The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises

En viss biofilm om en viss superhjälte har blivit bärbart spel. Hur roligt är det att leka Läderlapp i The Dark Knight Rises till Iphone och Ipad?

Efter två suveräna Arkham-titlar är det lätt att fyra av fördomsfulla fnysar av förakt mot ett bärbart spel som The Dark Knight Rises. Och när det släpps i perfekt anslutning till den bioaktuella Batman-filmen är det lätt att ropa "licensskräp" innan spelet ens laddats ned till ens Ios-enhet. Men efter en dag av knytnävsutdelande och Batarang-kastande kan jag konstatera att The Dark Knight Rises åtminstone är en hygglig, om än ganska ytlig, portabel titel.

The Dark Knight Rises följer filmens upplägg troget (troget nog för en spoilervarning för dig som vill spela spelet före biobesöket) och låter oss äventyra och slåss i miljöer från filmens nyckelscener. Vi har inte samma öppna möjligheter som i Arkham Asylum och Arkham City, men i grunden är gameplay-möjligheterna de samma. Vi smyger, slåss och badass-poserar framför mörka, regniga scenerier.

The Dark Knight Rises

Det finns dock flera anledningar till varför The Dark Knight Rises inte kan jämföras med de stationära konsolernas Batman-spel, och den viktigaste har med spelkontroll att göra. Vi har varit inne på det här många gånger förr, men det måste upprepas: det blir aldrig samma sak att spela med virtuella styrkors och halkiga actionknappar, som med en riktig handkontroll.

Detta vet Gameloft om själva, och därför är stridssystemet neddummat till stundtals löjliga proportioner. I stället för utstuderade slagkombinationer räcker det fint att bara hamra knapp för att nita Batmans fiender. De enda slag som kvalar in som specialare är inte särskilt utmanande att utföra då de dyker upp som en ny knapp precis när vi behöver den. Lyckligtvis är stealth-inslag och Batarang-kastande en stor del av spelet, och det är rätt roligt att prickskjuta kameror och intet ont anade skurkar. Att sväva majestätiskt genom Gotham City lider inte heller av några spelkontrollsproblem.

The Dark Knight Rises

Efter någon timme är jag både rätt less och intresserad av The Dark Knight Rises, motsägelsefullt nog. Jag har tröttnat på slagsmålen och spelkontrollen, men det är rätt kul att samla in erfarenhetspoäng, levla upp och investera i uppgraderingar till änterhake och Batpod. Om du är sån som gillar genvägar kan du via extraköp nå högre nivåer och bättre utrustning snabbare, men jag skulle tro att prislappen på 60 spänn räcker för de flesta.

För trogna Batman-fans som vill lägga veckopengen på något mer utöver biobesök kan The Dark Knight Rises roa någon timme. Själv längtar jag mest till Rocksteadys spel när jag sysselsätter mig med denna bärbara, halvljumma produktion.

6 / 10
+
Rätt snyggt, intressant uppgraderingssystem