Shenmue 2

Shenmue 2

Shenmue 2 är fortfarande ett storslaget äventyr och egentligen det enda japanska spelet i genren som finns till Xbox. Det är på alla vis mästerligt och klart köpvärt, om än tekniskt föråldrat

När Shenmue släpptes var det världens dyraste spel och hade varit under utveckling i drygt fem år. Spelet handlade om den unge Ryo Hazuki från Yokosuka som var ute efter hämnd på sin faders mördare, Lan Di. Det visade sig att Lan Di hade kopplingar till Hong Kong, och Ryo spenderade stora delar av det första spelet med att samla ihop pengar till en resa dit. Allt detta om hur det gick för honom upplever man bäst i Dreamcast-spelet Shenmue. För den som inte har spelat spelet medföljer en DVD med hela det första spelets händelser i resumé. Shenmue 2 tar sin början då Ryo Hazuki stiger av en båt, nyligen anländ till Hong Kong. Knappt hinner man ta sina första stapplande steg innan Ryo är igång med äventyren igen.

Shenmue är ett spel ganska olikt precis allt annat. Samtidigt som det finns en av spelhistoriens mäktigaste, men ändå jordnära, spelhistorier lurandes under ytan så glöms aldrig vardagen bort. Ryo träffar och pratar med folk, sover när klockan blir för mycket och får jobba för att ha råd att leva. Dessutom är spelet fritt utformat, och det går bra att bara jäsa på något arkadhak, samla små plastleksaker i hopp om att få ihop en fullständig Virtua Fighter-samling eller ta en vilopaus, drickandes en kall läsk. Visserligen är friheten i del två något nedtonad jämfört med del ett, men man känner sig aldrig styrd och i de allra flesta fall kan man faktiskt göra något helt annat än det som är tänkt. Dessutom finns flera gömda sidohändelser och annat man kan roa sig med.

Själva spelandet är i grunden ganska enkelt, och väldigt få gånger behöver man känna sig frustrerad över att man inte vet vad man ska göra eller att man får "game over". Ryo antecknar föredömligt allt som sägs i sin anteckningsbok och det är bara att läsa på sig om man glömmer vad som ska tas itu med härnäst. Man pratar med en person som vill att man ska göra en viss sak, sedan gör man det och får tipset att prata med en annan, som ber Ryo göra ytterligare en sak och när man gjort den saken får man en pryl som behövs för att någon annat ska prata och så vidare.

Av och till bryts spelets lugn av actionscener med så kallade quicktime events. De fungerar så att en knapp visas på skärmen, därefter gäller det att snabbt trycka på den för att undvika att misslyckas med något. Dessa quicktime events är i Shenmue 2 både fler och roligare än i del ett. Av och till får man också chansen att slåss själv. Dessa delar är, likt i ettan, på tok för lätta. Ingen kommer att ha några som helst problem, om det så är 30 eller 40 personer som hoppar på Ryo samtidigt. Roliga avbrott mot det övriga spelets långsamma tempo är de dock. För att bli bättre på att slåss kan Ryo också träna upp sig och snappar upp tips och allehanda nya saker han inte visste från folk han talar med.
Spelets story är mäkta spännande och man vill verkligen ha reda på var Lan Di gömmer sig och vad som är så särskilt med den spegel Ryos far mördades för. Flera intressanta personer korsar Ryos väg såsom motorcykelflickan Joy, ligisten Ren och den mystiska flickan från Ryos drömmar: Shenhua Ling. Många delar av spelet är otroligt involverande medan andra känns som rena transportsträckor. Får man i uppgift att samla ihop en stor summa pengar så kan lång tid gå åt att bara samla ihop dessa pengar. Det är såpass sällan att det inte stör, men känns ändå som onödiga avbrott i spelandet när de väl uppstår.

Så långt allt väl, men Shenmue 2 till Xbox är inte så perfekt som man gärna förleds att tro. Visst finns lite nyheter såsom att man kan ta kort på vad man vill, vilket är roligt. Men något som inte är nytt är spelets visuella yttre. Spelet släpptes redan 2001 till Segas nu insomnade Dreamcast. Det spelar ingen roll hur snyggt det var till en konsol som släpptes 1998 när det nästan helt utan förbättringar släpps till den idag senast släppta och tillika kraftfullaste konsolen. Därmed inte sagt att det på något sätt är fult, men Shenmues grafik var en gång ett försäljningsargument. Till Xbox känns det som något man får be folk att ha överseende med. Polygoner och allehanda effekter känns verkligen så enkla att somliga säkert tappar intresset för spelet. Vad som däremot håller är spelets texturer, vilket får omgivningar att fortfarande ser bra ut.

Ljudmässigt är Shenmue 2 en fröjd. Alla personer har slutat tala japanska och snackar numera engelska. Men översättningen är imponerande gjord, och japanska suffix som -san, -sama och liknande har följt med. Dessutom har det stor möda lagts ned på att få folk att prata som de gör i Japan, vilket säkert kan låta lustigt för icke invigda. Ryo själv glider omkring och väser fram sitt eviga närmast kultstämplade "I see", så fort han uppfattat något. Jag föredrar visserligen originaltal i alla lägen, men måste säga att dubben är bra genomförd och det ökar säkert känslan i spelandet för en del när de faktiskt förstår vad figurerna säger. Synd bara på ligisten Ren som blygsamt kallade sig själv "ore-sama" i den japanskspråkiga versionen. Det är något som inte går att översätta, men kan beskrivas som att han dyrkar sig själv mer än allt annat.

Shenmue 2 är fortfarande ett storslaget äventyr och egentligen det enda japanska spelet i genren som finns till Xbox. Det är på alla vis mästerligt och klart köpvärt, om än tekniskt föråldrat. Gillar Du något av Hong Kong-action, bra manus, söta flickor, hårdkokt attityd, frihet och spänning så är Shenmue 2 faktiskt nästan ett måste.

Shenmue 2Shenmue 2Shenmue 2Shenmue 2
8 / 10
+