Pro Evolution Soccer 5

Pro Evolution Soccer 5

Fotbollstokige Benke har spelat Pro Evo på bussen, på tunnelbanan och på toaletten den senaste veckan.

Det är inget snack om att Pro Evolution Soccer är en av mina favoritspelserier. Jag har älskat dem sedan starten till Playstation 2, men även när de kallades International Superstar Soccer Pro Evolution till Playstation. Nu är det äntligen dags för PSP-versionen av det senaste spelet och Konami lyckas verkligen väl med att krympa ner spelbarheten till det bärbara formatet.

Med läckra animationer (dock ej lika bra som i konsolversionen), överlägsen bollfysik, storartad artificiell intelligens och vacker grafik är Pro Evolution Soccer 5 en fröjd för varje fotbollsälskare. Samtliga lag som och spelare som finns porträtterade till konsol finns även med i PSP-versionen, men tyvärr har det mest omfattande spelläget Master League tagits bort. Du kan fortfarande spela en säsong med ett lag i någon av de sex ligorna (Holland, Italien och Spanien är fullt ut licensierade). Du kan även flytta över data från PS2-versionen till PSP-spelet om du exempelvis redigerat spelarnamn eller skapat dig ett eget lag. Ett tillägg som fungerar väl är wi-fi-läget där du kan möta en polare.

När man tagit sig genom menyer och laddningsskärmarna (laddningstiderna är tyvärr relativt långa), möts av ett spel som inte drabbats speciellt hårt av att flyttas till det mindre formatet. Jag saknar visserligen de två nedre axelknapparna som jag brukar använda vid bollbehandling, men i övrigt fungerar allt som det ska. Det tar några matcher att vänja sig vid att spela med den analoga knappen då det handlar om att göra minimala utfall med denna så man kan göra riktningsförändringar snabbt. Tyvärr sjunker skärmuppdateringen när många spelare befinner sig nära bollen, till exempel efter en frispark strax utanför straffområdet. Det är ett problem som Pro Evolution länge haft, men det blir extra tydligt till PSP. Spelkameran har också placerats betydligt närmare spelarna i PSP-versionen så du ser inte speciellt stor del av planen. Det finns några olika kamerapositioner, men egentligen är det bara den mest utzoomade man kan använda och den hamnar ändå relativt nära spelarna. Det tar ett tag att vänja sig vid, men det blir till att hålla ett getöga på radarn vid sidan av vad som händer på skärmen.

När det gäller allt från grafik, ljud och spelkänsla tycker jag att Konami lyckats fantastiskt väl med Pro Evolution Soccer 5 till Playstation Portable. Det finns dock som sagt några tunga avbräck i form av det uteblivna Master League-läget, den något för inzoomade kameran, de långa laddningstiderna samt problemen med skärmuppdateringen när många spelare är nära bollen. Men trots dessa problem är jag mycket imponerad av spelet. Jag har gett mig i kast med att föra Barcelona till La Liga-titeln med Henke Larsson i laget och jag kan meddela att det går som på räls. Tyvärr undervärderar Konami Leo Messis kvalitéer något (såg de inte junior-VM?), men känslan för spelarnas kvalitéer och hur de visar sig på planen är superb precis som förväntat. Det är inte riktigt lika bra som sina storebröder och kanske kommer det ett mer komplett spel nästa år som inkluderar Master League, men det är ändå svårt att inte uppmana alla er som älskar fotboll att genast springa iväg och köpa detta spel. Det kommer att få timmarna att flyga iväg när ni sitter på bussen, flygplanet, tåget eller toaletten. Jag har åtminstone längtat efter ett Pro Evolution Soccer som jag kan ta med mig in på toan och fortsätta spela. Kom bara ihåg att lägga ifrån er PSP:n när ni ska tvätta händerna efteråt!

Pro Evolution Soccer 5Pro Evolution Soccer 5Pro Evolution Soccer 5Pro Evolution Soccer 5
8 / 10
+