Pursuit Force

Pursuit Force

Ambitiöst men ojämnt actionspektakel från Sony...

Att kalla Pursuit Force för ett ambitiöst projekt är en underdrift i klass med att påstå att Robert Wells har ful frisyr. Sony har under de senaste två åren månaderna plöjt ned åtskilliga miljoner i Bigbig Studios fartfyllda actiondräpare som enligt vissa gladlynta marknadsmänniskor hos Sony är en "spektakulär, varierad och urläcker titel".

Du är en nybliven, sedvanligt kaxig ungtupp inom poliskåren som rekryterats till en nystartad division kallad Pursuit Force. Brottsligheten i Capital City ökar i stormtakt och mycket av stadens olagligheter sker på vägarna. Det blir ditt uppdrag att med hjälp av ett tiotal olika fordon jaga rätt på så många skurkar som möjligt och genom våghalsiga stunts, stoppa dem.

Stadens fem stadsdelar styrs av fem kriminella gäng med varsin töntig image. Här återfinns exempelvis den japanska Yakuzan, iklädda neonfärgade reflex-jackor och med söndertrimmade riskokare, en italiensk maffiafamilj, en samling argsinta legoknektar och Vixens, en grupp lättklädda damer som skaffat sig ovanligt dyra lyxvanor som nu finansieras genom knarksmuggling.

Väl ute på landsvägen gäller det att köra ikapp det markerade fiendefordonet för att sedan, genom ett enkelt knapptryck, hoppa från bil till bil och skjuta ihjäl föraren samt eventuella medpassagerare. Väl uppe på taket eller kanske till och med motorhuven gäller det att passa sig för attacker inifrån kupén samt hålla balansen när bilen börjar gira för att få dig att flyga av. Det sistnämnda är riktigt häftigt, eftersom man kan rädda sig i sista sekund och släpas efter bilen medan man kämpar för att återfå kontrollen. Den här delen av Pursuit Force är lyckad, även om hela företeelsen är för automatiserat vilket resulterar i att varje övertagande tenderar att se likadant ut. Att kapa en annan bil är hysteriskt läckert första gången, men sedan man gjort samma sak 42 gånger är man inte längre lika överväldigad. Dessutom hade en högre svårighetsgrad varit att föredra för som det är nu känns det nästan helt omöjligt att dö trots att man hoppar från ett biltak till ett annat i 300km/h hållandes en stekhet kulspruta.

Vad som däremot inte alls är lika roligt är senare in i spelet då man överger sin bil för att jaga skurkar till fots. Spelkontrollen är styltig och oprecis, kameran fullständigt grotesk, banorna tragiskt linjära och att faktiskt träffa det man siktar på - fullständigt omöjligt. Denna del av spelet framkallar kräkkänslor, yrsel och oerhörd ilska som jag inte tror att jag upplevt sedan jag recenserade Robocop.

Om Bigbig Studios och Sony valt att istället helt fokusera på de fartfyllda biljakterna och försökt skapa en mer dynamisk spelmekanik hade detta kunnat bli riktigt bra. Nu stannar det vid att vara ett sjukligt ojämnt och tråkigt actionspel.

Pursuit ForcePursuit ForcePursuit Force
04 Gamereactor Sverige
4 / 10