Marooners

Marooners

Partyspel ska vara roliga. Marooners? Det är snarare definitionen av att ha riktigt, riktigt tråkigt. Kim har spelat minispel som en galning...

Partyspel växer inte på träd. Eller snarare, bra partyspel växer inte på träd. Tyvärr går det inte placera Marooners i det facket. Det går knappt att kalla det för ett partyspel heller, om inte definitionen party är att du ska ha så tråkigt som möjligt och samtidigt bli frustrerad till den milda grad att du hellre stickar en kofta och kollar på sommar med Ernst en solig dag i augusti. Att ha kul i soffan tillsammans med upp till fem polare är sällan svårt, oavsett spel, men när jag drar igång Marooners under en grabbkväll får jag arga tillrop efter endast två-tre minispel och vi byter snabbt tillbaka till NHL 18 istället.

Men vad är det då som gör Marooners så urbota tråkigt? En rad olika saker såklart. Ställ dig frågan: Vad är viktigast i ett partyspel? Minispelen, såklart. Tävlingsaspekten, galenskaper som får dig och dina vänner att brista ut i totala gapskratt. Dessa finns inte i Marooners. Här har vi istället ett par minispel som nästan är identiska med varandra. Det handlar allt som oftast om att springa omkring och samla guld samtidigt som du måste akta dig för olika miljöfaror. Det går att ställa till det för motspelarna genom slåss och på så sätt få ett litet övertag. Flera olika av minispelen bygger på exakt den här principen. Visst kan kaosartat och hjärndött springande underhålla men det blir gammal riktigt, riktigt snabbt.

Det finns såklart ett par minispel som sticker ut och underhåller lite mer (med betoning på lite). Ett exempel är minispelet då man springer mot kameran i sann Indiana Jones-stil medan stora stenbumlingar kommer i rasande fart bakifrån. Tyvärr är det mångt fler undermåliga minispel än tvärtom.

Till skillnad från andra spel i genren, exempelvis Mario Party, saknas ett övergripande spelbräde. Här är det bara minispel som löser av varandra, en efter en tills dess att en segrare ska koras. Det gör att tempot är svinhögt och det i sig är väl ingen dålig egenskap, samtidigt känns det aldrig särskilt spännande på grund av att minispelen endast löser av varandra och sen tar rasket slut helt abrupt. I Marooners kan du spela på två olika sätt, Arena Mode eller Party Mode. I Arena gäller det att överleva längst och slå ut motståndare medan det i Party Mode handlar om att samla mest poäng i form av pengar och skatter.

Marooners
Ett av alla minispel som fungerar som merparten. Kul? Icke.

Båda dessa spellägen kan spelas i linjär- eller kaosform. Linjärt är exakt vad det låter som, ett minispel i taget. Kaos är däremot helt urdumt. Här blir du, närsomhelst och slumpmässigt, teleporterad till ett annat minispel medan du spelar. Ibland tar det två sekunder och ibland 40 ocg så fortsätter det tills det att alla är avklarade. Det betyder att du kan besöka samma minispel flera gånger under samma runda och helt enkelt börja därifrån ni blev teleporterade förra gången. Det låter som världens sämsta idé eftersom det faktiskt är det.

Marooners går att spela på sex personer. Kan du inte fylla upp soffan med tävlanden kan du alltid spela mot botar eller leta upp spelare online. Botarna inneha den sämsta artificiella intelligensen jag någonsin har sett i ett spel, i hela mitt liv. Många matcher kan du vinna utan att röra dig överhuvudtaget eftersom botarna tar livet av sig direkt när minispelet startar. Om du lyckas hitta motspelare online (eller fysiska) är det helt klart att föredra. Design, grafik och ljud är ingenting som kommer göra någon upphetsad men det fungerar åtminstone. Det är alltid något.

Marooners är ett riktigt dåligt spel tyvärr. Det finns ingen mening med att utsätta dig själv eller några av dina kamrater för det här under några omständigheter egentligen. Visst, vill du och dina vänner se vem som kan stå ut längst med att spela rent av tråkiga minispel kanske ni kan hitta en tjusning här. Annars bör alla hålla sig borta.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+