Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

STEEL BATTALION: HEAVY ARMOR

Steel Battalion som Kinect-spel. Tar det Capcoms actionrökare till en helt ny nivå eller blir det bara viftsoppa av alltsammans? Viktor har spelat...


Nej, det här var ju inget roligt. Det brukar ju heta att krig är ett elände. Då är nog Steel Battalion: Heavy Armor det mest realistiska krigsspel som jag någonsin sett. Även om det så innehåller gigantiska frigående superrobot-tanks.

Idén i sig är strålande. Att du som spelare med Kinect-kontrollens hjälp ska simulera känslan av att befinna dig i en enorm mech-best där du trycker på knappar, drar i spakar och reglage samtidigt som mängder av mätinstrument och blinkande lysdioder lyser upp ditt svettiga ansikte. Coolt eller hur? Visst hade du velat köra det spelet? Jag hade det. Problemet är att Steel Battalion inte ens är något i närheten av det spelet. Istället är det en avhandling i trasig spelkontroll, oinspirerad bandesign och hur utvecklaren From Software ständigt lyckas hitta nya bottnar i frustrationsbrunnen.

Steel Battalion: Heavy Armor
Den klaustrofobiska känslan av att sitta fast i ett metalmonster sätter spelet bra.
Detta är en annons:

Centrumet för denna galax av skit kretsar inte helt överraskande runt hur dåligt Kinect-kontrollen fungerar i spelet. En svepning med handen registreras som i princip allt annat än en svepning med handen. En enhandsrörelse blir en tvåhandsrörelse och så vidare. För att dra en liknelse till traditionella kontroller är det som om en knapp plötsligt blivit alla knappar och vilken knapps tur det är beror helt på förhållandet mellan solen och månen, Nasdaq-börsen och din grannes katts matsmältning. Inga konstigheter alltså. Standardschemat för många Kinect-spel egentligen, men särskilt bra fungerar det tyvärr inte. Om alls.

Detta är en annons:

Och det värsta är nästan egentligen när det fungerar. För kontrollen är i sån otakt med dina rörelser och din kropp att det inte ger någon som helst tillfredsställelse att dra i spakar eller avlossa missiler. Till och med då känns allt helt snett. Ur takt med tiden och rörelserna. Dina rörelser blir ingen förlängning av dina rörelser i spelet och ännu mindre av den bamsiga robottanken. Ett totalt misslyckande på alla spelmässiga plan alltså.

Steel Battalion: Heavy Armor
Det blir många djupa filosofiska samtal och fiskimitationer i tanken.

Sett till presentationen är det väl lite bättre antar jag. Grafik som ljudproduktion är av en ytterst ojämn kvalité men kan stundom bjuda på svepande vackra miljöer i ett ökenlandskap för att i nästa bugga sönder i fula animationer och brunsörjiga fabrikslokaler. Detsamma gäller ljudet som har en del bitiga ljudeffekter men helt odugliga röstskådespelare.

Jag orkar egentligen knappt göra mig rolig över hur våldsamt dåligt Steel Battalion: Heavy Armor är. Det är liksom för enkelt. En mindre utmaning än att spela en bana i Super Mario 3D Land med det gyllene lövet eller varva Grand Theft Auto III med alla fusken påslagna. Inte ens nöjet att få förolämpa det kan Steel Battaltion alltså ge mig. Det duger inte till något.

Steel Battalion: Heavy Armor
Ibland smäller det till rejält i VT-krigen. Olikt bilden ovan är det däremot oftast du som flyger i bitar. Inte sällan tack vare Kinect-kontrollen.

Och vet ni vad det absolut värsta är? Jo, när Steel Battalion mot alla odds faktiskt blänker till lite grann. Som i hur ditt team inne i den klaustrofobiska pansarvagnen skriker och får panik när det börjar brinna, eller när du måste dra ut splitter ur kroppen på en av dina vänner inuti tanken. Det finns flera sådana starka, kreativa scener som tycks komma från ett helt annat spel. Sen när du råkar örfila och peta din kompanjon i näsan istället för att lyckoklappa hans huvud, då minns du återigen att det är Steel Battalion: Heavy Armor du faktiskt spelar.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
En del kreativa idéer
-
Rekordtrasig rörelsekontroll, dålig uppdragsdesign, märklig svårighetsgrad, frustrerande repetitivt, medioker grafik

En andra åsikt

Petter Hegevall
Det här är fruktansvärt. Jag orkar inte skriva mer. 2/10
Detta är en annons: