Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Ett av de bästa spelen från Playstation 2-eran har remastrats och släppts på nytt till Playstation 4. Håller Final Fantasy XII ett drygt decennium senare?

Det var i slutet av Playstation 2-eran som Square Enix släppte Final Fantasy XII, ett spel som verkligen pressade konsolen till sitt yttersta och var ett sant mästerverk. Men eftersom det kom sent i konsolens levnad var det många som missade äventyret, och det åtgärdar man nu med en påkostad remaster.

När det släpptes 2006 var det ändå något av en vattendelare där somliga älskade det onlinerollspelslikande stridssystemet och det komplicerade upplägget för levling, medan andra inte alls var förtjusta. Idag känns det mest som att det var före sin tid. I Japan släppes dessutom senare en uppdaterad version kallad International Zodiac Job System som uppgraderade spelet rejält med bland annat möjligheten att ha gästkaraktärer och ett Trial-läge med 100 bossfighter. Detta kom aldrig till väst - förrän nu i och med Final Fantasy XII: The Zodiac Age.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Stridssystemet påminner delvis om det vi hittade i onlinerollspelet Final Fantasy XI.

Storyn utspelas i världen Ivalice, en ljuvlig plats med luftskepp och magi, och där Magicite hittas i marken. Det är en mineral som ger energi till fordon och gör det möjligt att använda trollformler. Ivalice är ofrivilligt inblandat i ett krig mellan kungadömena Archadian och Rozarrian, och en av de stater som finns i Ivalice är Dalmasca där vi hittar huvudpersonen Vaan. Han är en hemlös unge som drömmer och att bli himmelspirat. Han slår sig ihop med Penelo som också förlorat sina föräldrar i kriget och tillsammans träffar de himmelspiraten Balthier, en naturlig ledare som har med sig Veira-underhuggaren (kaninliknande humanoider) Fran. Här träffar vi också Basch, en besegrad riddare från Dalmascas armé. Detta osannolika gäng ger sig sedan av för att rädda prinsessan Ashe och därigenom återställa Dalmasca som suverän stat.

Det är värt att notera att storyn har tydliga paralleller till Star Wars, men aldrig på det påträngande sättet och även Star Wars i sin tur hade ju massor av inspiration hämtad från bland annat Akira Kurosawas Hidden Fortress. Jag tänkte dock försöka låta bli att avslöja alltför mycket roligt om storyn och låta dig som inte spelat detta tidigare upptäcka det själv.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Det finns ett par söliga passager av levlande som drar ned tempot lite.

Ivalice är en öppen spelvärld, kanske inte i samma omfattning som Final Fantasy XV, utan mer en samling mindre världar som kopplas samman med passager till en större helhet (laddningstiderna gentemot Playstation 2-versionen har förbättrats). Överallt runt dessa finns blå kristaller du använder för att spara din framfart samt återställa hälsa och magi, plus en orange i varje värld som låter dig färdas över längre avstånd med teleportstenar. Alla medlemmar i din grupp syns för övrigt när du rör dig runt på banorna och det är heller inga slumpmässiga strider i detta äventyr.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Final Fantasy XII: The Zodiac Age