Madden NFL 13

Madden NFL 13

Efter fjolårets bottennapp för Madden-serien gör EA bot och bättring med en rejäl omprogrammering. Vår egen quarterback Jonas Mäki har tagit reda på om EA håller vad de lovar...

Medan framför allt FIFA- och NHL-serien blivit bättre och bättre för varje ny del, har NFL-serien Madden haft det betydligt kämpigare. Funktioner har kommit och gått i rask takt, man har implementerat tillfälliga gimmickar och haft svårt att veta hur man egentligen ska gå vidare med serien. En serie som egentligen mest av allt är i behov av att få grunderna rejält renoverade snarare än att tillföra nya funktioner.

Därför är det just detta EA menar att man gjort inför Madden NFL 13. Man har skrivit om all kod grundligt och lagt till en riktig fysikmotor tänkt att få bukt med de bristfälliga animationer och kollisionsprogrammeringen som plågat serien, vilket är extra behövligt med tanke på det absoluta lågvattenmärket Madden NFL 12. Och visst, man behöver inte spela särskilt länge förrän man inser att något hänt. Mina recievers plågas inte längre av ett närmast magnetiskt defence, men man kan också notera att med ett omskrivet system kommer även nya barnsjukdomar som EA inte brytt sig om att polera bort.

Madden NFL 13
Tyngden i tacklingarna är tack vare en ny fysikmotor bättre än tidigare år där man har full kontroll på ett helt annat sätt.

Redan efter första matchen har jag fått ta del av tacklingar som helt saknar motstycke i verklighetens NFL, där lättviktare efter tacklingar mot tyngre förmågor flyger som ragdoll-kroppar efter ett saftigt bombnedslag. På samma sätt kan spelare snubbla och bete sig märkligt när man minst anar det. Just animationerna är ett genomgående lågvattenmärke i Madden-serien och de senaste åren har jag bland annat spelat lågbudgettitlar som 505 Games football-spel Backbreaker som lyckats bättre. Att det fortfarande är såhär känns inte okej,

På det stora hela är det dock ändå ett steg i rätt riktning. Spelarna följer bollen på ett helt annat sätt än tidigare och när Christian Ponder får iväg ett perfekt kast till Jerome Simpson ser man verkligen hur sistnämnda följer bollen med ögonen hela tiden för att ta emot den. Det känns mindre statiskt och mer organiskt. Tunga spelare är verkligen tunga och gör det lättare att använda varje position på det sätt som är avsett, vilket är något jag vet att många Madden-spelare efterfrågat.

Madden NFL 13
Den nya fysikmotorn får av och till spelarna att bete sig lite märkligt och det märks att EA gjort om så mycket att de inte helt hunnit med att finpolera.

Med det sagt så går det fortfarande alldeles utmärkt att finta en datormotståndare upp på läktaren och helt missbruka spelsystemet. EA har fortfarande inte lyckats återskapa själen i amerikansk fotboll på ett bra sätt och det är sällan jag tycker det spelar någon egentlig roll vilka spel jag väljer. Att bara satsa på att kamikaze-kasta Hail Marys ger mig alltför många fripoäng mot datorn och det är ingen riktig styrsel i spelsystemet.

Den största enskilda nyheten i Madden NFL 13 heter annars Connected Careers. Här trängs Franchise och Superstar under samma tak och låter dig som spelare tackla en säsong precis som det passar dig. Kanske stå vid sidlinjen, coacha ett lag eller varför inte aktivt spela som quarterback. Eller varför inte alltihopa. Visst märks det att det inte är helt sömlöst hopfogat ännu, men jag gillar EA:s idéer och det här kommer kunna bli något riktigt bra.

Madden NFL 13
Jim Nantz och Phil Simms från CBS gör ett cirka 700 gånger bättre jobb som kommentatorer än kacklet vi tvingades lyssna till i Madden NFL 12.

Det finns hela tiden nya delmål och man känner sig oerhört delaktig i det som hänt medan man planerar och underhåller laget efter bästa förmåga. De nya kommentatorerna Nantz och Simms gör ett gott jobb med att berätta allt som händer på matchen och det är sällan det blir fel. Det känns även modernt hur man inte längre får de där fejkade artiklarna om matcherna utan nu istället får snärtiga Twitter-inlägg om vad som sägs om en utanför NFL-cirkusen. Sammantaget är Connected Careers ett rejält lyft över gamla Franchise-läget och man kan inte låta bli att undra varför det inte skett redan tidigare.

Det krävs dock att man spelar mot mänskligt motstånd för att speldjupet som trots allt finns här ska uppenbara sig. Madden NFL 13 på två personer, vare sig vi snackar offline eller online är en helt annan grej än att spela mot datorn (gäller även Connected Careers). Att planera giftiga springspel när motståndaren iskallt räknar med passningar, satsa på fiffiga hot routes och skapa en riktigt stark passing pocket precis när motståndaren satsar allt på ett kort innan man avfyrar matchens pass är lika underhållande som någonsin förr.

Madden NFL 13
När man spelar Madden NFL 13 mot någon annan som kan spelet och förstår sporten är det fortfarande förstklassig underhållning.

Lagom till Xbox 360-versionen har EA även uppdaterat spelet med Kinect-stöd. Tanken är att man med röststyrning ska kunna köra audibles, ställa om defensiva och offensiva linjer, beordra blitzer eller varför inte begära en timeout. Även om det fungerar hyfsat är det fortfarande på tok för inexakt för att ersätta knapptryck. Order missas och dessutom vill jag ju inte gärna att min soffkompis ska få höra vad jag säger. Och spelar jag online vill jag heller inte stå och basunera ut mina orders utan måste stänga av micken för att kunna nyttja det. Allt som allt är det alltså bara praktiskt mot datorn (och knappt ens då eftersom den tar fel ibland) och att spela mot datorn är som sagt... sådär.

Madden NFL 13 är ändå helt klart ett spel jag kommer ha kul med under årets säsong och fungera som ett tröstande substitut när mina älskade Minnesota Vikings lär göra en ny rekordusel insats som det klåpargäng de är. EA har som tidigare nämnt gjort om stora delar av spelet och med lite finslipning tror jag att Madden NFL 2014 kommer nå tillbaka till fornstora dagar när det väl släpps nästa år. Dessutom känns det lovande inför nästa generation att EA tycks vara på rätt väg med sin football-serie igen.

7 / 10
+
Connected Careers är grymt fiffigt, bättre fysikmotor, spelarna agerar trovärdigt, bra kommentatorer