver hända nu är att tyngdlagen gör sitt jobb och får ner mitt åbäke till bil på marken för att jag ska vinna turneringen. Men du ska vara försiktig med vad önskar sägs det. Min bil kommer faktiskt på rätt köl, men eftersom jag överkompenserar å det grövsta genom att hålla fullt rattutslag åt vänster hamnar jag med motorhuven rakt in en gran på andra sidan vägen. Min kartläsare är inte nöjd när vit ånga börjar sippra ur springorna på motorhuven. Med det är loppet över, turneringen går förlorad och jag blir mycket ilsken men samtidigt vet jag vad jag gjorde för fel. Jag biter ihop, klättrar in i min Lancer Evo X igen och vinner loppet hela sex sekunder före min närmaste motståndare. Dirt 4 är fortfarande en simulator, men en mer överkomlig sådan än vad Dirt Rally någonsin var och jag är fullkomligt förälskad.

När du startar Dirt 4 första gången får du göra ett mycket viktigt val, ett som formar upplevelsen du har framför dig: "Gamer" eller "Simulation"? Precis som det låter handlar det om hur du spela, arkad eller simulation. Eftersom spelet heter Dirt 4 och inte Dirt Rally 2 vill Codemasters alltså locka tillbaka Dirt-seriens fans som tyckte Dirt Rally var alldeles för oförlåtande svårt. Orosmomentet på förhand har som resultat av det varit att spelet istället skulle kännas för mycket som Dirt 3, något som simulatorspelarna absolut inte vill. Codemasters har hela tiden hävdat att Dirt 4 innehåller exakt samma (men förbättrade) fysikmotor och beräkningar som föregående Rally men att de även har lyckats skala ner svårighetsgraden med Gamer-läget. Hur fungerar det, egentligen?

Dirt 4
Codemaster levererar en ren fest för rallyfans.

Jag vill klargöra att jag absolut inte består av 70% ren kolfiber som chefredaktör Petter Hegevall. Det närmsta jag har kommit att köra en rallybil är en halvknackig folkracetävling för sisådär 15 år sedan. Jag har dock följt WRC under flera år och även om jag idag föredrar rallycrossen så älskar jag sporten innerligt. Jag har spelat Codemasters brutala übersimulator praktiskt taget dagligen sedan det släpptes på konsol för drygt ett år sedan. Jag har aldrig varit särskilt bra på det och i grunden gillar jag arkadracing före simulator, oftast i alla fall.

Dirt Rally var riktigt svårt men framförallt oförlåtande i sitt upplägg. När jag startar Dirt 4 blir jag direkt ombedd att delta i spelets rallyskola. En omfattande genomgång som nästan tar en timme att genomföra och jag får lära mig tonvis med grunder för att lyckas väl ute på banorna. Rallyskolan innehåller både teoretiska videogenomgångar men även övningar där jag får öva på det jag just lärt mig. Viktfördelning, momentum och allmän terminologi matas in min lilla hjärna i en stadig ström och jag kommer ut ur träningen och känner mig som ett fullfjädrat proffs.

Dirt 4
Detta passar både proffs och glada amatörer.

I grunden känns Dirt 4 som Dirt Rally fast med ett par förbehåll. Bilarna (oavsett klass) känns mer direktstyrda överlag vilket i sin tur gör hela spelet lättare. Missförstå mig rätt här, det finns fortfarande utmaning i Dirt 4 men tack vare rallyskolan och möjligheten att skräddarsy motståndarnas körförmåga är det betydlig enklare för praktiskt taget vem som helst att ha kul, oavsett körstil. Visst skiljer sig olika bilar från varandra och de beter sig annorlunda baserat på saker som längd, vikt och styrning. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det är men bilarna i Dirt 4 är lättare att kontrollera än i Dirt Rally men det känns inte som ett arkadspel för den sakens skull. Jag gillar förändringen - personligen - det blir mer fokus på racing istället för total frustration över en felberäknad kurva. Eftersom det nu går att skräddarsy motståndet i flera steg bidrar det också till en mycket mer njutbar upplevelse rakt igenom.

En sak som gör att Dirt 4 känns mer som en uppföljare än en avstickare är presentationen. Det är inte lika "dude bro Ken Block"-aktigt som i framförallt andra spelet, men menyerna och inramningen är har ett genomgående distinkt stilrent utseende. Karriärläget är uppdelat i fyra olika inriktningar: Rally, Landrush, Rally Cross och Historical Rally. Rally och Historical Rally är exakt vad det låter som; vanlig rally på diverse olika sträckor i bland annat, USA, Sverige och Australien. Det rör sig om fiktiva sträckor och bilarna är inte de officiellt licensierade från WRC eftersom Codemasters inte äger den licensen. Landrush-läget återvänder från tidigare spel i serien med vansinnigt breda kurvor och bensintörstiga monster till fordon som slåss på relativt stora banor proppade med snäva svängar och höga hopp. Landrush är kul och här finns det utrymme för fler bredställ än i rallyläget och faktiskt även möjligheter att tillämpa lärdomar du har fått i rallyskolan.

Dirt 4
Tack vare smart upplägg är det hela tiden varierat och motiverat att spela vidare.

Rallycrossen återvänder från Dirt Rally och förutom inkluderingen av nya banor fungerar det på exakt samma sätt. Det är snabbt, stökigt och underbart kul på ett sådant kaotiskt sätt som återspeglar sporten väl. När jag har två bilar framför mig och dammet yr såpass att jag inte ser någonting trycker jag ned gasen i botten och vrålar "YOLO" och hoppas på det bästa, den spänningen är svårslagen. Rallycrossen drar även ordentliga fördelar av möjligheten att skala svårighetsgraden på motståndarna.

Dirt 4
Dirt 4
Dirt 4