Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Shadow Warrior 2

Shadow Warrior 2

Konsolversionen av Shadow Warrior 2 är har, och det är en hetsigt intensiv upplevelse som väntar. Vi har delat ut betyg...


Katanan flyger som ett kontrollerat asplöv och klyver fulingen på mitten. Blodet sprutar samtidigt som Wang kläcker ännu en one-liner, innan han med ett knapptryck svischar vidare till nästa elaking. Processen upprepas och jag kan inte låta bli att le åt alltihop. Som anhängare av dålig humor som såväl actionfilmer på övertända steroider, så känns inledningen till Shadow Warrior 2 som klippt och skuren för mig.

Detta är en annons:
Shadow Warrior 2
Boom! Blod finns det i överflöd. Speciellt om man har oturen att dö mitt i en ketchupexplosion.

Shadow Warrior 2 är för den skarpsynte inte nytt, det har sedan oktober 2016 funnits till PC men det har först nu blivit konsolägarnas tur att få följa med Lo Wang på nya äventyr. Men vad är då Shadow Warrior 2? Vad handlar det om och varför är himlen blå? Medan sista frågan får omdirigeras till någon annan kan vi svara på de två första. I Shadow Warrior 2 iklär du dig åter rollen som ninjan Lo Wang som inte verkar ha gjort annat än att jonglera med katanor hela sitt liv. Som inhyrda muskler för olika Yakuzas blir Lo (och därmed du) involverad i en konflikt mellan en forskare, dennes nemesis och onda krafter som härjar.

Lägg även till en dam som bokstavligt går under skinnet på dig och du har premissen för vad jag ser som ett Doom med japansk tapet. För det är i princip vad det här är - ett Doom under annat utseende och namn. Spelet går ut på att beväpnad med ett skjutdon eller något vasst, göra köttfärs av vad som nu befinner sig framför dig (och känslan i kanonerna är på topp, i synnerhet hagelgeväret). En nivå består ofta av plöjande av fiender för att få tag den som håller i passerkortet som låser upp dörren till nästa del där värre fiender väntar. Och med det sagt, förbered dig på ett tempo utan dess like, som tyvärr inte är utan vissa funderingar.

Shadow Warrior 2
Hagelgeväret är nog favoriten tack vare dess sköna kraft och känsla av...

Ett minus jag ser direkt är balansen. Fienderna reser ofta i grupp och dessa känns lite väl "placerade". Efter att ha "avvärjt" ett gäng kan det dröja en stund innan någon elaking dyker upp igen. Detta ger en del transportsträckor som i min mening drar ned det annars energifyllda drivet. Men nog om det...

När du ränner runt och sänker fiende efter fiende är det snabba rörelser som gäller och det är något som spelet hjälper till med, bussigt nog. Detta genom att känsligheten för styrspakarna rätt rejält - och det redan från start. Jag brukar föredra ett snudd på 1:1-förhållande då jag spelar (jag ska i princip bara behöva andas på spaken för att den ska reagera), men här känns det för snabbt. När jag kollar in inställningarna efter att ha irriterats länge nog, så ser jag att vi kan snabba oss med ungefär 70%. Mindre än halva mätaren är fylld och det går redan så här fort.

Shadow Warrior 2
Shadow Warrior 2
Shadow Warrior 2
Detta är en annons: