Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Farming Simulator 18

Farming Simulator 18

I likhet med att kommande års bilmodeller dundras ut ett år i förväg levererar Giants Software Farming Simulator 18 redan nu, och det är en aning kompaktare och lättare upplevelse som väntar den trogne bonden...

Så har sommaren kommit igen. Men jag försakar allt - sommarjobb, midsommar, pinsamma släktträffar och till och med Steams sommarrea - för ännu en semester på landet i lantbrukets tjänst. Men i år är det inte fullskaligt stationärt som bjuds, utan en mer avskalad och bärbar show i Farming Simulator 18. Traditionen trogen handlar det återigen om att - utrustad med allt från traktorer och skördetröskor till lastbilar och dragvagnar - ta hand om och driva din egen farm. Du plöjer åkern, planterar en skörd, rullar tummarna i väntan på att denne ska växa, skördar och säljer av för inkomst som du sedan använder för att köpa nya frön som du sedan planterar. Och så håller det på.

Farming Simulator 18
Nyansen är mer orangegul i Farming Simulator 18 vilket passar spelet som handen i handsken.

Vid sidan av växtligheten kan du också avla och ta hand om djur såsom grisar, får och kor. Dessa fyrfotade plånböcker kan också bidra till farmens ekonomi genom exempelvis ull och mjölk. Nytt för årets upplaga är att du när som helst kan få vad jag kallar för "beställningsjobb" som jag likställer vid fältassistansen i förra spelet (där du mot betalning skötte grannens åker). Dessa uppdrag består oftast i att leverera en last spannmål eller liknande till destination X och där få tillökning i kassan. Dessa betalar väldigt bra och jag misstänker att det beror på att man här inte kan ta ett lån, vilket har varit möjligt i tidigare spel. Dessa uppdrag kommer också från en anonym bonde-liknande typ som också tjänar som instruktör och mänsklig informationsruta spelet igenom.

Ett plus som jag ofta störde mig på i förlagan, Farming Simulator 17, var hur långt tid det tog för grödorna att växa (även då jag justerat väntetiden). Detta är åtgärdat nu (jag spelar förresten på svårighetsgraden "normal" även denna gång) och det blev inte alls långtråkigt mellan planteringsvarven. Denna känsla är dock högst individuell, då man som sagt kan ha extremt mycket djur på gården och därmed vara ockuperad dygnet runt, vilket jag inte har. Men för sådana som mig så är det här ett plus.

Farming Simulator 18
Saker som högtryckstvätt är ersatt med en station där du kan tvätta din utrustning - mot en kostnad. Ta med traktor till "the car wash! At the carwash, yeah!"

En annan aspekt som jag imponeras av i Farming Simulator 18 är grafiken. Jag hart för den här recensionen spelat PS Vita-versionen av spelet och den imponerar rejält. Och hoppet från hyperdetaljerade åkrar i 1080p (4K om du är lycklig nog att spela på en Playstation 4 Pro) till en fjärdedel av förstnämndas upplösning - har efter några timmars spelande inte varit så stort som jag på förhand trodde. Klart är det pixligt men ingenting som stör mig. Färgerna är klara och nyansen är mer åt det orangegula hållet än föregångaren, vilket kombinerat med den inbyggda banan (som utspelar sig i ett hybridlandskap mellan klippiga bergen och valfri amerikansk lantort) passar spelet utmärkt. Jag har som sagt spelat PS Vita-versionen av det här och kan därför inte tala för hur det ser ut på Nintendo 3DS, någon Iphone eller de otaliga skärmarna tillhörande alla världens Android-enheter. Ljudet är det heller inget fel på, bortsett från att jag upplever det som lite monotont.

Farming Simulator 18
Farming Simulator 18
Farming Simulator 18