Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Get Even

Get Even

En tonårsflicka som kidnappats, en gruffig säkerhetschef i jakt på svar och psykadeliska mentalsjukhus där gränsen mellan fantasi och verklighet suddas ut. Detta är Get Even...

När chefredaktör Hegevall meddelade att Get Even till Playstation 4 var på väg hem till mig för recension visste jag i ärlighetens namn inte vad jag skulle vänta mig. Det är sällsynt att något som landar på mitt bord för omdöme är okänt för mig, åtminstone när det handlar spel på konsol. Jag hade hört titeln nämnas i omgångar i nyhetsbrev och liknande men jag såg en trailer först några dagar innan jag fick hem det. "Det ser ut som en sorts andlig uppföljare till Condemned: Criminal Origins", tänkte jag förnöjt. Jag gillade ju det spelet när det begav sig. Det dröjde dock inte länge innan jag fick det klart för mig att det inte är särskilt likt Condemned alls - inte om man ser bortom spelets yttre.

Istället har Get Even bra mycket mer gemensamt med så kallade "walking simulators" som Gone Home och Firewatch. Spelglädje har kastats åt sidan till förmån för att berätta en historia och för det allra mesta handlar Get Even om att granska dina miljöer i jakt på ledtrådar och läsa journaler, e-post och andra textbaserade material för att hjälpa dig att komma underfund med din situation. Från och till kommer spelet presentera ett och annat pussel för dig att lösa för att komma vidare; det kan handla om att leta efter upplåsningskoder med ultraviolett ljus, använda din telefons värmekamera för att följa en elledning till sin kraftkälla eller omfördela ström så att du kan bruka en hiss.

Det finns också, till skillnad från i de flesta titlar i sin genre, strider medelst skjutvapen - mest troligt för att försöka attrahera en bredare publik. Det känns nämligen aldrig som att dessa bataljer varit något som utvecklingsteamet hos The Farm 51 varit passionerade över, utan snarare något de inte haft modet att exkludera. Vapenutbudet är, för det första, gravt hämmat där det enda ordentligt intressanta skjutdonet är en puffra de kallar "Corner Gun". Det är ett "fodral" som du kan fästa vanliga vapen i som sedan kan vridas i en 90-gradersvinkel åt antingen höger eller vänster, vilket gör det lätt som en plätt att skjuta fiender i pannan utan att ens visa dig runt hörnet. Det är dock inte ofta du ens har tillgång till denna manick, så den behandlas knappast som Crytek behandlar nanodräkten i Crysis-serien.

Get Even
Den som förväntar sig något i stil med Condemned: Criminal Origins från Get Even lär lämnas besviken.

För det andra känns spelet överlag grymt stelt. Fiender reagerar inte naturligt på att bli träffade av din eldgivning, vilket blir ett hinder för spelarens egna tillfredsställelse i att engagera sig i striderna. Denna stelhet sträcker sig även till spelaren själv - bara att röra sig känns obehagligt. Get Even spelas i förstaperson och kameran guppar, som för att simulera att din karaktär bokstavligen sätter ena foten framför den andra. Jag upplevde det som... knöligt, och spelet höll mig ständigt på gränsen till att börja bli illamående - något som inte hänt mig i något spel utanför virtual reality-sfären.

Get Even
Get Even
Get Even