Amped: Freestyle Snowboarding

Amped: Freestyle Snowboarding

Efter charmiga SSX kommer Microsofts eget snowboard-spel. En mer initierad simulator med massor av härlig pudersnö

De här spelen satte en helt ny standard inom genren och det skall mycket till för att nå upp till samma höga nivå vad det gäller underhållningsvärde. Första gången jag testade Amped var på Xbox Room i November 2001. Då spelade jag massor av SSX Tricky på PS2:an och jag var bara tvungen att kolla in Amped. Det var då en preview-version som presenterades och jag greppade handkontrollen, full av förväntningar om fart och spänning. Efter 10 minuters testande verkade det bara långsamt och tråkigt. Tempot i SSX fanns inte, mycket på grund av att jag inte hade någon som helst koll på hur man skulle använda kontrollen. På andra sidan rummet lyste Halo inbjudande mot mig, så jag lade ner Amped.

Att jämföra SSX-spelen med Amped är egentligen helt fel. Det rör sig om två helt olika spel, som inte har mycket gemensamt förutom snö och brädor. Skall man likna Amped med ett annat spel så är det Tony Hawk's Pro Skater-serien det liknar mest. Amped har helt klart "lånat" mycket från Neversofts succéserie. Det rör sig mer om en simulator än om ett rent arkadspel. Det finns klara "arkadiska" spår i spelet, men i stort sett ligger fokusen på äkta tricks som måste utföras med en hög grad av precision. Egentligen är det själva landningen som måste stämma. Landar du snett med brädan vrider den sig och du flyger i backen, som inte alltid består av pudersnö. Så det gäller att tajma hoppen så man får bästa möjliga höjd, utföra ett par feta tricks, och räta sedan upp brädan för att landa. När du efter hand kommer in i tekniken, saknar det varken fart eller spänning.

Som spelare har du en ovanligt stor frihet att utforska berget du åker på. På lådan står det att det finns hundratals olika vägar nerför berget och även om jag inte har kört så mycket offpist väljer jag att inte ifrågasätta detta påstående. Du kan till och med samla på dig extra poäng genom att utforska omgivningen. Runt omkring, på ofta ganska oframkomliga ställen, har man gömt snögubbar som ger en bra bonus till din poäng. Det är onekligen en härlig känsla att kunna köra helt fritt och utforska olika saker för att få ut som mycket som möjligt av banan. Det bör också nämnas att de flesta banorna är helt enorma och ger dig helt fritt spelrum.

Efterhand som du uppnår vissa poängsummor öppnas helt nya möjligheter upp. Utöver att du kan starta från andra punkter på berget och därmed utnyttja banorna till fullo, får du också möjligheten att imponera på diverse sponsorer. Sponsorerna favoriserar olika tricks och stilar och du är tvungen att göra dem till lags, genom att utföra deras favorittricks - hela vägen ner. Varje gång du klarar ett fett trick som sponsorn gillar ökar dennes förtjusning och klarar du att ta dig i mål medan han känner sig "Amped", så har du skaffat dig en ny sponsor. En ganska stressande, men mycket underhållande feature.

Utöver det är banorna fulla av paparazzifotografer och gör du ett fett trick medan linsen har dig i fokus får du en hel del poäng och skaffar dig självklart ett rykte i mer eller mindre seriösa medier. Det är ett ganska svårt spel att bli riktigt bra i, så jag har långt ifrån klarat det ännu. För tillfället ligger jag på en 53:e plats i världsrankingen. Det handlar självklart om att komma på 1:a platsen i denna lista. De olika banorna har ofta flera sätt att ta poäng på, där kravet på maxpoäng och antal tillfredställda fotografer ökar och du måste köra varje bana flera gånger för att få full pott.

Allt eftersom du kommer längre in i spelet får du också möjligheten att utmana/imponera på proffs-åkare. Detta görs genom att proffset åker först och lämnar ett spår efter sig som du måste följa. Du måste hoppa på samma ställen som han och utföra och klara ett trick som är fetare än det han gjorde. Slår du honom har du klarat uppdraget och får självklart poäng. Till att börja med är det ganska lätt att utföra bättre tricks, men det dyker senare upp fler svårighetsgrader.
Banorna är fulla med uppsatta rails, halfpipes och hopp, samt naturliga formationer och hinder som du kan utnyttja till en mängd olika tricks. Det är inte småsaker det är tal om, när det gäller antal tricks i spelet. Totalt skall det finnas över 1000 olika tricks. Alla är självklart inte tillgängliga från start, men du gör dig förtjänt av dem allt eftersom du klättrar i graderna. På samma sätt utvecklar du också din karaktärs färdigheter, när det gäller fart, balans o.s.v.

Grafiken är också oklanderlig i Amped. Den är ren och fin och rör sig jämnt och smidigt. Men det har också lagts vikt på äkta snowboarding i riktiga berg, så du kommer inte att uppleva några neonljus, isbelagda gator eller andra storstads-miljöer. Men det gör ingenting -det är ju på berg som snowboarden egentligen hör hemma. Spelet lider ytterst lite av att vara en releasetitel, då det dyker upp en bugg här och där. Egentligen är det få av dem som har någon inverkan på gameplayet, bortsett från att du titt som tätt fastnar i ett träd eller en vägg, medan karaktären bara ryker och ser ut som en dum dildo som är kopplad till ett bilbatteri. Lyckligtvis finns det en reset knapp, som sätter ut din karaktär på spåret igen. Annars kan vi ju alltid hoppas att Microsoft lever upp till något de har pratat om tidigare, nämligen möjligheten att ladda ner patchar och expansioner via Xbox Live.

Ljudet är också en sida som utvecklaren har lagt ner en del tid på. Ljudeffekterna av olika underlag m.m. är läckra och man hör ofta underhållande (och lika ofta irriterande!) kommentarer från åskådare, fotografer och kompisar medan du kör. Med irriterande menar jag kommentarerna som kommer när du faller. Då hör man ofta saker som: "Your such a rad boarder... NOT!", eller bara ett vanligt skadeglatt skratt. Men klarar du tricket, är det självklart jubel och uppmuntrande kommentarer som kastas efter dig.

Det som skiller multiplayerdelen från andra spel är att det inte finns någon form av splitscreen funktion där man kan spela samtidigt. Det gör egentligen inte så mycket för det finns en hel del underhållande valmöjligheter ändå. Speciellt "King of the Hill" är en cool feature, som kan liknas vid den nämnda Proffs-featuren. Här kör en ut först och gör så feta och många tricks som möjligt och nästa man får nu följa hans spår och utnyttja samma möjligheter i hopp om en högre poängsumma. Det finns också en rad andra varianter i multiplayer, några korta och några längre.

Amped blir garanterat en ofta spelad titel på min Xbox, antingen det är ensam eller tillsammans med vänner. Spelet har också en fet musikspelarfunktion, där du hittar över 150 låtar i olika genrer. Du kan välja bort en rad genrer, om du t.ex. föredrar punk och rock framför skah och reggae. Men bäst av allt är möjligheten att lägga in dina egna låtar. Det tar 10-15 minuter att lägga in en hel CD på 45 minuter, men det är det helt klart värt. Ingenting slår väl att ha sitt favoritband i bakgrunden, medan man tricksar sig ner läggs backen. Amped är utan tvivel ett bra val till Xboxen och särskilt fans till Tony Hawk's Pro Skater-serien kommer att älska det här. Inbitna SSX fans bör inte heller undvika det, för det är en bra och genomförd titel vi pratar om.

Amped: Freestyle SnowboardingAmped: Freestyle SnowboardingAmped: Freestyle SnowboardingAmped: Freestyle Snowboarding
8 / 10
+