Spelunky

Spelunky

Med en piska, en skinnpaj och en röd näsa har vi begett oss ned i grottornas mörker för att leta efter skatter. Där nere i djupet fann vi en helt ny typ av ilska...

Vem har inte någon gång fostrat en dröm om att vara precis som Indiana Jones? Att ränna runt i dammiga tempel, djungler och grottsystem i jakten på en ovärderlig skatt. Livet som äventyrare lockar många, det är ett som är säkert och det var med detta i åtanke som Derek Yu utvecklade det ursprungliga Spelunky till PC för ett par år sedan. Med charmig pixelgrafik och ett äventyr som alltid var nytt varje gång du spelade det, var det ett riktigt bra spel.

Nu har Spelunky gjorts om från grunden och det är dags för Spelunky att inta Xbox Live Arcade. Det fungerar mer eller mindre på precis samma sätt. Du ska ta dig djupare och djupare genom ett grottsystem i jakten på rikedomar du knappt kan föreställa dig. Resan dit inte direkt enkel, snarare tvärtom, den är fruktansvärt utmanande och som spelare sätts man ordentligt på prov. Grejen med Spelunky är att du måste klara av hela rasket på ett enda liv, du har fyra hälsopoäng och om du hamnar på noll får du börja om från början igen.

Banorna går nästan helt och hållet att sprängas sönder och från början bär du med dig fyra bomber och fyra rep. Repen kastar du upp i taket ovanför dig för att kunna ta dig upp ur diverse håligheter på banorna. Bomberna gör precis vad man kan tänka sig att de gör, de spränger hål i saker och ting och de kan användas för att bekämpa fiender på ett flertal kreativa sätt. Här och där under resorna finner spelaren även butiker som säljer utrustning som kan komma väl till pass för spelaren.

Spelunky
Med en piska löser man de flesta problem i Spelunky, skulle inte det lösa biffen så finns ju alltid bomberna.

Det kan vara allt från vapen till hoppskor och klättringshandskar. Med dessa redskap blir Spelunky betydligt enklare och därmed måste spelaren se till att hela tiden plocka på sig de skatter som ligger strösslade runt om på banorna. Det kan röra sig om guldtackor, klimpar, ädelstenar och annat värdefullt. Inte sällan är dessa föremål utströsslade bland fällor, vassa spikar, fiender och annat otrevligt. Spelunky är hela tiden en avvägelse, vågar jag förlora liv eller livhanken för att få lite sköna pluringar, som sedan gör livet lite enklare?

Spelunky är designat för att erbjuda en utmaning som få spel ger idag. Varje gång du påbörjar en bana så slumpar spelet fram en ny layout till dig. Skatter, utgångar, fiender och allt annat man kan tänka sig kastas om varje gång du dör, något som gör att du aldrig spelar samma bana två gånger. Grejen med Spelunky är att du kommer dö, i massor. Precis hela tiden. På mitt första försök så levde jag i exakt sju sekunder. Jag hoppade ned för en avsats, blev träffad av en pil och hamnade i en otrevlig samling spikar. Sju sekunder, totalt. Kul. Verkligen.

Jag testade att spela ett par timmar till och dödsfallen stod som spön i backen och det gick bara inte att komma vidare. Det var 100% omöjligt och jag var fullt redo att sätta en stor fet nolla på Spelunky. Svordomarna stod som spön i backen, ansiktet var rött av ilska och trots att jag har dragits med feber en tid så var jag vildare än jag egentligen orkade med. Jag var i uppror, världen stod i lågor och jag hatade allt med Spelunky. Ända in i minsta lilla menyval och fiendesprite var hatet och föraktet totalt. Jag ville ringa upp Derek Yu och bara skrika osammanhängande och högt åt honom i telefonluren.

Spelunky
Tjong i medaljongen! På vissa ställen finns det föremål som förstärker dina bombers sprängverkar, det kan öppna upp massor med möjligheter, eller sätta dig rejält i klistret.

Jag gjorde såklart inte det, jag lugnade ned mig lite, sov av mig lite feber och prövade igen dagen efter. Av en ren slump så upptäckte jag det faktum att man kan trycka nedåt för att se vad som finns under underkanten på skärmen. För när man trycker sin grottutforskare mot smutsen så skrollar skärmen ned en bit och du ser helt plötsligt vad som finns nedanför. Inga fler hopp ut i det okända. Lägg här dessutom till att jag lärde mig att man kan utlösa vissa fällor med hjälp av stenar och helt plötsligt gick det väldigt bra.

Det var det det gick upp för mig, det var inte spelets fel som gjorde att jag inte kom någonstans. Det var helt och hållet mitt egna fel. Jag hade för bråttom, jag respekterade inte de farliga omgivningarna och mitt mytomspunna temperament såg till att jag konstant gick bet. För medan mitt humör ibland kan få mig att spela som en av olympens gudar, satte det endast krokben för mig medan jag spelade Spelunky. Jag fick lugna ned mig, ta saker och ting metodiskt och försöka tänka före varje steg jag tog. Då gick det betydligt bättre.

Detta till trots så är Spelunky ett riktigt utmanande spel, på samma sätt som Super Meat Boy är utmanande, med det undantaget att du har ett enda liv att förvalta istället för låt oss säga 93489 i Super Meat Boy. Likt Super Meat Boy erbjuder även Spelunky en lika felfri spelkontroll och det finns gott om gömda saker att finna, bara för att man har spelat klart Spelunky till slutet, betyder inte det att det är slut på grejer att göra. Tvärtom. Det finns även ett underhållande samarbetsläge där upp till fyra personer kan roa sig på samma skärm.

Spelunky
Det finns mer än bara grottäventyrare i Spelunkys grottor, det finns även damer som måste räddas ur farornas djup. I inställningsmenyn kan du välja om de ska ta formen av kvinnor, män eller en hundrasen mops.

Dödsmatchläget som finns medlagt är dock inte alls speciellt roligt. Tänk er ett av Smash Bros-spelen med fyra spelare, på betydligt mindre yta och att matcherna är över på ett par sekunder så får du en korrekt syn på det hela. Det är vansinneskaos under tio sekunder, ingen förstår vad som händer och helt plötsligt så vinner någon. Med banor som hade varit betydligt större hade det kunnat bli en hektisk plattformsversion av Bomberman man skulle kunna ha riktigt mycket kul med. Nu blir det bara meningslöst och ett slöseri med tid.

Jag gillar Spelunky skarpt, det är inte ett perfekt spel, men väldesignat och underhållande. Även om jag gärna hade sett att utvecklarna hade behållit den ursprungliga pixelgrafiken från PC-versionen är Spelunky ändå ett spel med skön grafik, även om det stundtals kan likna ett flash-spel ibland. Estetiken är dock inget problem för mig, utan de enda problem jag har är att dödsmatch-funktionen är helt värdelös och att jag gärna hade sett lite bättre variation. För trots att det finns gott om innehåll och svårighetsgraden bjuder på en ordentlig utmaning känner jag även att det gärna skulle kunna få finnas mer variation.

Framslumpade banor i all ära, men de går alltid ut på exakt samma sak och för 1200 Microsoftpoäng hade jag nog gärna sett mer spelbarhetsmässig variation än man får här. Men det är små klagomål i sammanhanget Spelunky är ett riktigt bra spel och oavsett om du köper Xbox Live Arcade-versionen eller gratisversionen till PC så får du ett riktigt bra spel. På Xbox Live Arcade-versionen får du dock en fullkomligt överlägsen spelkontroll och det är ovärdeligt i ett spel som detta.

8 / 10
+
Slumpade banor, fantastisk spelkontroll, roligt samarbetsläge, mycket att upptäcka