Sound Shapes

Sound Shapes

Det dräller inte direkt av nya spel till PS Vita, så när Sony nu äntligen släpper ett bra sådant gäller det att passa på. Jonas Mäki har tagit reda på om Sound Shapes är något för just dig...

Att få ett plattformsspel där plattformshoppandet mest är att betrakta som ett nödvändigt ont, hör inte till vanligheterna. Men så är inte Sound Shapes något vanligt spel heller. Vid en första anblick påminner det om ett mer abstrakt och futuristiskt Tales from Space: Mutant Blobs Attack, med det är när man vrider upp volymen som den stora skillnaden uppenbara sig. Som namnet antyder handlar Sound Shapes nämligen om ljud. Och ganska precis ingenting annat.

Allt man gör, allt man hoppar på, allt man rör vid och allt man påverkar avger nämligen ljud. Och längs de fiffigt utformade banorna bildar detta sedan musik signerade kända musiker som bland annat Beck och Deadmau5. Det här är något som snabbt blir vanebildande och drivkraften blir inte att få se fler banor utan att höra musiken. Och det här är något som även utvecklarna tycks vara medvetna om och till skillnad från hur plattformsspel brukar vara utformade, har Queasy Games inte brytt sig om utmaningen.

Sound Shapes
Sound Shapes är helt fritt från klichéer som att det i plattformsspel måste finnas vattenbanor, grönskande banor, eldbanor och så vidare.

Det handlar nämligen inte om hur man klarar utmaningarna, utan att man gör det. Därför finns gott om checkpoints och en allmänt låg svårighetsgrad så man inte ska behöva bli avbruten och frustrerad. Därmed känns det inte som att Sound Shapes är spelet för dig som mer än något annat vill få känna dig duktig när du spelar och helst föredrar utmaningar som Super Meat Boy eller Braid. Det här är istället spelet för dig som äger ett par rejäla hörlurar och älskar bra beats.

Själva kampanjen i Sound Shapes är bara någon timme lång och klaras ganska snabbt av. Men det betyder inte att spelet är över. Tvärtom skulle jag säga att det är då det börjar. Medan man spelar låser man nämligen upp alla de delar banorna är uppbyggda av och sedan allt är klarat kan man med enkla medel själv snickra ihop banor och dela med sig av.

Sound Shapes
Det handlar inte om att klara banorna, utan att göra det för att få höra musiken så som kompositörerna tänkt sig dem.

Det här är föredömligt enkelt utformat på ett sätt som gör att alla kan skapa sina egna alster med hjälp av den tryckkänsliga skärmen och plattan på PS Vita. Jag hör till dem som älskar att bygga banor när det går fort och att snickra egna utmaningar i Excite Bike är en höjdare. Däremot är Little Big Planets oändliga möjligheter alltför omfattande för min del och det blir aldrig varken hackat eller malet.

Sedan går det enkelt att dela med sig av banorna och man har även gjort det lätt att se vilka folk gillar bäst. Av dessa består naturligtvis de flesta av menlösa tolkningar av exempelvis bana 1-1 i Super Mario Bros, men det finns även flera väldesignade och i synnerhet välljudande alster att njuta av som därmed ger Sound Shapes en otrolig livslängd för fansen.

Sound Shapes
Den abstrakta designen är visserligen välgjord, men känns lite variationsfattig mellan varven.

I slutändan kan jag inte blunda helt för att det faktiskt finns bättre plattformsspel än Sound Shapes som ändå vunnit på ett lite mer utvecklat gameplay. Men det är fortfarande både underhållande och väldigt fiffigt och ett klockrent exempel på spel som gör sig väldigt bra till PS Vita.

7 / 10
+
Underbar musik, originellt upplägg, välgjorda banbyggarverktyg, smart internetstöd