Ghost Recon 2: Summit Strike

Ghost Recon 2: Summit Strike

Doften av krutrök och tallbarr blandas när Ghost Recon reser till det forna Sovjet för att förhindra ännu en terrorkatastrof

Ghost Recon 2 på Xbox var i min mening ett riktigt höjdarlir som levererade stora mängder skönt krig till TV-soffan. En spelserie som stått lite för stilla lite för länge fick sig en ordentlig uppdatering och kändes helt plötsligt både rätt och fräscht. Med splitter ny grafik, betydligt bättre konstgjord intelligens och flera nya förbättringar till grundreceptet fick sig Ghost Recon helt enkelt en nystart. Summit Strike är precis som Island Thunder ett fristående uppdragspaket som inte kräver att man har grundspelet. En annan stor fördel är även att priset ligger ungefär hälften så högt som normalt, vilket ju gör det hela ännu bättre.

Denna gång är konflikten förlagd till Kazakstan där en krigsherre ser till att orsaka kaos genom terrordåd och en väpnad kupp i kampen om styre över landet. Spöksoldaterna kallas in, och man känner sig som hemma med en gång. Allt börjar uppe i bergen i ett par uppdrag som känns lite tråkiga och inte speciellt kul designade. När man väl har fått känna på att rädda fångar och förstöra artilleri påbörjas istället ett anfall på huvudstaden, och här går spelet igång på riktigt. Handlingen är visserligen lika förutsägbar som en fotbollsmatch mellan Brasilien och Lichtenstein, men den finns där och ger spelaren en anledning att dra ut och döda terrorister. När man spelar i och runt huvudstaden känner man att det är precis såhär man vill ha det. För även om man kan se charmen med öppna miljöer bland kullar och berg, är det inne i närkampen på gatorna som det blir verkligt intensivt och det är även där som de första tunga ögonblicken kommer vad gällande strider och kniviga situationer.

Utmaningen är denna gång upptrappad och bjuder på mer motstånd. Den vårdslöse kommer snart att finna sig nermejad och död, medan den som har önskat lite mer taktik kommer att glädjas. I Ghost Recon 2 kände man ibland att man kunde stressa sig igenom banorna och leka Rambo, något som blir betydligt svårare här då fienden är mer uppmärksam och snabbare på att reagera. På så vis blir Ghost Recon än mer taktiskt och faktiskt lite långsammare i tempo mellan eldstriderna, för att sedan explodera stora strider där kropparna strösslas omkring på marken.

Spelmotorn har uppdaterats en smula, och nu är miljöerna större än någonsin. Annars är det mesta sig likt med snygga omgivningar, läckra explosioner och snygga animationer. Tyvärr sprids det ofta lite för mycket effekter på skärmen, något som gör att skärmuppdateringen väldigt ofta sjunker en smula. Är man känslig för detta kan det irritera, och själv tyckte jag att det var lite för ofta som bildhastigheten blev trög och slö. Online-spelandet har alltid varit viktigt för Ghost Recon-serien genom åren, och Summit Strike ser till att förstärka sitt redan starka rykte. 24 nya banor finns att tillgå där man kan såväl skjuta varandra till slamsor i bergen som att jaga helikoptrar i innerstan.

För bara några hundralappar är Ghost Recon 2: Summit Strike ett mycket bra köp för den som vill ha mer av det goda som fanns i Ghost Recon 2. Det ser ännu bättre ut än tidigare, fienden agerar märkbart bättre och den utmärkta spelkontrollen är bibehållen. Ensamspelarkampanjen håller ett par timmar tack vare bättre utmaning och ägnar man mer än gärna tid på Xbox Live med Tom Clancy's pojkar, ja då är detta en solklart köp där man får massor för pengarna.

Ghost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit StrikeGhost Recon 2: Summit Strike
8 / 10
+