Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

DRAGON'S DOGMA

Capcoms Skyrim-dödare än äntligen klart för lansering och redakör Jonas Mäki har tagit reda på om det är värt din tid och dina pengar i vår utförliga recension som berättar allt du bör veta

Japanska rollspel är helt ute. Även Capcom har nåtts av budskapet och har därför gjort Dragon's Dogma i ett försök att tävla med västerländska storheter som Dragon Age- och Elder Scrolls-serien. Och man har lyckats åtminstone delvis tack vare en enorm värld och massor av innehåll som på alla sätt och vis för tankarna till just västerländska rollspel.

Vi snackar om en värld lika inspirerad av J.R.R. Tolkien som av grekisk och kanske framför allt romersk mytologi där allt blandas utan rim och reson. Det enda vi inte stöter på är figurer som för tankarna till manga-design eller typiskt japanska fiender som hoppande slemklumpar eller varelser med fler tentakelliknande utväxter än man rimligen kan hantera. Även om jag hör till skaran som verkligen gillar japanska rollspel om inte tycker att denna västerländska satsning egentligen är nödvändig, så har jag åtskilliga Capcom-titlar bland mina favoriter och har hela tiden trott på att de skulle kunna sy ihop konceptet.

Dragon's Dogma
Dragon's Dogma är Capcoms mest påkostade spel någonsin och i teamet finns höjdarna som gjort bland annat Devil May Cry och Resident Evil. Breath of Fire-seriens ena skapare Makoto Ikehara har stått för rollspelelementen i spelet.

Därför är det med gott mod jag ger mig av för att dräpa den drake som i spelets inledande minuter slet hjärtat ur kroppen på mig och till råga på allt åt upp det. Man vill ju gärna ha tillbaka sin blodpump, liksom. Med mig har jag även en så kallad Pawn, en hjälpfigur från en annan värld som man kan forma precis som man vill och som bistår under äventyret med både slagsmål och helande.

Vill man går det att hyra ytterligare Pawns fråpn städer och liknande, och tro mig när jag säger att man vill det. Det är nämligen en av de bästa grejerna Capcom gjort i Dragon's Dogma då de är föredömligt självgående och klarar sig på egen hand samt fattar kloka beslut.

Dragon's Dogma
Inte nog med att det bara finns en enda sparfil, Dragon's Dogma automatsparar väldigt sällan, så räkna med att flera gånger får spela om långa sträckor om du inte kontinuerligt väljer att spara manuellt.

Vad jag däremot inte är lika förtjust i är avsaknaden av en riktig drivkraft att spela Dragon's Dogma. Ett bra rollspel ska man knappt kunna lägga ifrån sig, här känner jag hela tiden efter en spelad timme att en paus ju vore skönt. Storyn lyser med sin frånvaro, de många sidouppdragen är alltför snarlika och det är ofta svårt att veta exakt vad jag ska göra för att huvudberättelsen ska fortsätta. Då hjälper det inte att det finns massor av väldesignade vapen och utrustning, att man kan snickra egna grejer och att menysystemet är fantastiskt välgjort, om än kanske lite omständigt att använda.

BETA +