Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy

Det galna pungdjuret är äntligen tillbaka! Mathias har återförenats med sin barndomshjälte och satt betyg på den uppiffade Playstation-trilogin...

Oodibigah!

När det välbekanta tjoandet når mina öron känner jag mig som hemma. Jag har precis krossat en trälåda och hittat en fjäderprydd voodoomask, och nu går det undan kan jag lova. Jag kutar förbi fällor på marken, glider under laserstrålar, skuttar över köttätande växter och snurrar in i en svärdsvingande riddare som om vore jag en virvelvind. Han viner iväg över horisonten. Jag hoppar upp på en liten isbjörn och jagas av stenbumlingar. Jag besegrar muterade monster och käkar wumpafrukt. Jag reser genom tid och rum på jakt efter ädelstenar, till ljudet av exotiska trumslag. Jag är 27 år gammal, men jag känner mig som ett barn. För nu har han äntligen hittat hem igen: Crash Bandicoot är tillbaka!

På julafton för 20 år sedan fick jag min allra första, egna TV-spelskonsol. Päronen hade köpt mig en Sony Playstation, och spelet som följde med hette Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back. En orange punggrävling från Australien gjorde entré i vårt hem och sedan dess har ingenting varit sig likt. Crash blev startskottet på mitt liv som gamer, och hans äventyr definierade mig som person i många års tid. Medan Mario hoppade på svampar och räddade prinsessor red Crash på vårtsvin, jagades av dinosaurier och sköt bazooka. Ibland bar han även läderjacka och solglasögon. Han hade attityd och troligen några skruvar lösa också. Han var smått galen och hans värld likaså. Och jag älskade varje sekund. Crash Bandicoot är en av mina barndomshjältar, och det var ett sant nöje att växa upp med honom.

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy
Vänta nu, Coco Bandicoot på en bana från det första Crash-spelet? Crashs lillasyster är spelbar genom alla tre spelen i Nsane Trilogy - trots att hon ursprungligen bara gjorde små inhopp i trean. Riktigt kul att se såklart!

Då kanske ni förstår hur glad jag blev när det avslöjades av Vicarious Visions, studion bakom Skylanders-serien, fått i uppgift att piffa upp pungdjurets tre första Playstation-äventyr och erbjuda hela trilogin till ett reducerat pris. Crash Bandicoot: Nsane Trilogy samlar nämligen Crashs glansdagar från tiden då Naughty Dog stod för utvecklingen, och det är tre riktigt bra plattformsspel vi snackar om här. Om du känner samma närhet till serien som jag gör vet du redan nu att detta är något för dig.

Det märks att Vicarious förstår sig på Crash, för deras nyversioner är originalen trogna. Spelkänslan är densamma som förr, med hopp, snurr, glidande och magplask som både ser ut och låter som Crash - trots att grafiken fått sig ett rejält ansiktslyft och att allt ljud (även den fantastiskt klatschiga musiken) gjorts om från grunden. Designen, atmosfären - och alla små detaljer i karaktärer och miljöer - har återskapats på ett sätt som känns rätt, helt enkelt. Dr. Cortex huvud är precis lika stort och klumpigt som förr, och Ripper Roos skratt är exakt lika sinnessjukt som tidigare. Det finns vissa saker som jag inte gillar dock, som att vissa röstskådespelare är utbytta och att Crashs pupiller är jättesmå av någon anledning, men nu hårklyver jag.

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy
Crash-spelen blandar tre- och tvådimensionellt utforskande på ett perfekt sätt, som var väldigt nyskapande för 20 år sedan. Även om styrningen inte är pixelperfekt är banorna roliga och intressanta.

Huvudsaken är att alla galenskaper du minns från de tre första spelen är tillbaka, i ny förpackning. Crash har alltid bjudit på utmanande plattformande, coola scenarion och karismatiska bossfigurer. Vart annars ska du få slåss mot en kroppsbyggande koalabjörn? Vart annars ska du få rida på en tiger längst kinesiska muren? Den här gången kan man dessutom uppleva allt som Crashs syster, Coco, vilket är en supertrevlig nyhet enligt mig. Hon har exakt samma förmågor som sin storebror, men det är ändå kul att se henne svinga sin rosa laptop när hon ska slå en robot på truten.

Den andra stora nyheten är att det finns Time Trial-stöd i de två första spelen - en funktion som ursprungligen introducerades i tredje spelet. Gör man bra ifrån sig belönas man med en så kallad Relic, och samlar man tillräckligt många Relics låser man upp diverse hemligheter. Alla tre spelen är proppfyllda med samlarsaker och upplåsbara banor, vilket enligt mig är det absolut bästa med Crash Bandicoot. Jag vet inte hur många dagar jag lade på att hitta safiren i Crash 2 när det väl begav sig, eller hur lång tid det tog för mig att hitta den hemliga våningen med portaler i samma spel.

Crash Bandicoot: Nsane Trilogy
Crash Bandicoot: Nsane Trilogy
Crash Bandicoot: Nsane Trilogy