Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Valkyria Revolution

Valkyria Revolution

Svärd större än surfbrädor, prinsessor och tvåbenta stridsvagnar. Adam har spelat Valkyria-seriens senaste titel...

Det första Valkyria Chronicles-spelen kom 2008 och var ett taktiskt tredjepersonsrollspel till Playstation 3 som jag där och då aldrig spelade trots att många gillade det. Det enda minnet jag har av spelet är bilder och videor på fiktiva Europeiska städer och animeflickor som viftar med bössor. Så när jag fick i uppdrag att recensera Valkyria Revolution var jag nervös då det inte är en genre jag vanligtvis brukar förkovra mig med.

Min brist på kunskap om serien visade sig lyckligtvis inte vara ett alltför stort hinder i detta fallet, för Revolution är inte en uppföljare till Chronicles-spelen utan en avstickare och lite utav ett genrebyte. Istället för att ha det hybridsystem mellan turbaserad och realtid som tidigare spel så har vi nu helt hoppat till ett mer aktivt actionrollspel. Positivt för mig, men kanske inte helt lyckat för Revolution.

Valkyria Revolution utspelar sig i Europa. Inte det Europa vi lever i utan ett där den industriella revolutionen började med upptäckten av en mineral kallad ragnite. Ragnite som används rätt kan driva maskiner och förenas med olika element för att skapa vad som kan ses som magi i mångas ögon. Ur denna revolution föddes också imperialism och konflikt. Det är i skuggan av detta som Valkyria Revolution börjar.

Valkyria Revolution
Fler kungligheter borde kriga i högklackat.

Berättelsen handlar om sanningen bakom de så kallade "fem förrädarna" och deras uppviglande till krig mot Ruzi-imperiet. Händelserna i spelet återberättas och diskuteras av två historiker 100 år efter denna konflikt och sanningen bakom dessa individet. Jag måste erkänna att själva inramningen är trevlig där vi sakta nystar upp sanningen bakom deras motiv och deras dom. Det räddar dock inte de faktiska händelserna vi får ta del av.

Vi spelar huvudsakligen som Amleth, ledare för elitstyrkan Vanargand och Jutlands bästa resurs i kriget mot Ruzi. Amleth är också en fruktansvärt tråkig karaktär. Varenda mellansekvens han är en del av får mig att gäspa då han sällan är mer än en dyster tråkmåns med pojkbandsfrisyr endast driven av hämnd. Resten av spelets ensemble är betydligt mer färgsprakande i sin attityd, även om de flesta är näst intill stereotyper.

Valkyria Revolution
Kanoner på två ben är det enda självklara i krig.

Tonen är väldigt ojämn. Efter långa diskussioner om propaganda, blockader och krig så har vi animeprinsessor med enorma svärd som pratar med sina väninnor om tårtor och pojkar. Det är som om man tog ett krigsdrama på makronivå från Metal Gear Solid och klämde ihop det med My Little Pony på ett sätt som ger mig storyrelaterade pisksnärtskador.

Valkyria Revolution
Valkyria Revolution
Valkyria Revolution