Madden NFL 06

Madden NFL 06

Steroider, smärtstillande och fula knätacklingar. Madden är tillbaka i bättre form än någonsin förr i årets bästa och enda NFL-spel.

Det är det bäst säljande sportspelet år efter år och om en konsol har den bästa versionen av spelet garanterar det per automatik några hundratusen extra sålda enheter. I Europa och Sverige saknar dock spelserien nästan helt betydelse, liksom sporten i övrigt. Jag talar givetvis om Electronic Arts Madden-spel som fullständigt utklassar övrig konkurrens och erbjuder den kanske bästa digitala tolkningen av en sport som finns inom spelvärlden.

Efter EA:s spektakulära köp av ensamrätten till NFL står de nu inför uppgiften att glädja football-fans av både ESPN-, Blitz- och Gameday-spelen, utan att skrämma bort sina gamla Madden-spelare. Det är såklart ingen lätt uppgift, särskilt som EA:s spel är de mest realistiskt utpräglade till skillnad från de andra seriernas mer lättillgängliga upplägg. Efter hundra spelade matcher både online och offline samt ett stoiskt samlande av troféer, står det helt klart att Electronic Arts, mot alla odds, har lyckats.

Som Madden-spel betraktat är det ovanligt många förändringar sedan föregångaren. Största nyheten är att quarterbacks inte längre kan kasta bollen till recievers man inte har koll på. Istället har man lagt till en funktion kallad Vision Cone, ett sorts uppsiktsfält som gör att man inte längre kan springa hur som helst med sin quarterback, för att sedan med ett enkelt tryck göra ett välplacerat vansinneskast. Egentligen är det märkligt att ingen tänkt på detta tidigare och funktionen känns väldigt logisk. Detta nya uppsiktsfält justeras med den högra analogspaken och gör att matcherna ser ännu mer realistiska ut när man nu får en backande quarterback som söker mottagare på fältet.

Lika mycket som detta uppsiktsfält tillför, gör det dock också spelet mindre tillgängligt för nybörjare. Lyckligtvis finns det ett riktigt välgjort träningsläge där man får chansen att lära sig denna nya funktion samt gå igenom spelkontrollen i övrigt. Utöver detta finns det som vanligt hur mycket inställningar som helst att göra och du kan justera matcherna exakt som du vill ha dem. I övrigt är presentationen av Madden 06 helt superb. Det känns hur EA finslipat allt in i minsta detalj och exakt ingenting har lämnats åt slumpen. Även på planen ser det bättre ut än någonsin, vilket såklart bidrar till den realistiska känsla EA så uppenbart eftersträvar.

En kul funktion är möjligheten att skapa sin helt egna stjärna. Till skillnad från hur det brukar se ut när man skapar sin egen figur, har EA verkligen ansträngt sig för att skapa något nytt och fräscht. På nästa rollspelsliknande premisser får man ställa in exakt allt, och ge honom personlighet. Din spelare kommer sedan att utvecklas och bli bättre och kanske en dag vinna en åtråvärd Super Bowl-ring. För min del har det inte gått så bra i mina försök att skapa en ny Daunte Culpepper till Minnesota Vikings, men det kanske var att försöka för mycket. Stort plus i kanten för funktionen, hur som helst. Den ger helt klart extra krydda åt spelet.

Jag har sedan NFL 2K2 varit stort fan av den seriens fina balansgång mellan stel realism och ren spelglädje. Även om jag gillat även tidigare Madden-spel, har de aldrig lyckats fånga mitt intresse på samma sätt och fått mig att orka spela igenom en hel säsong. Med Madden 06 har dock EA förstått vad tidigare spel saknat och bjuder nu på en oöverträffad football-fest som är lika underhållande som realistisk och känns riktigt njutbar att spela.

Madden NFL 06Madden NFL 06Madden NFL 06Madden NFL 06
9 / 10
+