Bang Bang Racing

Bang Bang Racing

Ungerska Digital Reality testar våra kurvtagningar med arkadracern Bang Bang Racing. Men allt bang bang slutar bara i poff poff...

Bang Bang Racing. Jag förstår det inte. Kanske döpte Digital Reality sitt nya racingspel efter ljudet som låter när du återigen dammar rätt in i sargen, eller kanske det dova lätet som uppstår när du i frustration slår din knutna näve i soffkuddarna över den där missade kurvan som kostade dig förstaplatsen.

Oavsett sanningshalt är Bang Bang Racing ett bilspel av den gamla skolan på många sätt. Tänk R.C. Pro Am och Rock'n Roll Racing och du får en klarare bild av vad det är vi pratar om. Arkaddoftande racing tänkt att plockas upp och fyras av när du har tjugo minuter eller en timme att döda innan maten är färdig. Det finns inga vapen eller andra kul saker att utnyttja mot dina motståndare, men här och var kan du aktivera utplacerade bomber som du och dina motståndare kan använda för att åsamka skada och förödelse.

De spellägen som du erbjuds är av standardformulär 1A. Du kan antingen välja att ta dig igenom en kortare karriär över fyra svårighetsgrader och därmed också fyra klasser av bilar. Ett riktigt sömnpiller i början då du får inleda med en kärra som inte gör många kilometer i timmen mer än närmaste tant. Det blir dock lite roligare ju längre in i karriären du kommer då också banorna börjar erbjuda klart tuffare motstånd, skarpare kurvor och fler gömda genvägar att utnyttja.

Bang Bang Racing
Använd exploderande tunno för att åsamka skada på dina motståndarbilar och skicka in dom i depån.

I varje klass kan du låsa upp olika biltyper, beroende på hur bra du kör i de olika racen. En har bra kurvtagning, en annan har en vass motor, en tredje har bra turbo och så vidare. Jag rekommenderar att alltid välja bilen med bra hantering framför de andra då ett av de stora problemen med Bang Bang Racing är spelkontrollen som är i det segaste laget. Jag kan ge Digital Reality visst beröm för att man ändå försökt göra kontrollerandet av de små räserbilarna till en någorlunda realistisk upplevelse. Du kan inte bara köra med fullt blås rätt in i en hårnålskurva utan måste ha bra känsla i båda gas och broms för att ta den på rätt sätt.

Men det hjälps inte när i princip samtliga bilar har svängradie som en betonggris. Det blir extremt bångstyrigt och oerhört frustrerande ju högre upp i svårighetsnivå du kommer då kurvorna blir allt tajtare och motståndarna allt vassare. Motståndarna som förresten är gummibandsdopade bortom all laglighet, rim och reson och som du aldrig kan räkna bort, trots att du ibland totalt dominerar dom under loppet.

Bang Bang Racing
Den trasiga artificiella intelligensen hos motståndarna är enerverande och gummibandseffekten är påtaglig.

Utöver karriärsläget kan du köra enstaka tävlingar där du får testa på olika banor i stigande svårighetsgrad, antingen solo eller mot dina vänner. Det finns dessutom ett free play-alternativ där du kan välja att köra vilken som helst av dina upplåsta banor och bilklasser. Multiplayer är dock begränsat till de du kan finna i din egen tv-soffa då det enda online-alternativ som Bang Bang Racing har att erbjuda är leaderboards där din statistik som bilförare kan mätas med andra spelare världen över.

Överlag är Bang Bang Racing ett relativt harmlöst spel för en billig peng, men som jag samtidigt inte kan rekommendera då det helt enkelt inte är särskilt roligt att spela. Jag hävdar faktiskt att ett avdammande av nämnda Nintendo-klassiker i början av texten är ett bättre tidsfördriv än detta ganska gråa spel.

5 / 10
+
Enkelt att komma in i, billigt