Game of Thrones

Game of Thrones

Boken som blev TV-serie som blev till ett oinspirerat och dravvligt rollspel. Jonas Elfving har satt tänderna i Game of Thrones: The Game

Man kan förstås inte skriva en recension av rollspelet Game of Thrones utan att nämna TV-serien med samma namn. HBO-succén kräver i sin tur att man nämner romanerna av George R.R. Martin. Allt detta får en att inse att en hel del förförståelse är viktig för att njuta av Cyanide Studios spel. Men nickningar till fantasyvärldens folk och händelser är också det enda positiva i den här soppan.

I grunden är det här ett actionrollspel med spelmässiga influenser från bland annat Biowares titlar, med en rejäl (läs: överdriven) portion story inbakad i helheten. Handlingen kretsar kring Night's Watch-veteranen Mors Westford och hemvändande prästen Alester Sarwyck, och till en början är det Mors vi får lära känna bäst. De båda dras in i samma mysterium, men det är en story som berättas ur två perspektiv om vartannat. En fiffig lösning, men tyvärr är handlingen fruktansvärt seg och på tok för fokuserad på dialoger.

Game of Thrones
Striderna i Game of Thrones ser fula ut och blir fort väldigt repetitiva.

Dessa enorma sjok av prat lär nämligen få dig att nöta sönder tummen, tryckandes på skip-knappen. Visst får du interagera och påverka babblet genom att välja olika svarsalternativ, men det gör inte det styltiga, träiga och pretentiösa manuset bättre. De spelmässiga bitarna känns nästan som en ursäkt bara för att sätta igång ännu en sömnframkallande dialog, och det blir inte bättre av att röstskådisarna bara i vissa fall kan klassas som dugliga.

När det väl vankas skarpslipade svärd och blod ser striderna till en början rätt lovande ut, med sina många olika varianter på attacker och försvar. Du kan sakta ned tiden till nästintill 0 h/h för att dela ut order till dina följeslagare, och till dig själv. Det finns gott om attacker, och du får välja fler i takt med att du stiger i level. Problemet är bara att vad du än väljer tycks striderna få samma resultat: att du vinner. Jag behöver bara välja samma attack, om och om igen, för att gå vinnande ur striden, vilket dödar all motivation till att testa något nytt. I kombination med i princip samma fiender spelet genom blir det inte särskilt kul.

Game of Thrones
Bla bla bla. Bla-bla, bla blah-bla. Babbel och lite bla, och sen lite mer bla. Bla!

Det är också tänkt att variation ska erbjudas genom möjligheten att ta över vår hundföljeslagares kropp, och äventyra som vovve. En kul idé, men återigen faller utförandet platt. Att smyga omkring som hund är utdraget och trist, att attackera är mest ett meningslöst knappmosar-minispel.

I övrigt är det skralt med sidouppdrag, utforskande och annat som gör rollspel lockande. Vinjettmusiken från TV-serien finns här och skådespelare som James Cosmo och Conleth Hill dyker upp, men den där sanna Game of Thrones-stämningen dyker liksom aldrig upp. Den föråldrade grafiken är en anledning till detta; hela Westeros är rätt långt från dagens grafikelit. Omgivningarna är trista, man slår rakt igenom fiender i stället för i dem och designen av Mors hund är... ett rent skämt.

Det är svårt att hitta något egentligt skäl till att spela Game of Thrones. Även om jag inledningsvis nämnde att fansen av originalverkan har en del att hämta, tror jag att även dem kommer att tröttna fort. Ett spel är inte en film eller en roman. Det är synd att det blev så här, då förutsättningarna för ett riktigt bra rollspel, en vuxen och välbekant värld, ju redan finns.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+