Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

ROCK BAND BLITZ

Harmonix har pensionerat plastinstrumenten och släpper nu ett Rock Band avsett att spelas ensam med handkontroll. Enmansorkestern Jonas Mäki har rockat loss och satt betyg...

Även om Harmonix idag mest förknippas med Rock Band och Dance Central, fanns det en tid då man gjorde musikspel med en närmast japansk hardcore-touch såsom Amplitude och kanske framför allt Frequency. Och det är till just den eran Harmonix återvänder med Rock Band Blitz men med en ryggsäck packad av Rock Star-erfarenheter. Ett koncept som borde borga för något riktigt underhållande.

Och det gör det, redan sedan spelet laddats ned får man chansen att använda alla låtar man skaffat till sitt Rock Band 3-bibliotek, vilket i mitt fall är en direkt skoningslös mängd musik. Och utöver det erbjuds 25 hyfsade dängor att spela till. Grundkonceptet att sköta ett helt rockband själv med hjälp en handkontroll låter kanske inte sådär övermåttans upphetsande för den som trakterat plastgitarr de senaste åren, men faktum är att det fungerar utmärkt.

Rock Band Blitz
I början vill man gärna ta alla noter som brukligt i Rock Band-spelen, men i Rock Band Blitz handlar det inte om att ta allt, utan om att göra det på rätt sätt.

Grundkonceptet innehåller fem banor av traditionellt musikspelssnitt där noter kommer åkande. En bana för varje instrument, och i varje bana kan det sedan komma en vänsternot eller högernot. Sedan gäller det att efter bästa förmåga hushålla med alla instrumenten. Grejen är dock att det inte går att ta alla toner, och man ska faktiskt inte ens försöka, utan se till att inget instrument halkar efter.

Man får nämligen multiplikatorer efter ett visst antal klarade noter, och vid varje checkpoint längs låten får man bonus om alla instrument avancerat sedan förra checkpointen medan man bestraffas om något dragit ifrån. Konceptet är genialiskt i all sin enkelhet och tvingar mig som spelare att hela tiden peppra på LB och RB för att hoppa mellan instrumenten där jag tycker att det behövs spelas lite extra. Och under långa partier är ju dessutom vissa instrument tysta, kanske framför allt sång och klaviatur.

Rock Band Blitz
Även om grundkonceptet är enkelt, så finns flera bonusvarianter som fungerar olika bra på olika låtar och som ger en extra strategisk dimension.

Det vill sig till att alla är med så man inte närmar sig en checkpoint och behöver poäng med sången bara för att finna att det sista är ett tyst parti. Utöver detta finns några extra twistar till spelsystemet, nämligen tre power-ups fördelade på flera varianter. Dels den vanliga typen som kallas Track som ger en extra poäng och dels Overdrive som vi känner igen från den ordinarie Rock Band-serien, även om den här ger en automatisk kamrat som spelar ett valfritt instrument åt en medan man själv tar andra för fina poäng.