Mad Riders

Mad Riders

Utvecklaren Techland smyger ut ett fyrhjulingsspel på nedladdningsmarknaden. Kommer fler minoritetsgrupper att förolämpas eller blir det bara racing? Viktor har spelat

Alla gillar inte racingspel. Men alla gillar arkad-racing-spel! För helt ärligt. Vad finns det att inte gilla med arkadracing? Det är liksom den renaste formen av okomplicerat skoj.

Mad Riders är definitivt från skolan av heliumfylld arkadracing som tar all form av realism i nackhåren och slänger ut den genom ett fönster tillsammans med en söndertrimmar fyrhjuling. Här tycks racen utspela sig i en konstant nedförsbacke av lodräta serietidningsdjungler där hopp bokstavligt talat växer på träden. Din fyrhjuling nästintill faller nedför branten och parerar kurvor och hinder på ett finesslöst men ack så tillfredsställande sätt. På vägen samlar du bonusar, låser upp genvägar och samlar på dig boost tills det att du kan förvandla hela spelet till Wipeout.

Mad Riders
Genom att samla olika orber kan du låsa upp genvägar på banan. En god Mad Riders-spelare bygger dock sina egna genvägar medelst påhittiga hopp.

Hela tiden får du poäng. Pavlovska plinganden som går genom spelet likt ett monsunregn av belöningar. Ständigt låser du upp nya banor, fyrhjulingar, förare, paint jobs och spellägen. Det finns nästan hur mycket som helst. Tiden bara strilar iväg och den rena körglädjen (läs: fallglädjen) gör att du är fullt villig att förlåta spelets många tillkortakommanden. Som att kontrollen egentligen inte är vidare finstämd eller att banorna är så nedsölade med skit att du ständigt fastnar i kulisserna eller någon osynlig, ondsint polygon som buggtestarna inte orkat slå ner i marken ordentligt. Nu vinner du iofs trots det eftersom spelet är busenkelt.

Faktum är att Mad Riders egentligen så dussintalt som spel kan bli. En fyrhjulingsracer liksom? FÖRUTOM när det kommer till den adrenalinstinna fartkänslan du får av att perfekt styra ett sjulmilahopp förbi ett par gigantiska klippberg för att sedan perfekt landa på en bonusmarkör och få så mycket tillökning till boostmätaren att du sekunden innan kan spränga tid och rum-väven. Du är Mad Riders inte dussintalt. Då är det helt fantastiskt.

Mad Riders
Online blir utmaningen större även om det fortfarande är omöjligt att lista ut varför någon vann mer än att de kom först i mål.

Och allt detta från Techland av alla utvecklare? Ja, den polska studion som förra årets producera guilty pleasure-hiten Dead Island och utvecklade det absolut genomvidrigt usla Call of Juarez: The Cartel. Uppenbarligen är det den här typen av spel de egentligen borde hålla på med. Spel som inte förolämpar massa minoritetsgrupper utan bara håller käft och kör i 300km/h genom en ursnygg stiliserad serietidningsdjungel.

7 / 10
+
Grym fartkänsla, mycket att göra, snygg serietidningsgrafik