Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

GUILD WARS 2

Arena Nets efterlängtade onlineepos är äntligen här! Redaktionens rollspelsexpert Oskar Nyström har testat grundligt och vet nu precis vad Tyria har att bjuda på. Håller Guild Wars 2 måttet?


År 2005 undrade alla onlinerollspelare hur det skulle gå i striden mellan World of Warcraft och den inte fullt så etablerade varianten Guild Wars. På sin sida hade sistnämnda ett äss i rockärmen som skulle visa sig essentiellt för spelets fortsatta överlevnad, men det var inte utan att man fick kompromissa rejält...

Guild Wars hade nämligen ingen månadskostnad. Köpte man spelet fick man spela när man ville. Klart slut. Lätt som en plätt. Men som resultat hade Arena Net ingen budget över till regelbundna, sprängfyllda uppdateringar, och samtidigt gick det inte att träffa främlingar i världen om man inte redan hade grupperat ihop sig i en stad.

Resan från level 1 till 20 var, såhär i efterhand, både linjär och lite för enformig. Ska vi verkligen sätta handen på hjärtat kan vi väl samtidigt konstatera att onlinerollspelskänslan aldrig riktigt fanns där till fullo heller, även om Guild Wars hade sina klara kvalitéer. Världen presenterades exempelvis aldrig som en öppen, vidsträckt, fri, sammanhängande och levande sådan. Faktumet att man inte kunde råka stöta på andra ute i skogarna gjorde inte saken bättre, och varför World of Warcraft stod som klar segrare i rollspelskriget finns det inga tvivel om...

Guild Wars 2
Precis som i förlagan finns det ingen månadskostnad i Guild Wars 2. Mängden innehåll för ett vanligt fullprisspel blir därmed snabbt svindlande.
Detta är en annons:

Inför uppföljaren har det sedan dag ett varit tydligt att Arena Net inte längre tänker spela i division 2. Den fiktiva världen Tyria är helt enorm den här gången, och vart min jägare än vänder sig träffar jag på nya spelare som delar min nyfikenhet för vad den milt realistiska (men ändå härligt skruvade) kontinenten har att bjuda på.

Tydliga nickningar delas ut till seriens fans men du behöver inte vara någon råbarkad veteran för att njuta av allt vad spelet har att erbjuda. Tvärtom känns upplägget simplare och mer inbjudande än någonsin. Fula uppdragsikoner och arketypiskt deltidsarbetande hos anonyma karaktärer har nämligen tagits bort helt till förmån för en alldeles ny typ av dynamiskt onlinerollspelande - med fokus på samarbete.

När jag inleder min resa märker en spanare ut några punkter på min karta och jag får därefter själv välja vad jag helst vill utforska och göra. Väl på plats möts jag alltid av en ny form av kris som måste lösas på flera fronter med hjälp av flera hjältar. Det kan gälla ägg som trillat ur ett bo vilka några spelare måste fokusera på samtidigt som andra försvarar äggbärarna mot angripande maskar.

Guild Wars 2
Det här är en av spelets absolut enklaste plattformsutmaningar. Ofta lönar det sig att utforska märkliga avsatser eller imponerande exteriörer.

Här belönas jag för att hjälpa andra spelare oavsett om vi spelar i samma lag eller inte. Något som förstås öppnar sociala dörrar på ett helt nytt sätt än tidigare där varje ansikte är ett välkommet sådant. Glöm helt bort frustrationsmomentet där andra spelare "stjäl" dina fiender (och din dyrbara tid) ifrån dig med andra ord.

Känslan av att världen verkligen andas och lever förstärks ytterligare av att olika event när som helst triggas där ett tjog spelare plötsligt måste släppa allt som händer för att istället fokusera på en attack mot en närliggande by, som snabbt exempel.

Allt som sker resulterar i erfarenhetspoäng och det står snabbt klart att resan mot level 80 kommer att bli en underhållande sådan. Mitt enda klagomål här är att illusionen av Tyria som en levande plats rubbas en aning om man råkar besöka samma ställe som tidigare där samma bonde behöver hjälp med samma syssla. Överlag uppmanar spelet mig att fortsätta längs med motorvägen i form av en huvudkampanj, men det går alltså utmärkt att ströva iväg och söka sig till andra delar av världen.

Guild Wars 2
Det går fort att simma. Inte trimmad-motorbåtsfort som i Fable III, men fort.

Vad som händer i huvudkampanjen avgörs, trevligt nog, av ett gäng frågor under karaktärsskapandet där jag exempelvis får bestämma mig för om jag vaknade upp med minnesförlust från min senaste fylla eller om jag deltog i ett krogslagsmål mot min gamle ärkerival som nu måste sättas på plats.

Det här innebär att jag kan skapa en karaktär av samma ras ett par gånger till utan att repetera mig själv alldeles för mycket, och den här typen av enkla idéer höjer hela spelupplevelsen från att bli något mycket mer än bara ännu en World of Warcraft-klon. Utöver det här går det utmärkt att detaljanpassa utseendet på spelets 5 raser på fler sätt än vad det finns myror i en normalstor myrstack.

Spelets 8 klasser skiljer sig markant från varandra utan att någonsin delas in i klassiska rollspelsmönster. Det är aldrig givet att någon ska hela samtidigt som en annan tar emot stryk. Det är heller inte meningen att en karaktär ska stå still och ta emot stryk samtidigt som han förhoppningsvis delar ut mer än vad han tar emot. Strider sker istället på äventyrs-manér där det gäller att ducka, attackera, hela sig själv och hålla koll på vad fienden egentligen gör.

Guild Wars 2
Det kortväxta Asura-folket blev tidigt en favoritras tack vare sin älskvärda humor och passion för teknologi.

Här kommer ledordet dynamik återigen in i bilden och representerar skillnaden mellan något så enkelt som att skjuta pilbåge från en kulle respektive att göra det på samma marknivå som fienden. Jag behöver nämligen aldrig ha en fiende i sikte för att skjuta iväg en pil. Istället räcker det med att jag trycker på tangenten "1".

Ju högre upp jag står placerad, desto längre kommer pilen att fara, och ju längre pilen far, desto mer skada gör den. Placering och strategi blir plötsligt jätteviktiga aspekter att ta hänsyn till samtidigt som de olika attackerna och mitt trogna husdjur skänker ytterligare ett par meters djup att gräva i.

Som om inte det vore nog bjuder olika typer av vapen på olika typer av attacker som måste låsas upp innan de kan användas. En jättelik hammare är exempelvis långsam, kraftfull och fokuserar mycket mer på att hålla fast fienden på sin plats samtidigt som ett smidigt tvåhandssvärd använder helt andra, snabbare typer av attacker.

Guild Wars 2
Tröttnar du på att experimentera med robotar eller krama träd kan du alltid skapa en Norn och uppleva en helt annan sida av Guild Wars 2 och dess strålande miljödesign.

Därtill använder sig alla klasser av två olika uppsättningar vapen (distans kontra närstrid) från och med level 7 vilket också bjuder på variation och frihet. Rent konkret innebär det här att jag som jägare kan hjälpa mitt djur även på nära håll, om jag nu skulle känna för det - och det gör jag ju.

Ibland tenderar antalet spelare på en och samma plats gå till överdrift dock, vilket gör att jag knappt hinner skjuta mer än en pil innan fienden ligger död. Det här bör dock inte vara annat än ett resultat av för få och överbefolkade servrar såhär i spelets vagga.

Allt från designen på spelets enorma bossar och vidsträckta länder till mjukheten i animationerna när min Asura Elementalist kastar sig undan en attack för att sekunden senare svara med ett brinnande klot är i absoluta världsklass. Inget annat nu existerande (eller ens uppvisat) onlinerollspel ser såhär bra ut och jag har inga som helst problem med att dela ut Gamereactors toppbetyg i grafik till Guild Wars 2.

Guild Wars 2
Roligt under vattnet? Javisst!

Förutom mjuka och följsamma animationer har löjligt mycket tid ägnats åt designen som ställer all tänkbar konkurrens i skamvrån. Precis när jag tror att jag sett allt överraskas jag av något nytt som antingen tornar upp sig i fjärran eller bara ligger och lurar i form av en häftig detalj. Småsaker som att eldbesvärjelser förvandlas till lava och agerar helt annorlunda under vattnet förhöjer upplevelsen ytterligare ett snäpp.

Guild Wars 2
Tack vare Star Wars: The Old Republic har även Guild Wars 2 begåvats med rikliga mängder talad dialog.

Även musiken gör sitt jobb perfekt där framförallt Sylvari-temat fick mig att fälla genuina manstårar. Åtminstone nästan. Okej, kanske inte tårar men åtminstone ryggsvett. Här blandas harpa med piano och timida stråkar för att skapa rätt atmosfär till trädrasens försiktiga symbiosleverne med naturen. Lyssnar jag istället på Norn-temat bjuds jag på djupa trummor och en rejält tilltagen blåssektion som skvallrar om ett mer traditionellt krigande.

Det märks att ljudeffekterna har valts ut och spelats in med omsorg. De lämnar inte alls samma imponerande avtryck som i exempelvis Diablo III eller Battlefield 3, men även här står Guild Wars 2 som oöverträffad vinnare i sin genre. I en perfekt värld hade jag förstås blåsts av stolen totalt av en explosion, eller känt mig helt isolerad från världen ovan under en simtur på djupt vatten. Riktigt så högt hoppar man dock inte i det här fallet, tyvärr.

På tal om vatten utspelar sig stora delar av spelet under ytan där varje karaktär utrustats med syrgasmask redan från början. Det här är en av delarna som jag var orolig för inledningsvis, för alla hatar väl vattenbanor? Alltid? Lyckligtvis har Arena Net löst det hela snyggt genom att ge ordentlig skjuts i simtagen och, som jag nämnde tidigare, utforma undervattensattacker annorlunda än på land. Att korsa eller utforska en sjö är helt enkelt ganska roligt, snarare än en långsam och frustrerande börda som i många andra spel i genren.

Guild Wars 2
Istället för riddjur har man satsat på föregångarens koncept där det går att teleportera sig till specifika punkter som man redan har besökt.

Den som inte trivs med utforskande utan hellre fokuserar på seriens grundpelare, strider spelare emellan, kan när som helst teleportera sig till enorma slagfält och omedelbart skjutsas upp till level 80 - med tillhörande utrustning. Det här har aldrig varit det mest lockande sidan av onlinerollspelsmyntet för min del, men du som uppskattar grandiosa krig mot andra kommer att kunna gräva ned dig här i flera år framöver.

Spelsystemet går snabbt och lätt att komma in i. Blått möter rött och varje klass är lika viktig. Det finns hela tiden anledning till att kämpa då belöningar i form av ny utrustning väntar den mest ihärdige. Samtidigt är det flinka fingrar och spelförståelse som gäller om man vill vinna, för de statistiska skillnaderna är mindre än någonsin i Guild Wars 2. Något som jag personligen uppskattar, även om jag som sagt kommer att ägna mer tid åt just utforskning och bossar än PvP.

Guild Wars 2
En glänta fylld med spelare som ska åt samma håll. Det är alltid roligast att hjälpas åt och delta i spontana events.

Jag skulle kunna fortsätta tjata i evigheter. Gå in på detaljer om varje enskilda klass och ras, berätta mer om färdigheter, babbla om olika yrken, prata om instanserna eller skriva fingrarna av mig om varje karaktärs personlighetsutveckling. Det tänker jag dock inte göra. Det skulle bli tråkigt för mig och förstöra för dig snarare än hjälpa dig. Det enda du egentligen behöver veta är att du måste äga Guild Wars 2, oavsett om det är för att du vill ge onlinerollspel en första chans eller för att du tröttnat på World of Warcrafts tidskrävande gear-grindande.

Slutligen vill jag också konstatera att det här är framtiden för onlinerollspel. Det här är spännande, friskt, färskt och kul. På riktigt. Nu måste du bara avgöra om du vill vara med eller om du vill stå kvar.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Sinnessjukt mycket innehåll, spännande strider, dynamiskt uppdragssystem, vacker musik, välpolerat, ingen månadskostnad, fiffiga lösningar, korta laddningstider
-
Inga riddjur, stundtals lite väl uppdelade zoner

Medlemsrecensioner

  • killermm
    Guild Wars 2 köpte jag hem bara för skojs skull, men det var mycket bättre än vad jag förväntade mig. Jag har spelat nästan 2 timmar varje gång jag... 10/10
  • grodahn
    Det känns inte som om det var så länge sen. Jag stod där på en äng, såg ut över det vackert ljussatta landskapet. Träden. Buskarna. Klädda i... 8/10
  • Ahrimann
    Allmänna quests? Personal story? World versus World? Utforskning? Om det är något Guild Wars 2 gör bra, så är det just dessa bitar. GW 2 till... 9/10
  • Acrisius
    Skrev följande som kommentar till Gamereactors egna recension. Men eftersom jag skrev drygt 6000 tecken för mycket för att få plats med det i en... 10/10
Detta är en annons:
BETA +