Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

TONY HAWK'S AMERICAN SK8LAND

Lasse tar brädan under armen och ger sig av till Kalifornien tillsammans med Tony Hawk med vänner. Där finner han skränig punk och stora byxor, men också ett gediget extremsportspel.

• Text: Lars Jensen

Att åka rullbräda är ett praktexempel på sporter som gör sig bäst som spel, åtminstone enligt min egen ödmjuka mening. För det första är sporten totalt livsfarlig och dessutom påtvingas man en skränig skrikig musikstil som inte alls fungerar väl med mina musikknölar. Jag slipper i alla fall en av dessa saker när jag lugnt slår ner mig i soffan och slår på min Nintendo DS för att njuta av mästarskataren Tony Hawks senaste äventyr. Jag skrattar förnöjt åt grannpojken när jag ser honom gång på gång försöka olla (göra en olley alltså) nerför en trappa men konstant misslyckas och slår sig. Vilken idiot, tänker jag och vänder istället min blick ner på skärmen där Tony med vänner börjar sin resa mot Californien och dess skatarmöjligheter.

Som ganska van Tony Hawk-spelare kändes det ändå skönt att få en snabb genomgång av de olika tricken. Story-lägets första del är skonsam och fungerar som en introduktion till rullbrädsvärlden. Spellägets huvudidé är att få, och klara av, uppdrag från diverse invånare som kantar gatorna. Det kan handla om att utföra vissa trick eller att göra ärenden vilka sedan belönas med en slant. När man så klarat av alla uppdrag i en viss stadsdel kan man sedan spendera intjänade pengar för att restaurera en nergången arena tillsammans med Tony och hans polare. Dessutom får man tillgång till nytt område att göra osäkert. Oftast blir dock uppdragen sekundära då det är minst lika roligt (om inte mer) att bara rulla runt och göra våghalsiga trick.

Kontrollen är faktiskt förvånansvärt bra och även om pekskärmen inte riktigt används till något vettigt så gör det egentligen inget. Som karta fungerar den utmärkt, och även till de mindre menyvalen och freak-out-momentet. När jag rullar mig fram genom Hollywood, Beverly Hills, Alcatraz och de andra områdena så störs jag egentligen bara av ett par saker. Själva områdena känns ibland ganska små och sterila. Inga folk är ute och där är egentligen inga andra rörelser än mina stuntlika trick och våghalsiga hopp, vilket känns lite trist. Ett annat störmoment är musiken. Jag kommer fortfarande ihåg Tony Hawk’s Pro Skater 2 och dess makalösa ljudspår där Cypress Hills hip-hoppiga toner mixades med punkaktig rock och rockaktig rock. I Tony Hawk’s American Sk8land mixas punkaktig rock med punk och skränig punk. Dessutom verkar spelet endast ha ungefär fem låtar som repeteras till förbannelse, den ena sämre än den andra. Riktigt störande och trist för mig, men kanske himmelriket för grannpojken med de skrapade knäna och fula kläderna.

Men för mig som älskar de tidigare Tony Hawk’s Pro Skater-spelen har Vicarious Visions lagt till ett Classic-läge som tar mig tillbaka i sinnet. Att samla bokstäverna S-K-A-T-E, att få high-score, att hitta det gömda bandet, och så vidare är himmelriket och perfekt avbräck när jag tröttnade lite på Story-läget. Detta blev mycket ibland spelets räddning, dels även på grund av att jag inte hade möjlighet att (på grund av tekniska skäl) koppla upp mig mot Nintendos Wi-Fi-tjänst som Tony Hawk’s American Sk8land stödjer. Efter lite klassisk skatening kunde jag sedan gå tillbaka med förnyad kraft till Story-läget för att låsa upp nya områden och skaffa pengar till den klassiska Warehouse-arenan.

Tony Hawk’s American Sk8land är en trevlig överraskning där den sterila ytan döljer rullbrädsnöjen, både för nya och gamla åkare. Även om Insane in the Brain inte dunkar ur min dubbelskärmade konsols högtalare så håller det mig ändå kvar en bra stund. Förhoppningsvis får jag igång min Wi-Fi så jag kan testa mina färdigheter mot någon skatarslyngel i den stora vida världen. Så jag kastar ännu en gång en hånfull blick ut mot grannpojkens förtvivlade försök att hoppa ner för trappan på sin skateboard, slår på min Nintendo DS och bara myser.

Tony Hawk's American Sk8landTony Hawk's American Sk8landTony Hawk's American Sk8landTony Hawk's American Sk8land
7 / 10
+