Impossible Creatures

Impossible Creatures

Vad händer om man korsar en haj med en kamel? Vildsint stridmaskin eller brölande kopia av Mikael Sundberg? Benke vet svaret.

Sen jag började skriva för Gamereactor har jag blivit något av strategispelsmannen. Visserligen var det Jonathan som skrev om Command & Conquer Generals härom sisten, men Medieval Total War, Age of Mythology och Sim City 4 är några av spelen jag har fått sätta tänderna i. Inte mig emot, strategispel passar mig perfekt och det är aldrig fel med lite realtidsstrategi. Nu sitter jag med Relics Impossible Creatures framför mig och konstaterar att det är ett spännande initiativ. Istället för att lägga fokus på resurssamling och uppgraderingar, nya fordon och trupper så ligger det mesta av spelets dragningskraft i skapandet av din egen armé. Med hjälp av lite fiffig DNA-teknik kombinerar du två djur för att skapa en soldat i din djurarmé. Grymt mot djuren? Förmodligen. Häftigt koncept? Naturligtvis.

Precis som standardmallen för denna genre föreskriver så finns ett kampanjläge med handling och mellansekvenser, ett läge där du kan skräddarsy förutsättningarna och ett där du kan möta andra krigsherrar online. Handlingen i kampanjläget är aningen bisarr. Jag tycker det luktar en aning Disney, men utan att vara helt politiskt korrekt. För i vilken Disneyfilm skulle hjältarna hålla på och fuska fram soldater med utgång från moder naturs froma skapelser? Hursomhelst så är året 1937 och Rex Chance ger sig ut för att leta efter sin sedan länge försvunne far. Fadern är en vetenskapsman som tydligen bosatt sig på en grupp mystiska öar i stilla oceanen. Äventyraren Rex bestämmer sig för att åka dit, men kastas huvudstupa in en konflikt som hans far är inblandad i. Handlingen berättas mellan kapitlen med riktigt smakfulla svartvita tecknade sekvenser.

Grafiken i Impossible Creatures är godkänd. Jag tycker inte att den når upp i samma nivå som exempelvis Age of Mythology. Men allt flyter på utan besvär och det är en riktig fröjd att se på när ens "hajvarg" galopperar över en slätt för att slita itu fiendens trupper. Variationen med de olika djurens förmågor är spelets verkliga styrka. Med 60 olika djur som kan kombineras på tusentals olika sätt är det svårt att inte fascineras. Djuren kan besitta specialattacker, distansattacker, snabbhet, god försvarsförmåga och många fler attribut. Vissa bits, andra krossar eller skickar iväg elektriska stötar. Eller stinker som skunken. Tack vare denna möjlighet till variation och den avgörande faktor som djurens styrkor och svagheter spelar så känns det aldrig som man bara slungar ihop sina styrkor mot fiendens på vinst och förlust.

Ljudet i spelet håller godkänd klass även om röstskådespeleriet känns lite torftigt. Spelkontrollen är god även om det händer att man tappar bort sina djur eller att de fastnar på något ställe. Jag tycker också att huvudpersonerna är lite väl mesiga som bara kan fungera som resursinsamlare eller DNA-jägare. Med detta gör att man tvingas vara lite mer taktisk och försiktig. Förutom arméskapandet är Impossible Creatures ett ganska vanligt realtidsstrategispel. Du samlar resurser (elektricitet och kol) och bygger konstruktioner som skyddar basen, bidrar till insamling, skapar eller förbättrar trupperna och så vidare. Allt som allt så har vi ett klart godkänt spel med en mysig extra ingrediens med arméskapandet. Tack vare det sistnämnda så höjer sig Impossible Creatures från en plats bland de grå massorna till en position strax under genrens allra bästa spel.

Impossible CreaturesImpossible CreaturesImpossible CreaturesImpossible Creatures
7 / 10
+