Tony Hawk's Pro Skater HD

Tony Hawk's Pro Skater HD

De nyare Tony Hawk-spelen har inte varit några höjdare, men kanske kan en remake av gamla klassiska banor vara något? Vi har spelat Tony Hawk's Pro Skater HD i hopp om fartfylld underhållning och skön nostalgi

Efter en rad mediokra och stundtals rakt igenom besynnerliga Tony Hawk-spel är Tony Hawk's Pro Skater HD på pappret en mycket god idé. Gå tillbaka till rötterna, till de där första spelen alla hyllat så förutsättningslöst, ge dem en HD-makeover och lägg till nya karaktärer. Det borde väl få tyst på gnällspikarna som dissade Tony Hawk Ride och dess "unika spelkontrollmöjligheter", eller hur? Nja.

I Tony Hawk's Pro Skater HD får vi ta del av banor från Tony Hawk's Pro Skater och dess uppföljare. För utvecklingen står Robomondo, och redan där börjar varningsklockorna klämta: teamet står bakom nämnda kalkon Ride och även Tony Hawk: Shred.

Tony Hawk's Pro Skater HD
Nya och gamla åkare blandas i denna HD-version. Eric Koston, Rodney Mullen, Riley Hawk och din Xbox 360-avatar kan alla rulla bräda.

När jag ger mig på min första två minuter långa utmaning verkar allt lovande. Grafiken är trevligt putsad, det finns många mål och delmål på banorna och nostalgikänslorna börjar skölja över mig. Precis som förr avancerar jag genom att klara av olika uppdrag, som att samla en viss poäng eller hitta gömda symboler på skatebanorna. Detta ger mig pengar att spendera på nya trick eller egenskaper till min skejtare.

Sedan visar en uppsjö irriterande detaljer sina fula nunor. Fysiken är fladdrig och stundtals månlik då jag bailar och ser min åkare flyga 92 meter. Här finns små buggar som får min åkare att ramla ihop utan någon som helst anledning, och att göra grinds på räcken har förlorat mycket av den timing och känsla som originalen behärskade - för tolv år sedan. Beslutet att låta så kallade manuals (som inte lanserades förrän det andra spelet) knyta ihop combos saboterar enligt mig dessutom hela poängsystemet.

Tony Hawk's Pro Skater HD
Om denna lirare kommer landa korrekt eller ej beror på a) din skicklighet och b) spelets buggbenägenhet för tillfället.

Överlag känns Tony Hawk's Pro Skater HD slarvigt och fattigt. Här finns bara sju banor (däribland den vedervärdiga Downhill Jam), vilket känns futtigt då man baserat helheten på två hela spel. Om du som jag spelade originalen när de släpptes lär du bli både besviken och irriterad av soundtracket, då Robomondo plockat bort flera klassiker och lagt till nya, sämre låtar. Bara en låt från det första Pro Skater finns med, till exempel. Den nya musiken upprepas fort och det går inte heller att skippa till nästa låt.

Ett litet plus måste dock ges till multiplayern. I synnerhet det galna läget Big Head Eliminiation, där du måste hålla igång dina tricks samtidigt som din skalle växer, och till slut sprängs. Trick Attack- och Graffiti-lägena för fyra spelare online roar också hyggligt och här finns onlinetopplistor. Jag hade med glädje bytt ut allt detta mot ett bra, lokalt tvåspelarläge dock, men något sådant finns ej.

Jag har svårt att se vad Tony Hawk's Pro Skater HD tillför, förutom flådigare grafik och fler irritationsmoment. En så klassisk spelserie hade förtjänat en betydligt bättre behandling.

5 / 10
+