Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Rise of the Necromancer

Diablo har återfått sin necromancer-klass, men är den värd pengen? Lisa har lirat och har svaren.

Diablo, Blizzards storsuccé som varit med och format spelvärlden och rollspelsgenren i hela 20 år har byggt upp en otroligt massiv, trogen och hängiven fanskara (enbart Diablo III och dess expansionsutgåva Reaper of Souls har sedan länge passerat 20 miljoner sålda exemplar) genom dessa många långa år. Spelet har kontinuerligt uppdaterats med nytt innehåll, Blizzard är trots allt mästare på att hålla sina spelserier vid liv via grymma uppdateringar, men den enda nya spelbara karaktären som dykt upp i Diablo III var länge Crusader-klassen som introducerades i samband med Reaper of Souls. Märk ordvalet "var" väl, för ytterligare en klass är nu spelbar i Sanctuary. En av seriens mest omtyckta spelbara klasser, den dödsmanipulerande marionettspelaren från Diablo II, som nu även kan spelas som i Blizzards arenaaction-satsning Heroes of the Storm har åter rest sig ur graven - Necromancern är tillbaka.

Diablo III: Reaper of Souls
Nu fick Necromancern i Diablo III.

Fans av serien har länge ropat efter fler gotiskt mörka element till det tredje liret och med Necromancer-uppdateringen stillas den hungern något, både för de som pröjsar för klassen och de som skippar att pröjsa men äger Diablo III: Reaper of Souls eller Ultimate Evil Edition till konsol. Två ruggiga zoner och challenge rifts dök upp helt gratis medan Necromancer-klassen släpptes bakom en betalvägg på saftiga hundrafemtio spänn, om den, enligt mig är värd pengen talar vi mer om längre fram - vem är Necromancern och hur spelas denne?

Den mystiska orden Priests of Rathma har i Diablo-serien hållit balansen mellan ljus och mörker samt liv och död sedan människans begynnelse. Ordens namngivare, Rathma, var avkomman av ett oförutsägbart föräldrapar, ängeln Inarius och demonen Lilith. Efter att ha vuxit upp i nephalems tidiga dagar till föräldrar på separata sidor av helvetesportarna lärde sig Rathma snabbt att en balans mellan ljusa och mörka krafter inte bara var möjlig utan absolut nödvändig. När obalans uppstod mellan dem led människorna på jorden och denna kunskap fördes vidare till Rathmas lärjunge Kalan som i sin tur konstituerade prästorden Priests of Rathma. Det nysläppta Necromancer-paketet låter dig som spelare (efter att ha valt vilket kön du själv vill spela som) ta plats som en av dessa brutala präster i den kaotiska Diablo III-spelvärlden.

Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls
Lite mer innehåll utöver klassen hade varit trevligt.

Som en dödens mästare ges du som Necromancer-spelare en hel del möjligheter gällande spelstil och klassen påminner något om den redan existerande klassen Witch Doctor med sina många frammaningsbara odjur. Vill du kalla rangliga skelett från dessas gravar till din sida och beordra dem att slåss för dig kan du det, vill du förbanna dina demonmotståndare för att sedan hugga ner dem med lie likt döden själv kan du det - och klassen och dess alla spelstilar är alla otroligt välgjorda.

Med Necromancerns huvudresurs "Essence" och den extra resursen som är de döda kropparna som lämnas på slagfältet (som du kan använda till din explosiva fördel) är det upp till dig att välja om du vill använda dig av "summons", alltså egenframmanade lik, skelett eller golems till hjälpredor, kraftfulla förbannelser, livsförlängande blodmagi eller en salig blandning av dem för att ta dig förbi horderna av fiender som Diablo III så snällt bjuder på. Som vanligt finns passiva förmågor och armor sets (fem helt nya, kompletta, Necromancer-specifika armor sets har lagts till utöver legendary och mindre sparsamt lootbara rustningsdelar och vapen) för samtliga spelstilar och det gäller att se till att utnyttja dessa ordentligt.

Diablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls