Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online: Morrowind

Massor av ljuv nostalgi väntar i den första riktigt stora Elder Scrolls Online-expansionen när vi äntligen får återbesöka Morrowind...

• Text: Kieran Harris, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Det tredje äventyret i Bethesdas älskade Elder Scrolls-serie brukar ofta räknas som en av de absoluta milstolparna bland rollspel. Det var en titel som revolutionerade och även för första gången erbjöd konsolspelarna en chans att uppleva PC-spel i och med släppet till Xbox. På dagen 15 år senare tar Bethesda oss nu tillbaka till den sällsamma Morrowind-världen Vvardefell via The Elder Scrolls Online. Morrowind-expansionen innehåller massor av nytt innehåll såsom ett nytt läge för spelare mot spelare (PvP), nya klassen Warden och den största nya landmassan att utforska sedan spelet släpptes år 2014.

I detta äventyr är du på väg mot Vvardenfell när ditt skepp slits i stycken av enorma vågor, och du vaknar upp inlåst, fångad av slavhandlare. Du blir snart bekant med Naryu Virian, en skicklig lönnmördare, som lär dig grunderna för strid och går igenom grundläggande saker som hur du hanterar prylarna du har med dig och organiserar alla uppdrag du såklart kommer samla på dig. Efter att ha tagit itu med Captain Svadstar och bränt upp hans skepp så får du utforska Vvardenfell i eget tempo och kolla in grottor, märkliga byggnader, gå med i gillen och bara förkovra dig i en underbara grundhistorien.

The Elder Scrolls Online: Morrowind
Grafiken har blivit rejält uppfräschad.

Expansionen utspelas sisådär 700 år före The Elder Scrolls III: Morrowind, alltså innan vulkanisk aska dragit in över landet. Huvuduppdraget involverar att hjälpa Lord Vivec, en av landets tre gudar som fått sina krafter dränerade av en mystisk sjukdom. Samtidigt måste du hindra Barr Dau, en enorm asteroid, från att kollidera med världen. Utan att vilja spoliera för mycket av nöjet, så väcks min nyfikenhet kontinuerligt av storyn och det finns föredömligt mycket omsorg nedlagt på att mata spelaren med detaljer via valfri dialog med andra karaktärer. Röstskådespeleriet är kanske inte på topp alla gånger, men det som sägs är välskrivet.

Vvardenfell är som sagt den största regionen hittills som lagts till i The Elder Scrolls Online och personligheten i området verkligen lyser igenom med de enorma svamparna, mystiska djurlivet och de igenvuxna ruinerna. Banan känns som direkt hämtad från original-Morrowind, och alla ni som spelat det kommer känna er hemmastadda direkt. Med det sagt har det ändå gått 700 år och skillnader finns eftersom Red Mountain inte fått sitt utbrott ännu och Vivec City är till stora delar under uppbyggande. Även om du inte har nostalgin att njuta åt, så är detta en underbar värld att frottera sig med och det finns så mycket att utforska. Det är en perfekt introduktion till Vvardefell - utan originalets klumpiga strider och massiva rullande texter.

The Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: Morrowind
The Elder Scrolls Online: Morrowind