Need for Speed Payback

Need for Speed Payback

Ett nytt Need for Speed med all fokus på story, karaktärer och elaka organisationer istället för bilkörning, har det varit rätt väg att gå? Kim har satt betyg...

Ghost Games senaste försök (Need for Speed, 2015) att tämja den kraftigt spretiga Need for Speed-serien var för mig ett misslyckande. De plaskvåta vägarna i Ventura Bay lyckades inte underhålla mig och i slutändan var den hett efterlängtade re-booten ytterst medioker. Jag förstår dock vad Ghost ville göra, vilka ambitioner som låg bakom besluten som fattades och således hoppades jag på att de skulle lyckas göra spektret lite smalare när de bestämde sig för att smaska på en klichédrypande undertitel och en berättelse som självaste The Rock hade kallat för löjlig. Jag hade dock fel. Need for Speed Payback är förvisso löjligt, men det är även sämre än förra spelet. Tyvärr.

Om du känner med dig att du behöver plocka fram skämskudden allt för ofta i Fast and the Furious-filmerna borde du börja förbereda dig mentalt redan nu, och även ta en sväng till närmsta Ikea för att köpa fler kuddar, för det kommer behövas. I Need for Speed Payback handlar allt (precis allt) om ren och ljuvlig hämnd. Med tanke på titeln kommer det nog inte som en överraskning för någon, men här finns inte en tillstymmelse till försök att göra konceptet särskilt intressant. En av spelets huvudkaraktärer, Tyler, blir blåst tidigt i spelet av Lina Navvarro som visar sig jobba för super-elaka organisationen "The House" (spelet utspelar sig i ett fiktivt Las Vegas) och gissa vad din uppgift blir i det hela? Exakt...

Need for Speed Payback
Grafiken är det oftast inga fel på, även om vissa delar är märkbart sämre än andra.

För att utkräva den där åtråvärda hämnden måste du vinna biltävlingar, precis som i verkliga livet alltså, annars hade det inte varit mycket till bilspel. Hela premissen är exakt lika enfaldig som den låter och det i sig är ingenting som jag har några egentliga problem med, Fast and Furious och alla tusentals filmer de har kommit upp till idag är också rätt korkade men - samtidigt lyckas de vara underhållande. Den stora och viktiga skillnaden här är att Need for Speed Payback saknar den där glimten i ögat, vetskapen om att det är korkat. Istället tar spelet sig på så stort allvar att det inte går njuta av det ordentligt för det blir så urbota larvigt.

Visst, det förra spelet hade även det samma problem, om det skulle vara till någon tröst, och i Payback har man åtminstone bytt ut de hemska mellansekvenserna med riktiga skådespelare mot animerade karaktärer. Det är i mitt tycke bättre men själva insatserna är fortfarande horribelt usla, rakt igenom.

Need for Speed Payback
Du får ratta en mängd olika bilar genom spelets alla uppdrag, men de flesta känns likadana.

I Need for Speed Payback är eventen som ska klaras av utspridda över kartan, det hela utspelar sig i Fortune Valley och består av en mängd olika platser att tävla på. Höga bergstoppar, täta stadskärnor och en jäkla massa öken. Tom, innehållslös öken. Det spelar liksom ingen roll att jag startar en tävling inne i stadskärnan, spelet har en tendens att alltid leda mig rakt ut på sanddynorna och sedan lämna mig där, kall ensam och med en sjujäkla resväg tillbaka för att starta nästa lopp. Nu låter det som jag hatar sand, och det gör jag inte, men ett väldigt påtagligt problem med Need for Speed Payback är just att världen känns så artificiell, platt och innehållslös.

För att göra framsteg i spelet och så småningom kunna utmana Lina på riktigt krävs det att du utmanar och vinner mot andra biltokiga runt om i Fortune Valley. Det är olika grupperingar med coola namn och pimpade bilar och genom att utmana dem i deras respektive klass skaffar jag mig vänner och får information. Gängen är precis lika klyschiga som du kan gissa dig till, han som driver driftligan i öknen är exempelvis någon form av hacker och slänger sig med fraser som "Jag är alla och jag är ingen, jag är Underground Soldier". Det är så larvigt och avsaknaden av självdistans får mig att storkna vid upprepade tillfällen och överväga att stänga av spelet och göra något annat.

Need for Speed Payback innehåller ett par olika tävlingstyper som drifting, dragracing, off road-tävlingar och vanliga banrace. Varje respektive del kräver en speciell bil och således delas ditt stall upp i olika racetyper. Du kan exempelvis inte använda en dragbil till drifting och så vidare. Alla bilar har sedan en egen nivå som du hela tiden kan öka genom att installera så kallade "Speed Cards" (uppgraderingskort) som är en del av spelets loot-system, men mer om det om en liten liten stund. Hela strukturen påminner om valfritt rollspel, ett färskt exempel är Assassin's Creed Origins, och för att kunna komma vidare måste du hela tiden se till att din bils nivå matchar eller överstiger motståndet för att kunna vinna. Poliser finns också, men på ett så begränsat sätt att det egentligen inte spelar någon roll. Den där känslan av att sitta som på nålar utifall det skulle dyka upp blåljus vid horisonten existerar inte, eftersom de verkar vara så hårt scriptade.

Det stora problemet med strukturen är att progressionen är extremt, extremt, extremt långsam. Det är uppenbart vridet mot att du bör spendera riktiga pengar för att köpa loot-lådor, vilket ger dig pengar i spelet och kan sedan köpa uppgraderingskorten du behöver för att göra din bil bättre. Jag hade inte motsatt mig det här lika hårt om det fanns vettiga sätt att i spelet tjäna ihop pengar någorlunda snabbt, men det gör det inte. Utöver de tävlingar som måste göras finns det väldigt lite substans i spelvärlden. Visst har man sneglat både en och två gånger på Forza Horizon-serien och kastat in olika utmaningar på vägarna och du kan utmana en och annan bil som är ute och glider, men det räcker inte. Betala riktiga pengar eller var beredd på massor av grind. Lägg därtill att själva loot-systemet i sig helt och hållet saknar spänning, då har man missat den fundamentala delen av konceptet. Att köpa paket för att få tag på grön däckrök är exakt lika kul som att klippa grannens gräsmatta medan de är på solsemester i Spanien.

Need for Speed Payback
Du kan såklart pimpa din bil med neonljus, grön däckrök och plast. Precis som chefredaktör Petter hade gjort.

Men vad händer om vi plockar bort allt ovan? Strunta i den sunkiga berättelsen, de värdelösa karaktärerna och de giriga loot-lådorna, hur är Need for Speed Payback som bilspel? Dåligt. Tyvärr. Precis som i Ghost senaste spel verkar bilarna ha två lägen inbyggda i sig. Köra rakt fram eller drifta. Den här spänningen med att ligga precis på gränsen mellan att däcken har fäste eller kommer släppa i en kurva existerar inte. Trycker jag den vänstra analogspaken hårt åt sidan kommer min bil sladda, oavsett fart, lutning eller underlag. Jag vet att det är en arkadracer vi snackar om här men det här känns bara nerdummat till en sådan nivå åt nästan ingen kommer ha kul. Det går inte ens att bara köpa en bil och spendera pengar för att pimpa den efter eget tycke, istället måste du ha klarat vissa utmaningar i spelvärlden för att låsa upp exempelvis nya spoilers vilket gör att jag helt sonika struntar i det helt och hållet.

Skillnaderna mellan de olika tävlingstyperna består alltså av att bilarna är trimmade något olika, det går att själv gå in och göra snabba ändringar, direkt i spelet och det är en trevlig funktion om den faktiskt hade betytt något. Det jag blir irriterad på här är att spelet sätter upp regler för vilken bil du kan tävla var men sedan bryter det sin egen regel och tvingar mig att köra ett sprintlopp i min dragracingbil och då kokar jag av ilska. Korkad speldesign som heter duga. Det finns dock en sak som är rolig, det som jag trodde skulle utgöra grundstommen i spelet. Heist-uppdragen. Dessa låses upp när ett visst antal tävlingar i avklarade och de är spektakulära och actionfyllda. Att kräma pimpad Mustang på en liten väg i jakt på en lastbil och allting exploderar runt omkring är underhållande, tyvärr utgör de en väldigt liten del av spelet.

Need for Speed Payback
Need for Speed Payback är tyvärr ett dåligt spel.

Det audiovisuella det egentligen inga direkta fel på. När jag glider i 240 kilometer i timmen genom öknen i dagsljus ser spelet riktigt bra ut. Det är högupplöst på Playstation 4 Pro och flyter på bra. De flesta bilmodellerna ser även de okej ut på nära håll, åtminstone de jag kör själv. Annan trafik och detaljnivån på byggnader och liknande varierar dock från undermåliga till horribla. Den enda behållningen med ljudet som jag verkligen har gillat är att bilarna låter distinkta och motorljuden är krispiga. Röstskådespelarna är värdelösa, musiken svindålig och överlag lämnar spelet inga direkta intryck på den här fronten.

Det finns väldigt få anledningar att rekommendera Need for Speed Payback till någon. Jag hade förväntat mig korkad story och arkadig körkänsla men det jag fick är så pass mycket sämre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig tyvärr. Att det inte finns någon multiplayerdel i den stora öppna spelvärlden är något som även det slår mig extremt märkligt, visst kan du utmana spelare online men du kommer inte träffa på dem dynamiskt. Ghost Games kan uppenbarligen inte förvalta Need for Speed och nu är det väl dags att EA ger över serien till Criterion en gång för alla? Eller bara låta serien självdö för... det här är inte bra.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Spektakulära heist-uppdrag, trevlig grafik
-
Sladdrig spelkontroll, sirapsseg struktur, innehållslös spelvärld, korkad berättelse, urusla karaktärer, tråkigt loot-system

Petter Hegevall
Detta är det tredje spelet i rad från Göteborgs-studion Ghost som jag delar ut betyget 5/10 till. Vilket enligt undertecknad innebär att de rimligtvis inte torde göra några fler, för detta är blek, banal racing med allt vad slaskigt blaskig bilfysik och hopplöst enfaldigt upplägg heter. Att det dessutom är proppat med buggar och tekniska missar samt loot-lådor, gör knappast saken särskilt mycket bättre. Grafiken är rysligt snygg, i alla fall. 5/10

Need for Speed PaybackScore

Need for Speed Payback

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark