Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

MADDEN NFL 13

Efter fjolårets bottennapp för Madden-serien gör EA bot och bättring med en rejäl omprogrammering. Vår egen quarterback Jonas Mäki har tagit reda på om EA håller vad de lovar...

Medan framför allt FIFA- och NHL-serien blivit bättre och bättre för varje ny del, har NFL-serien Madden haft det betydligt kämpigare. Funktioner har kommit och gått i rask takt, man har implementerat tillfälliga gimmickar och haft svårt att veta hur man egentligen ska gå vidare med serien. En serie som egentligen mest av allt är i behov av att få grunderna rejält renoverade snarare än att tillföra nya funktioner.

Därför är det just detta EA menar att man gjort inför Madden NFL 13. Man har skrivit om all kod grundligt och lagt till en riktig fysikmotor tänkt att få bukt med de bristfälliga animationer och kollisionsprogrammeringen som plågat serien, vilket är extra behövligt med tanke på det absoluta lågvattenmärket Madden NFL 12. Och visst, man behöver inte spela särskilt länge förrän man inser att något hänt. Mina recievers plågas inte längre av ett närmast magnetiskt defence, men man kan också notera att med ett omskrivet system kommer även nya barnsjukdomar som EA inte brytt sig om att polera bort.

Madden NFL 13
Tyngden i tacklingarna är tack vare en ny fysikmotor bättre än tidigare år där man har full kontroll på ett helt annat sätt.

Redan efter första matchen har jag fått ta del av tacklingar som helt saknar motstycke i verklighetens NFL, där lättviktare efter tacklingar mot tyngre förmågor flyger som ragdoll-kroppar efter ett saftigt bombnedslag. På samma sätt kan spelare snubbla och bete sig märkligt när man minst anar det. Just animationerna är ett genomgående lågvattenmärke i Madden-serien och de senaste åren har jag bland annat spelat lågbudgettitlar som 505 Games football-spel Backbreaker som lyckats bättre. Att det fortfarande är såhär känns inte okej,

På det stora hela är det dock ändå ett steg i rätt riktning. Spelarna följer bollen på ett helt annat sätt än tidigare och när Christian Ponder får iväg ett perfekt kast till Jerome Simpson ser man verkligen hur sistnämnda följer bollen med ögonen hela tiden för att ta emot den. Det känns mindre statiskt och mer organiskt. Tunga spelare är verkligen tunga och gör det lättare att använda varje position på det sätt som är avsett, vilket är något jag vet att många Madden-spelare efterfrågat.

Madden NFL 13
Den nya fysikmotorn får av och till spelarna att bete sig lite märkligt och det märks att EA gjort om så mycket att de inte helt hunnit med att finpolera.

Med det sagt så går det fortfarande alldeles utmärkt att finta en datormotståndare upp på läktaren och helt missbruka spelsystemet. EA har fortfarande inte lyckats återskapa själen i amerikansk fotboll på ett bra sätt och det är sällan jag tycker det spelar någon egentlig roll vilka spel jag väljer. Att bara satsa på att kamikaze-kasta Hail Marys ger mig alltför många fripoäng mot datorn och det är ingen riktig styrsel i spelsystemet.