Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Micro Machines: World Series

Micro Machines: World Series

Codemasters vrålklassiker Micro Machines är tillbaka och vi har levererat bredställ in i skärbrädor, slirat på ketchupfläckar och tacklat motståndare in i kassettband...

Länge var Micro Machines-spelen något slag peak-värde för hur roligt man kunde ha med en näve kompisar i en TV-soffa. Små och hutlöst ettriga bilar körde fram genom vardagslandskap fulla av dödliga fällor som lömskt placerade senapsflaskor att krocka med eller vattenkannor att bredställa in i med dunder och brak. Det blev alltid en strid på kniven in i mål med dundrande skrattsalvor.

Varför serien dog ut vet jag faktiskt inte, men det har sannolikt att göra med att det ett tag kom lite för många spel i serien som helt enkelt var för snarlika varandra samtidigt som kvaliteten dök. Det började även komma alternativ som var precis lika roliga eller bättre som Mashed: Fully Loaded, samt en uppsjö av kopior. Dessutom gjorde onlinespelandet att det här med lokal multiplayer började dö ut.

Micro Machines: World Series
Designen är väldigt bra på de banor och bilar som finns, men det är för lite av allt.

I takt med att lokal multiplayer allt mer gjort comeback på senare år och spelen med småbilar som tävlar inte längre släpps i parti och minut - tyckte Codemasters att det var hög tid att ta tillbaka den klassiska serien igen, och skaffa rättigheterna till Micro Machines från Hasbro på nytt. Hittills är allt det här idel goda nyheter, för ett riktigt bra Micro Machines år 2017 skulle kunna bli precis hur stort som helst.

Jag skriver "skulle", för tyvärr håller det inte riktigt måttet på det sätt jag hade önskat. För till saken här att Codemasters faktiskt släppte Toybox Turbos för bara något år sedan, ett spel som i allt väsentligt var just Micro Machines. Men eftersom det inte hette så, försvann det lite i mängden och fick inte riktigt det erkännande spelet så väl förtjänade. Varför jag tar upp det är för att Toybox Turbos är ett utmärkt bevis på att Codemasters fortfarande behärskar genren bättre än några andra.

Micro Machines: World Series
Spelkontrollen känns svampigare än i tidigare delar.

Micro Machines: World Series känns nämligen som en budgetversion av ovan nämnda titel snarare än något annat med mindre av egentligen allting. Här finns 12 bilar istället för 35 och det saknas ett singleplayermästerskap eller karriärläge att spela igenom. Nu hör jag till dem som tycker att det inte är något problem i sig att spel dedikeras till antingen bara single- eller multiplayer (tvärtom, ofta föredrar jag det), men här hade det behövts, om inte annat för att få träna upp sig i lugn och ro.

Allt fokus är istället lagt på multiplayer. Tidigare spel i serien (inklusive Toybox Turbos) kretsade klassiska elimineringsrace där avåkning gjorde att man inte längre fick vara med och det var ett logiskt sätt att göra det på eftersom allt utspelades på en skärm. Man kunde helt enkelt inte halka för långt efter, tekniken medgav det inte. Samtidigt ledde det oförlåtande konceptet till nerv och elaka skratt, och begränsningen blev en tillgång.

Micro Machines: World Series
Fler spellägen finns, varav de flesta underhåller.

Här finns dock desto fler spellägen såsom just eliminering, men även mer traditionell racing och spelläget Battle. De 12 bilarna som finns har alla olika egenskaper, och det gäller att välja rätt. En som är värdelös i racen kan istället vara oumbärlig i Battle, ta exempelvis ambulansen som kan hela dina lagkamrater eller urstarka förgöraren GI Joe Mobat Tank. Just Battle tenderar att bli väldigt hektiskt medan du försöker kämpa dig till en vinst i exempelvis Capture the Flag eller King of the Hill, och det är den mest lyckade enskilda nyheten i spelet. Se bara till att spela med folk du känner, det blir så mycket roligare.

Micro Machines: World Series
Micro Machines: World Series
Micro Machines: World Series