Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

GHOST RECON: FUTURE SOLDIER

Ubisoft drämmer till med pompa och ståt när de levererar vad de själva kallar för "den tänkande individens skjutspel". Strategiska val möter råa actionmoment och vi har förstås testat grundligt...

När vi räknar ned från tre med varsin fiende i andra änden av gevärsmynningen kan jag inte låta bli att fundera på om vi är fegisar. Samtidigt är vi kraftigt underbemannade, och det är trots allt såhär det går till på riktigt om man får tro mer eller mindre historiska skildringar av anti-terrorinsatser. Jag hinner inte tänka mycket längre innan redaktionens Mathias Holmberg hunnit säga "ett" på vilket fyra skott avfyras i nästintill vacker symbios.

Ghost Recon: Future Soldier sackar ned tempot till ultrarapid och låter oss ta kål på två vakter till innan någon hinner slå larm. Området är säkrat, och detta inom loppet av bara några sekunder, men förarbetet tog desto längre tid...

Först skickade vi ut en flygande drönare som lyckades genomsöka området utan att bli upptäckt och samtidigt markera varje enskild fiende med en siffra. Därefter smög vi oss sakta men säkert fram till lämpliga positioner där vi, alla fyra i truppen, hade varsin fiende i sikte. Resten av det här varma minnet vet du redan, och Future Soldiers kampanj fortsätter att bjuda på många, många fler.

Ghost Recon: Future Soldier
Högteknologisk utrustning tillåter spelaren att se vad som döljer sig i exempelvis en lastbil.

"Vi kommer att behålla allt som gjort Ghost Recon-serien så bra samtidigt som vi kommer att bjuda på en mer bombastisk, cinematisk och actionpackad spelupplevelse. Det bästa av två världar." Precis så önskar jag att en finkammad PR-representant från Ubisoft hade sagt inför Ghost Recon: Future Soldier. Det hade gjort mitt jobb så lekande lätt. Nu är det bara påhittade ord tagna ur tomma intet. Däremot har betatester och pressevent envist pekat på precis det här.

Och visst finns det tydliga spår av modernisering även i det färdiga spelet. Med smartare artificiell intelligens och ett gäng år runt idébordet är det förstås oundvikligt att inte falla in i beprövat lyckade mönster. Mönster som varvar intensiva actionmoment med långsamma, välslipade scener där det ägnas tid åt spelets story. Trånga gränder kontra öppna ytor. Krypskyttegevär kontra missilgevär. Var om vartannat. Ghost Recon är sig inte helt likt.

Men - och här kommer kickern - annorlunda betyder inte per definition sämre. Istället vågar jag hävda att Ubisoft har skapat ett av de mest intressanta actionspelen på länge med Ghost Recon: Future Soldier. De typiska actionmomenten som du kommer att känna igen från Battlefield 3 och Call of Duty: Modern Warfare 3 finns där, men alltid med en knorr, och inte nödvändigtvis på klassiska Ghost Recon-manér.

Ghost Recon: Future Soldier
Hela spelet går att spela med svensk text för den som vill göra det.

I rollen som medlem i en amerikansk specialtrupp på fyra skallar är det ditt jobb att ge order till resterande mannar, men bara om du vill. De klarar sig nämligen allt som oftast fint alldeles själva. Du går inte längre runt och funderar på vart du ska ställa ut dina soldater utan kan lugnt fokusera på din egen prestation. Spelar du dessutom med tre kompisar, vilket både Ubisoft och Gamereactor rekommenderar starkt, finns ingen självklar ledare. Istället gäller det att hela tiden hålla kommunikationen aktiv och jobba som en synkad grupp dansöser.

Under ett uppdrag passade jag och Mathias på att testa en taktik som skulle visa sig vara både effektiv och underhållande. Mathias skickade iväg en drönare och markerade fiender samtidigt som han höll uppsikt från luften. Därifrån kunde han direkt se om någon fiende var utom synhåll och berätta vilka vägar som var säkra att gå, varpå jag smög mig in och eliminerade fiende efter fiende.

Till skillnad från andra actiontitlar har spelarna inget direkta övertag mot fienden. En salva skott är allt som krävs för att jag ska stupa, och även om jag kan bli helad av en lagkamrat innebär det här att även lagkamraten tvingas utsätta sig för fara. Istället ställs oddsen till vår fördel genom högteknologisk utrustning som tillåter oss att överraska fiender när de minst anar det.

Ghost Recon: Future Soldier
Design och grafik imponerar, återanvända karaktärsmodeller till trots.

Här ser vi bland annat en dräkt som nästan gör kvartetten osynlig. Vi kan också välja mellan en uppsjö filter i glasögonen som kan upptäcka värme eller metaller genom väggar, tidigare nämnda drönare som dessutom kan rulla på hjul, sensorgranater som upptäcker fiender i närområdet och miljontals vapenkombinationer.

Japp, miljontals. Allt från avtryckare och mynning till sikte, magasin och delar som jag inte ens kan namnet på går att byta ut för små, små statistiska skillnader som i slutändan kommer att avgöra om du står med ett gevär kapabelt att pumpa bly genom väggar eller ett som automatiskt låser fast siktet på fienders huvuden. Låter det här för komplicerat kan du istället låta spelet leta upp den bästa kombinationen för långdistans, smidighet, rå styrka eller kontroll.

Ghost Recon: Future Soldier
Två kan spela tillsammans via split screen, men för att fylla kvartetten med mänskliga hjärnor krävs onlineuppkoppling.

För första gången i serien har spelaren dessutom tillgång till två primära vapen istället för bara ett. Ett måste i stunder där det gäller att variera sig mellan ljuddämpade prickskyttegevär och kraftfulla hagelbrakare. Nämnde jag förresten att Xbox 360-spelare kan använda sig av Kinect för att bläddra genom menyerna, vrida och vända på vapnen, ge röstkommandon åt spelet, klämma och vifta? Nej? Nu vet du.

BETA +