Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

N.O.V.A. 3 NEAR ORBIT VANGUARD ALLIANCE

Våra danska kollegor har spelat det bästa actionspelet till Iphone och Ipad någonsin, och berättar allt de vet om tredje delen i N.O.V.A.-serien...

  • Text: Lee West, GR DK (Översättning: Jonas Elfving)

"Dra mig baklänges! Det där var en trasdockeanimation det!"

Detta är några av de första orden jag yttrar när jag spelar NOVA 3, den nyaste delen i Ios-världens egna Master Chief-liknande actionserie. Men ingen annan hör mitt skrik - jag är ensam med min Ipad. Det är nog lika bra, det var mycket mer överraskade svordomar i den harangen.

Ryktet gick om att Unreal-motorn skulle användas i NOVA 3, då utvecklaren Gameloft hade köpt licensen. Men det är tydligt att de i stället använt erfarenheterna från sitt arbete med Unreal för att förbättra sin egen, interna spelmotor.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
Att invänta andra spelare är i regel en smidig affär, och vi hoppas att det fortsätter vara så.

Kal Wardin är fortfarande en del av storyn, men den tredje spelet utspelar sig ett bra tag efter det senaste, och den här gången börjar äventyret på jorden. Eller resterna av den. Utan att förstöra för mycket av storyn (ja det finns en sådan - och en ganska trevlig en) kallas Kal till San Francisco när ett terraforming-projekt har gått fel. När den allsmäktige Prometheus får nys om affären, skickas Kal ut på en skattjakt över galaxen för att rädda mänskligheten. Vad skulle du annars förvänta dig?

Efter en hård landning på jorden är det dags att se sig omkring. Det första intrycket är galet. HD-galet. Medans N.O.V.A. 2 var lite av en karikatyr av Halo med en enkel färgpalett, är NOVA 3 Crysis blandat med Gears of War, med en levande färgpalett snodd från Far Cry. När du står stilla, är utsikten imponerande. Men när du rör dig förblir bilduppdateringen stabil - även med massvis av effekter som exploderar över skärmen. Det är ingen överdrift att säga att det tar andan ur en.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
Vapnen smattrar på bra och ljuden är verkligen framställda av folk som vet vad de gör.

Det visuella är inte den enda förbättringen. Musiken och ljudet är förvånansvärt bra och jag njuter när jag jagar en osynlig fiende med hjälp av att bara lyssna, eller när jag hör robotliknande varelser ropa med Star Wars-liknande läten. Även röstskådisarna är superba, trots att Kal låter lite väl grymtande macho.

Alla spelets karaktärer är charmiga, och deras dialoger är ibland riktigt roliga. Som när Kal och en gammal vän kapar en stor mech och diskussionen går över till vår hjältes gamla flammor, samtidigt som de är under attack av horder av Volterites. Det är macho-skitsnack, men ändå roligt att lyssna på.

Miljöerna är riktigt varierade, dessutom. Att besöka ett San Francisco i ruiner är i sig en upplevelse som känns fräsch i NOVA-sammanhang. När turen sedan går vidare till en stor ökenplanet (med tydlig inspiration från Rage vad gäller fiender och design) känns det väldigt stämningsfullt, och snart är jag ombord Mass Effect-liknande rymdskepp och alieninfekterade rymdstationer. Dessa sju till åtta timmar blir aldrig tråkiga.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
Halo, är det du? Att köra Warthog-liknande fordon är riktigt uppfriskande.

Och så var det multiplayern, spelets främsta lockelse för många. NOVA-serien är i grunden en klassisk shooter av den gamla skolan, tolkad i en modern kontext. Det är fantastiskt nostalgiskt och relativt enkelt, och har djupet som krävs för att upprätthålla intresset.

Det är helt enkelt Halo blandat med Goldeneye. Spelet har flera perks och så många inställningar att leka med, att du alltid kan hitta ett sätt att bli underhållen på, oavsett om det görs uteslutande med vänner lokalt eller online. Den här gången kan det spelas med alla 12 spelare på en gång, på sex olika banor.

Det största tillägget är att man nu kan använda både fordon och mechs. Fordonen är Warthog-liknande buggies: snabba och med plats för en skytt, medan Mechs är tunga jävlar med ännu tyngre artilleri.

Som alltid i Gamelofts onlinelägen, kan du köpa eller tjäna perks (mer vapen, bättre radar, snabbare omladdningar). Alla saker kan tjänas genom normalt spelande och priserna är rimliga. En Jetpack för cirka 50 krediter kan tjänas in genom att spela ett tjugotal matcher.

N.O.V.A. 3 Near Orbit Vanguard Alliance
Miljöerna är proppade med detaljer, som reklamskyltar, blomkrukor och annat bråte.

Nytt är de regelbundna tävlingarna. Vinnaren av dessa kommer att omnämnas på multiplayermenyn, och det delas ut priser för de i topp-100. Det är ett bra sätt att skapa ett community kring spelet och se till att motståndarna är mer än bara anonyma spelare. Ett antal färdigskrivna meddelanden som enkelt kan väljas från en meny gör också att vi enkelt kan tacka för en bra match, eller be människor att stanna kvar i gruppen, och så vidare.

Gameloft visar att man är kung vad gäller multiplayer, med banor som har god variation, och spellägen som inkluderar flera klassiker: Capture the Flag, Capture Point, Free-for-all, Instagib och Team Deathmatch.

Det råder ingen tvekan om att detta är Ios-formatets finaste shooter: singleplayer-delen är solid och multiplayern är riktigt kul. Enligt mig som är ett stort NOVA-fan sedan tidigare, ökar denna tredje titel bara min njutning av en spelserie som äntligen har blommat ut totalt.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Bra story, superfin grafik, robust kampanj, vågad och vanebildande multiplayer, roliga topplistor
-
Ibland smått hjärndöda fiender
BETA +