Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

COUNTER-STRIKE: GLOBAL OFFENSIVE

En av spelindustrins mest ikoniska serier är tillbaka. Mathias har jagat terrorister i konsolversionen av nya Counter-Strike och satt betyg...

År 2000 släpptes en modifikation till spelet Half-Life som förändrade hela actiongenren. Idag har det gått 12 år sedan Counter-Strike släpptes, och Valve firar det med att släppa den fjärde versionen av spelet, Counter-Strike: Global Offensive. Men medan en stor majoritet av dagens actionspel förlitar sig på klasser, belöningar och speciella förmågor har Valve mer eller mindre ignorerat varenda spelmässig nyhet som blivit populär de senaste åren. Detta vare sig förändringarna varit till det bättre eller sämre.

Vill du kasta en granat eller hugga någon med en kniv gäller det att du vet vad du gör, eftersom det inte finns några separata knappar för detta. Byter du vapen vid fel tidpunkt är du redan död. Här finns heller ingen regenererande hälsa, vilket får varenda kula att spela roll, och endast en handfull vapen har precisionssikte tillgängligt. Det här är hur förstapersonsskjutare fungerade för 12 år sedan, och hur Counter-Strike fungerar än idag alltså. Och hade Valve ens kunnat göra på något annat sätt utan att ha förargat spelets oerhört stränga fanskara? Troligen inte, men med tanke på hur få nyheter som faktiskt finns i den spelmässiga kärnan undrar en del av mig varför Global Offensive ens existerar.

Counter-Strike: Global Offensive
Banorna i Counter-Strike: Global Offensive är rätt så få, men de är alla klassiker som åldrats oerhört väl och fortfarande är roliga att springa runt på.

Här finns inga långa listor med nya spellägen, inställningar och vapen. Här finns banorna där terroristerna ska plantera en bomb, och banorna där antiterroristerna ska rädda gissla och föra dem till säkerhet, och alla är klassiker från de tidigare spelen som knappt sett några förändringar sedan Counter-Strike: Source. De fundamentala nyheterna är istället två mindre allvarliga spellägen som deriverats från populära moddar.

Det är inte mycket nytt för den som alltså redan tröttnat på allt det som Counter-Strike har att erbjuda, men den andra delen av mig anser dock att detta är ett beprövat och tidslöst koncept som många gånger känns lika intensivt idag som när originalet släpptes. Jag ser det som en mysig nostalgitripp till en tid där det enda man behövde var en vapenbudget och några bombglada terrorister att skjuta mot.

Counter-Strike: Global Offensive
Kniven innebär inte bara en snabb kill om den används i någon bakhuvud, den får även en att springa snabbare.
BETA +