Super Mario Bros. 3: Super Mario Advance 4

Super Mario Advance 4

Super Mario Bros 3 är spelet som förändrade Mariospelen för alltid, är det fortfarande lika bra efter 16 långa år?

Det spel de flesta ville se när det stod klart att Nintendos Mario-satsning på Game Boy Advance bara skulle bestå av retrospel var Super Mario Bros 3. Spelet som introducerade idén med en flygande Mario, något han gjort i praktiskt taget varje spel sedan dess. När det nu kommer är det med blandad glädje jag avnjuter Marios svåraste äventyr hittills. Spelet är det verkligen inget fel på, men trots allt är spelet inte bara en re-release, utan en re-re-release.

En underlig detalj är att Nintendo valde att släppa Super Mario Bros 4 (Super Mario World) som nummer tre i Advance-serien och del tre som nummer fyra. Något som säkert kommer att röra till det för folk. För de som inte är bekanta med Super Mario Bros 3 finns mycket att se fram emot. De mest varierade banorna hittills, en bitvis skön svårighetsgrad och lång speltid. Till skillnad från det gamla NES-spelet kan man här spara när man vill, vilket naturligtvis behövs extra mycket i bärbart format.

Trots att Super Mario Bros 3 är det kanske svåraste Mario-spelet behöver man aldrig frukta att få se någon Game Over-skylt. Spelet fullständigt överöser dig som spelare med extraliv och det är bara att prova på tills man lyckas. Efter varje avklarad bana äntrar man ett flygande skepp där någon av kung Koopas gemena små skitungar väntar på en rejäl omgång. När det begav sig innebar detta en stor förändring eftersom man fick lära sig nya mönster och ta till ny taktik mot varje boss.

Efter varje avklarad bana får Mario välja vilken väg han ska ta. Själv vill jag se till att storma varje bana ordentligt och klara dem alla, men för de som har en bana de absolut inte vill spela är det givetvis ett plus att kunna välja. Utöver banorna finns också små bonusrutor där man kan spela till sig kraftsvampar och annat. Just alla kraftbonusar Mario kan få är en av spelets stora behållningar. Hammardräkten och tvättbjörnsdräkten är riktiga klassiker. Intressant kan vara att veta att flera av spelets festliga inslag är direkt lånade från japansk mytologi.

Rent grafiskt är spelet nära besläktat med det gamla Super Mario All-Stars. Även fast allt ser strålande ut och grafiken känns tydlig, når det tekniska inte upp mot de spel som utvecklats särskilt för Game Boy Advance, såsom Sonic Advance 2. Musiken är av klassisk trallvänlig Mariostil och riktigt trivsam. Det finns ett stort antal olika låtar med, vilket också är trevligt.

När jag nu får chansen att återse det gamla Super Mario Bros 3 är det med blandade känslor. Det är fortfarande roligt och kontrollen klockren, men det är trots allt gårdagens rester, och hur gott det än var då smakar det trots allt inte fullt lika bra idag. Har du inte spelat spelet förut har du i Super Mario Advance 4 ett givet köp. Spelade du dig leds på spelet när det begav sig lär du dock inte tycka att det är bättre nu. Sammanfattningsvis ett spel som var bäst men idag bara är mycket bra.

8 / 10
+
Klassisk plattformsaction med varierade banor