Svenska
Gamereactor
recensioner
The Secret World

The Secret World

Med två titlar i bagaget, Anarchy Online och Age of Conan, är Funcom knappast noviser i onlinerollspelsbranschen. Men hur högt hoppar egentligen The Secret World? Vi har delat ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På sätt och vis är The Secret World en interaktiv tolkning av Ted Gärdestads "Jag vill ha en egen måne". Drömmen om att komma bort till något annat och vara vem man vill för ett ögonblick är nämligen huvudingrediensen i det norska onlinerollspelet, och även om det knappast är unikt för just den här titeln är det mer påtagligt än någonsin.

Här kan du däremot inte välja och vraka mellan raser och klasser, skapa en dvärg med ett armborst och en björn och döpa honom till Lenny. Nix. Istället får du detaljanpassa utseendet hos en helt vanlig människa och sedan döpa honom eller henne enligt formeln förnamn, smeknamn och efternamn. Därefter får du välja vilken av spelets tre fraktioner, The Illuminati, Templars och Dragon, du vill ansluta dig till.

För den som har fast politisk beslutsamhet i verkliga livet kan valet av fraktion komma att bli ett enkelt sådant. Tre korta introduktionsfilmer förklarar nämligen precis vilken ståndpunkt respektive organisation har, och trots att det sker på manér vars främsta mål är att skapa låtsasspänning är det ändå svårt att inte dra paralleller till verkligheten. Här kommer du att hitta allt från anarki till kommunism och fascism.

The Secret World
Den hemliga världen är kopplad via ett nätverk kallat "Agartha". Härifrån kan du färdas från New York till Transsylvanien på ett litet kick.
Detta är en annons:

Funcom har tagit sig själva på största allvar i skapandet av The Secret World, och väldigt lite känns lämnat åt slumpen. Det leks ständigt med vridna bilder av vår verklighet där skivor av den presenteras i spelet med knorrar såsom zombie-invasioner eller faktumet att vissa människor kan spruta eld. Men kopplingen till verkligheten blir aldrig så påtaglig som under uppdragen där jag tvingas använda spelets inbyggda internet-browser för att forska och söka ledtrådar på Google som kan hjälpa mig på vägen.

Vissa uppdrag kräver exempelvis att jag knappar in en kod i en maskin som består av historiska sifferföljder eller ord som jag alltså letar upp genom att googla. Spännande, annorlunda och betydligt intressantare än att bara döda 15 älgar och 25 tigrar, även om den typen av uppdrag också finns att hitta här. Tydligt är dock att Funcom vill skilja sin hemliga värld från andra titlar i genren vilket man bland annat gör genom att totalt eliminera level-systemet.

Du kommer nämligen aldrig att vara en siffra i The Secret World, för även om en sifferbaserad ökning är ett effektivt sätt att simulera personlig utveckling är det dömt att fungera baklänges med tiden, där den som inte är maxlevlad klassas som svag i en värld där alla är exakt och precis jämnstarka - samlade under fanan som är level 60.

The Secret World
Miljövariationen är det verkligen inget fel på.
Detta är en annons:

Dessutom öppnar avsaknaden av en siffermässig stämpel upp dörrar för andra typer av medel när det gäller att visa upp att man är en kraft att räkna med. Du är vad du kan bidra med, helt enkelt. Inte en siffra. Och det känns som en välkommen frisk fläkt i genren.

Karaktärsutvecklingen sker på ett.. organiskt sätt, om jag nu törs uttrycka mig så. Aktioner såsom strider och uppdrag belönas med poäng som du kan placera i kategorier som gör dig bättre med pistoler, magi, tunga vapen, spetsiga vapen, hagelgevär, knogjärn och en hel drös andra mordmetoder. Det här innebär att du hela tiden blir bättre på det du bestämmer dig för att göra, och du kan hela tiden experimentera och mixa fritt.

Själv fastnar jag för närstridsmagi där mina nävar får sköta grovjobbet, men vill samtidigt kunna initiera striderna på håll med en pistol i vardera hand. Vill jag så kan jag lika gärna kasta eld på fienderna för att därefter hugga ned dem med yxa, men det vill jag ju inte.

The Secret World
Sifferkombinationen på den här tavlan visade sig essentiell för ett tidigt uppdrag i spelet. The Secret World håller inte spelaren lika hårt i handen som de flesta andra onlinerollspel.

På papperet är The Secret World det kanske mest spännande tillskottet till onlinerollspelsgenren på länge, men det levereras tyvärr med ett gäng barnsjukdomar som Funcom i all ärlighet borde ha lärt sig att gå runt vid det här laget, och som förstås sänker betyget ett par pinnar.

Spelkontrollen känns exempelvis larvigt styltig och opolerad vilket i kombination med ryckiga animationer bidrar till ett ganska frustrerande helhetsintryck under längre spelsessioner.

Mitt andra klagomål är att spelvärlden inte har designats som ett onlinerollspel. Det konceptuella krockar därför med genren. Istället för vidsträckta världar har man knåpat ihop små, komprimerade rutor av London, Seoul, New York, Egypten, Transsylvanien och ett gäng andra platser som spelaren tvingas teleportera mellan. Detta sker genom en terminal fullspäckad med portaler som bjuder på tjusig, ljus design och lite för många och långa laddningstider.

Man skulle kunna hävda att The Secret World saknar konsistensen som krävs för att det ska kännas riktigt inbjudande att spela. För att ta mig till min kompis som spelar i området "Blue Mountain" måste jag först teleportera mig till centralen vilket förstås öppnar en laddningsskärm. Därefter måste jag springa till rätt portal och öppna ytterligare en laddningsskärm innan jag är framme.

The Secret World
Vilka kläder du har på dig har ingenting med din statistik att göra. Du behöver med andra ord inte fokusera på något annat än ditt utseende när du ska välja utstyrsel.

Istället för en rejäl värld fylld av äventyr och spänning är The Secret World alltså ett axplock av små, detaljrika zoner fyllda till bredden av uppdrag. Jämför detta med exempelvis World of Warcraft där du kan färdas vitt och brett över spelets enorma länder så förstår du vart jag försöker komma.

Funcom tappar också poäng när det kommer till storyn som det inledningsvis läggs för mycket krut på, genom ett helt tjog filmsekvenser, och därefter alldeles för lite där det känns som att jag bara reser runt vart jag vill utan att riktigt reflektera över varför.

Å andra sidan är det ganska trevligt att bara resa runt i olika världar, kika på miljöer, hjälpa datorstyrda invånare, chatta med andra spelare, leta upp "lore" som ligger utspridd på hemliga ställen och köpa en grön kostym. Frågan är bara om det kommer att hålla i slutändan när folk ska välja vilket spel man helst lägger sin månadsprenumeration på.

The Secret World
Du kan teleportera dig tillbaka till centralen Agartha när som helst.

Visst, det finns ett gäng instanser att besöka som mixar verklighet med skruvade moment, men i slutändan är dessa inte värda mer än ett eller två besök annat än för att samla på sig bättre utrustning. Åtminstone inte om man beaktar Rifts rejäla raid-satsning och Teras intressanta stridssystem.

PvP-delen erbjuder strider fraktionerna emellan där det för det mesta rör sig om klassiska spellägen såsom "capture the flag" eller "king of the hill". Kanske blir det mäktigare och mer prestigefyllt med tiden, men i nuläget känns den här biten som ett obalanserat sidospår (där det gäller att ha skjutvapen för att ha en chans) som jag klarar mig utan.

The Secret World
Striderna fungerar som i vilket onlinerollspel som helst med undantaget att du uppmanas att röra dig mycket för att undvika attacker.

Det är alltid svårast att recensera onlinerollspel. Det finns så otroligt mycket att upptäcka och pröva att det skulle ta månader eller kanske år att bedöma om månadskostnaden varit värd sitt pris. Det handlar om att leva ett extra liv i en virtuell värld, och i nuläget kan jag egentligen bara bedöma att The Secret World knappast är den värld jag helst lever i.

Har du längtat efter ett onlinerollspel med tydliga kopplingar till verkligheten, kan stå ut med laddningstider här och där och inte kräver silkeslena animationer kan du säkert komma att trivas i den hemliga världen. Personligen lämnar jag den i och med att den här recensionen publiceras, för det finns faktiskt bättre alternativ där ute.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Genreutvecklande, snygga och varierade miljöer, läcker design, enorm valfrihet
-
Trist ljud, stel spelkontroll, seg spelmekanik, långa laddningstider
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

The Secret WorldScore

The Secret World

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Med två titlar i bagaget, Anarchy Online och Age of Conan, är Funcom knappast noviser i onlinerollspelsbranschen...

8
The Secret World

The Secret World

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Viktor Eriksson

Norske spelskaparen Ragnar Tørnquist är äntligen på väg tillbaka. Med sig har han ett onlinerollspel som blandar all världens mytologier, mysterier och konspirationer samtidigt...



Loading next content